طبق برآوردها برای تکمیل پروژه را هآهن یاسوج اقلید به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اتصال کهگیلویه و بویراحمد به شبکه ریلی کشور، حملونقل کالا و مسافر را تسهیل و ارزانتر خواهد کرد و این امر میتواند به رونق کسبوکار و افزایش اشتغال در منطقه کمک
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» توسعه حمل و نقل اعم از زمینی، هوایی و ریلی از مهمترین شاخصهای توسعه در هر سرزمینی است؛ زیرا بدون حمل و نقل امکان توسعه در دیگر بخشها وجود ندارد و بهنوعی کلید توسعه در دستان تنومند و توانمند حمل و نقل است.
کهگیلویه و بویراحمد باوجود واقعشدن در بین استانهای استراتژیکی همچون اصفهان، فارس، خوزستان و بوشهر از نبود یک شبکه حملونقل توسعهیافته در حوزه زمینی، ریلی و هوایی رنج میبرد تا جایی که هنوز بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از جادههای روستایی این استان خاکی است.
کهگیلویه و بویراحمد بهعنوان کریدور شمال به جنوب حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
دو دهه در انتظار یک خط ریلی
حال در همین راستا احداث راهآهن اقلید-یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال ۸۹) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد؛ ولی به دلایل مختلف از جمله نداشتن توجیه اقتصادی اجرایی نشد تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ کلنگزنی شد و هر سال اعتبارات قطره چکانی به آن تزریق شده است تا اینکه پروژه بهصورت کامل به تعطیلی کشیده شد.
در سالهای اول آغاز عملیات اجرایی راهآهن اقلید - یاسوج با ارز ۳۵۰۰ تومانی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که با شرایط امروز اعتبار موردنیاز بدون شک به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
تلاشها برای کمبود چالشهای سرزمین زاگرس
در سالهای اخیر، تلاشهای گستردهای برای رفع چالشهای کمبود زیرساختهای حملونقل مناسب در زاگرس در حال انجام است.
در همین زمینه احداث راهآهن یاسوج - اقلید بهعنوان یکی از مهمترین پروژههای عمرانی در این دولت سیزدهم قرار گرفت و بنابراین بود که با تهاتر نفت و سرمایهگذاری شرکتهای چینی این پروژه به سرانجام برسد.
اما بعد از شهادت رئیسجمهور (شهید رئیسی) و سرکار آمدن دولت جدید، برنامههای جدیدی برای این پروژه در دستور کار بود حال شاید با توسعه به ترسیمهای جدید خط ریلی استان از مرکز استان به شهرستانی دیگر منتقل شود.
هزینه هزار میلیارد تومانی برای راه آهن یاسوج اقلید
طبق برآوردها برای تکمیل این پروژه به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. اتصال این استان به شبکه ریلی کشور، حملونقل کالا و مسافر را تسهیل و ارزانتر خواهد کرد و این امر میتواند به رونق کسبوکار و افزایش اشتغال در منطقه کمک کند. همچنین، دسترسی به شبکه ریلی میتواند به جذب گردشگر به این استان نیز کمک کند.
راهآهن اقلید - یاسوج به طول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهمترین طرحهای در حال احداث این استان در حوزه حملونقل است. در صورت بهرهبرداری از آن، روند توسعه استان شتاب خواهد گرفت.
نقش مهم راه آهن برای سرزمین زاگرس
این خط ریلی میتواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد ایفا کند. این استان از جمله استانهای محروم کشور است و تکمیل این پروژه میتواند به ایجاد اشتغال، رونق کسبوکار و افزایش درآمد مردم این استان کمک کند.
بر اساس اطلاعات و طراحی طرح راهآهن یاسوج - اقلید حدود ۱۷ دهانه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در این راهآهن پیشبینیشده است.
به دنبال سرمایه گذار هستیم
در همین زمینه استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با رسانهها گفته است: یاسوج تنها مرکز استانی است که به شبکه ریلی کشور متصل نیست و درصورتیکه این استان به راهآهن متصل شود میتواند نقطه میانی کریدور سرخس - اقلید - یاسوج - اهواز به بوشهر قرار گیرد.
یدالله رحمانی اظهار کرده است: توسعه شبکه ریلی و زیربناهای راههای اصلی آزادراهها و بزرگراهها در استان از اهمیت زیادی برخوردار است البته دولت در این زمینه با محدودیت منابع مواجه است و میطلبد بستر جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم.
پروژهای که محرومیت را از کهگیلویه وبویراحمد می زداید
وی افزوده است: سرمایهگذار خارجی برای حوزه راهآهن یاسوج اعلام آمادگی کرده و در این زمینه در مرکز کشور موضوع را پیگیری خواهم کرد که اعتبارات راهآهن یاسوج از منابع ملی بهخصوص تهاتر نفت تأمین شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همچنین به موضوع تبدیل بزرگراهها به آزادراه میپردازیم، تصریح کرد: نیاز است با ارائه گزارشها، این مسائل را پیگیری کنیم تا اعتبارات این بخشها تأمین شود.
رحمانی بیان کرد: درصورتیکه این موارد به نتیجه برسد کهگیلویه و بویراحمد میتواند از پرجاذبهترین استانهای کشور برای جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی شود.
همچنان در انتظاریم
در همین زمینه شهرام مهدوی مطلق فرماندار بویراحمد اظهار کرده است: کار خاصی در زمینه ابرپروژه اتصال مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد انجام نشده که بخواهد عملیات اجرایی آن متوقف شود، زیرا این پروژه باگذشت نزدیک به دو دهه تنها روی کاغذ فعال بوده است.
وی با بیان اینکه مطالعات مرحله اول راهآهن یاسوج انجام و فاز دوم نیز در دست اجرا است، عنوان کرد: راهآهن یک پروژه طولانی و زمانبر بااعتبار موردنیاز بالاست.
مهدوی مطلق ابراز کرد: در سفر دوم رئیسجمهور سابق شهید آیتالله رئیسی به استان کهگیلویه و بویراحمد مقرر شد کل مطالعات اتصال مرکز استان به راهآهن انجام و بخشی از عملیات اجرایی نیز آغاز شود و در این راستا مبلغی اعتبار نیز پیشبینی شد.
شاید پروژه راه آهن به گچساران برود
فرماندار بویراحمد با تأکید بر اینکه عملاً کار اجرایی صورت نگرفته که بخواهد متوقف شود، افزوده است: شنیدهایم که آقای تاجگردون رئیس کمیسیون برنامهوبودجه مجلس شورای اسلامی نظر دارد و پیگیر بوده که پروژه راهآهن از شیراز به کازرون، گچساران و بهبهان تعریف و اجرایی شود که در این راستا باید بگوییم که فقط فاز اول اتصال مرکز استان به راهآهن مطالعه و فاز دوم هنوز کاری انجام نشده است.
حال مردم دیار پایتخت طبیعت و سرزمین همیشه سرافراز دنا چشمانتظار هستند که آیا بعد از دو دهه این قطار سیر احداث آن به سرانجام خواهد رسید و آنها رؤیای سوارشدن در واگنهای قطار را خواهند دید یا نه؟
انتهای خبر/
- یک کهگیلویهوبویراحمدی رئیس کل دادگستری استان فارس شد
- تشییع فرزند عدل هاشمیپور در دهدشت+ فیلم
- انتصاب ٢ مدیرکل جدید در کهگیلویهوبویراحمد قطعی شد
- جزئیات تکریم و معارفه استاندار کهگیلویه و بویراحمد
- فرماندار دنا منصوب شد
- یک کهگیلویهوبویراحمدی فرمانده انتظامی اندیمشک شد
- سرپرست معاونت عمرانی استانداری کهگیلویهوبویراحمد منصوب شد
- یک کهگیلویهوبویراحمدی معاون وزیر صنعت شد
- کیش و مات بهرامی توسط تاجگردون در انتصاب مدیران
- دستگیری شهردار و اعضای شورای یک شهر کهگیلویهوبویراحمد
- تصادف منجر به فوت در سانحه رانندگی
- تشییع پدر نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در یاسوج
- رئیس مخابرات بویراحمد تغییر کرد
- همه افراد حاضر در مراسم معارفه استاندار کهگیلویهوبویراحمد
- مدیرکل محیط زیست کهگیلویهوبویراحمد منصوب شد
- حکم بیسابقه ٣1 سال حبس برای مدیر کهگیلویهوبویراحمدی
- انتصاب در منابع طبیعی کهگیلویهوبویراحمد
- انتصاب در استانداری کهگیلویهوبویراحمد
- قبولشدگان رشتههای پزشکی در بهمئی را بیشتر بشناسیم
- آغاز انتصابات فامیلی در جریان راه روشن فردا
- یاسوج تنها مرکز استانی که خط ریلی ندارد
- بازی «اسم و فامیل» انتخاب مدیران کهگیلویه و بویراحمد
- یادمان شهدای گمنام شهرستان بهمئی افتتاح شد
- انتصاب جدید در دانشگاه یاسوج
- طوفانالاقصی ۴ ضربه به ارکان صهیونیستها زد
- تجلیل از دانشآموزان شاهد و ایثارگر گچساران+ تصاویر
- پتروشیمی گچساران ابربدهکار بانکی شد
- نقاشی زیبای پائیز در روستای توریستی کریک
- چالش بزرگ نفتیها و مشکلی که همچنان پابرجاست+ تصاویر
- بهسازیوهمسانسازی میدان امامحسین(ع) بهسمت پارکبانوان
- پاییز مهمان عروس زیبای پایتخت طبیعت ایران شد
- همرزم کهگیلویهوبویراحمدی شهید سلیمانی به درجه سرتیپ تمامی نائل شد
- رئیس شورای شهر دهدشت منصوب شد
- شکوه تمدن ایرانی در سرزمین باشت
- تنها شهر بدون پارک ایران را بشناسید
- غبار فرسودگی بر چهره تنها پارک شهر لیکک
- کاهش سن جرایم سایبری در سه شهرستان کهگیلویهوبویراحمد
- بهمئی؛ تاریخ و هنر نهفته سرزمین پارس
- معابر شهر لیکک در محاصره زبالهها
- مشکلات اینترنت یاسوج از زبان مدیر شرکت مخابرات
- مروارید سیاه در ده شیخ سرزمین دنا
- عاقبت بی سرانجام بزرگترین پروژه لاستیکسازی باشت
- پرواز خودرو ها در خیابانهای یاسوج
- مرحوم «نبی زاده» اسوه اخلاق و مردم داری+ تصاویر
- ماجرای شلوغی در برخی از پمپ بنزینهای کهگیلویهوبویراحمد
- دستگاه قضا؛ پیگیر «پسماند» در باشت
- پیوستن یک تیم فوتبال به جمع مخالفان سد ماندگان+تصاویر
- هدیه خاص سردار خرمدل به مدیرعامل نفت گچساران
- متولیان؛ فریاد بیصدای نابینایان را بشنوند
- انتصاب در منابع طبیعی کهگیلویهوبویراحمد
- مشاهده بیشتر