رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/03/01 Tuesday - 2024 21 May الثلاثاء ، 13 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-21 11:47 شماره خبر : 4059 https://sobhezagros.ir/short/V1oOp 0
این داستان ادامه دارد؛

باید پذیرفت توسعه شهر یاسوج به عنوان مرکز استان متناسب با نیازهای عمومی شهروندان آن در حال رشد و توسعه نیست و ساکنان این شهر از کمبودهای فراوانی رنج می برند .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  «صبح زاگرس» یاسوج که عنوان پایتخت طبیعت ایران‌زمین را یدک می‌کشد با مشکلات و معضلات ریزودرشتی روبرو است،از خیابان‌های ناهموار گرفته تا خودروهای آلوده، دست‌فروشان دوره‌گرد، سیمای نامیمون شهری و مشکل ریزودرشت دیگری که  به‌نوعی می‌توان گفت مردم این شهر مجبورند این مشکلات را تحمل کنند تا شاید روزی یا روزگاری این وضعیت بهبود پیدا کند .

شش دهه از عمر یاسوج گذشت

یاسوج که شش دهه از شهر شدنش می‌گذرد ازجمله شهرهای ایران است که به‌سرعت در حال بزرگ شدن است ، احداث مجتمع‌های تجاری، مسکونی، خیابان‌های جدید، شکل‌گیری شهرک‌های مختلف در گوشه و کنار شهر، همه حکایت از توسعه آن اما نه توسعه صنعتی  بلکه توسعه روزافزون شهری دارد، شهری که همگام با بزرگ شدنش ،زیرساخت‌هایش همچنان با سرعت لاک‌پشتی در حال حرکت است.

باید پذیرفت توسعه یاسوج متناسب با نیازهای عمومی مردم آن نیست و ساکنان این شهر از کمبودهای فراوانی رنج می برن، از نبود زیرگذر روگذر گرفته تا پل‌های چندمنظوره و حتی خیابان‌های استاندارد که برای یک شهر درحال‌توسعه الزامی است.

یاسوج تنها شهر بدون پارکینگ تخصصی

در لابه‌لای تمامی این مشکلات، روزبه‌روز اوضاع خیابان‌های کم‌عرض و شلوغ یاسوج آشفته‌تر می‌شود، خیابان‌هایی که دیگر تحمل به دوش کشیدن بار ترافیک را ندارند، این آشفتگی رازمانی بیشتر احساس می‌کنید که بخواهید با اتومبیل خود در مرکز شهر برای انجام کاری ضروری توقفی کوتاه داشته باشید که با امواج متلاطم خودروهایی روبه به رو می‌شوید که در ترافیک کسل‌کننده یاسوج همگی آن‌ها سردرگم هستند.

در این هنگام است که برای پیدا کردن یک جای پارک باید چند بار خیابان‌های اصلی و فرعی و کوچه‌پس‌کوچه‌های اطراف آن را بالا و پایین کنید و درنهایت مجبور به پارک دوبل دریکی از همین پس‌کوچه‌های تنگ و پرتردد شوید.

یکی از اصول مهمی که در توسعه شهرها باید مدنظر قرارداد،وجود زیرساخت‌هاست که متأسفانه برخی از شهرها ازجمله یاسوج به دلیل نبود آن با مشکل مواجه شده‌اند؛به‌عنوان نمونه در ساختار شهر یاسوج از همان ابتدا ضوابط و چارچوب‌های یک شهر در حال پیشرفت رعایت نشده و عدم آینده‌نگری باعث ایجاد مشکلات گوناگونی در شهر شده است و امروز به‌غیراز ترافیک و مسئله لاینحل آن، با مسئله دیگری به‌عنوان پارکینگ‌های تخصصی روبه‌رو هستیم.

ترافیک مسئله‌ای که پایانی ندارد

نبود پارکینگ طبقاتی، نبود فضای مناسب برای پارک خودرو، نبود پارکینگ در مناطق مختلف شهر، متمرکز بودن مراکز خرید در هسته شهر، متمرکز نبودن خدمات خودرویی، نبود پیاده‌رو متناسب و حضور دست‌فروشان در حاشیه پیاده‌رو را می‌توان ازجمله مشکلات این شهر نام برد .

یاسوج تنها شهر بدون پارکینگ تخصصی

همین مشکلات باعث شده که امروز برخی به دنبال حل کردن این مشکل با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت باشد، که نشانه آن تخریب قلعه عقاب‌ها ورزشگاه قدیمی تختی یاسوج برای پارکینگ در برهه‌ای بوده است.

از سویی دیگر امروز در هر کوچه و خیابان کوچکی در این شهر قدم بگذاریم ، می بنیم که برخی با تخریب خانه‌های کلنگی خود آن را به پارکینگ تبدیل کرده‌اند که ظرفیت چندین خودرو را دارد.

یاسوج شهر بدون پارکینگ در ایران

نبود پارکینگ تخصصی امروز به یک پاشنه آشیل هم برای شهروندان و هم برای مسئولان تبدیل‌شده است، هرچند که در برهه مسئولان خواهان دو مجتمع بزرگ خلیج‌فارس و پارسیان در سطح شهر بودند، اما یکی از این پروژه‌ها که به دست موسسه کوثر سپرده‌شده بود به‌کلی به فراموشی سپرده شد و پروژه پارسیان دریکی از میدان‌ها اصلی شهر ،نیز به گفته مسئولان اوقاف و امور خیریه استان به مشکلات تورم روبه بوده و پیشرفتی لاک‌پشتی دارد.

یاسوج تنها شهر بدون پارکینگ تخصصی

هرچند که مسئله ترافیک و نبود پارکینگ در شهر یاسوج یک مسئله تکراری است، و برخی از مسئولان تردد زیاد خودروهای شخصی را دلیل این مسئله می‌دانند اما باید به اینکه اشاره کرد که تقویت نشدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی خود یکی از دلایل تردد خودروهای شخصی در شهر است.

طرح هایی که فقط بر روی کاغذ آمدند

مسئولان شهری، آینده‌نگری نکردن مسئولان درگذشته را از دلایل اصلی مشکلات کنونی شهر یاسوج می‌دانند و از ایجاد طرح‌های  میان‌مدت برای این مسئله خبر می‌دهند، که همچنان در لا به لای جلسات جامانده است.

با تمام مشکلاتی که وجود دارد می‌توان برای حل این مشکل راهکارهایی مانند تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی و تعریض خیابان‌ها را مدنظر قرارداد .

از طرفی با انتقال برخی از مراکز به سایر نقاط شهر که از تردد کمی برخوردارند می‌توان برمشکلات فائق آمد چراکه در غیر این صورت در سال‌های آینده مشکلات غیرقابل‌حل خواهد شد .

 

یاسوج تنها شهر بدون پارکینگ تخصصی
یاسوج تنها شهر بدون پارکینگ تخصصی
یاسوج تنها شهر بدون پارکینگ تخصصی
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار