رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
گزارش ویژه؛

یکی از مخاطرات اصلی زیست‌محیطی رودخانه‌ها بحث جاری‌شدن پساب کارخانه‌های سنگ شن در مسیر رودخانه مارون است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، رودخانه‌ها همواره بهترین محل برای زیست‌بوم انواع ماهی‌ها و جانوران است که از طرفی دیگر بهترین منابع برای بحث توسعه کشاورزی است.

 

کارخانه های شن و ماسه و مسائل زیست‌محیطی

متاسفانه طی سال‌ها گذشته با برداشت بی‌رویه از بستر رودخانه‌ها و تجاوز به عرصه و عیان حاشیه رودخانه از سوی کارخانه‌های شن و ماسه شاهد تغییر مسیر جریان رودخانه‌ها هستیم.

 

کارخانه های شن و ماسه و مسائل زیست‌محیطی

این مشکلات علاوه بر مخاطرات زیست‌محیطی و گل‌آلوده کردن رودخانه باعث مرگ‌ومیر هزاران قطعه ماهی و بچه‌ماهی در مسیر رودخانه می‌شوند.

 

کارخانه های شن و ماسه و مسائل زیست‌محیطی

این مشکل در تمامی حوزه رودخانه مارون از قسمت دشمن زیاری گرفته تا روستای ایدنک لنده حکم‌فرما است.

 

کارخانه‌های شن و ماسه باید یک گودالی برای جلوگیری از ورود گل‌ولای به رودخانه داشته باشند تا همانند تصفیه گل‌ولای آن گرفته و سپس مازاد آب به رودخانه سرازیر شود.

 

کارخانه های شن و ماسه و مسائل زیست‌محیطی

نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که به‌طورکلی پساب کارخانه شن و ماسه بروی شاخص­‌های محیطی و زیستی بوم سازه رودخانه ها اثر دارد و این اثر نیز منفی است چرا که پساب کارخانه ها باعث افزایش بار مواد معلق، مواد محلول و کدورت آب رودخانه ها شده که بالاتر از میزان حد مجاز رفته و نشان از آلودگی خواهد داشت.

 

در بحث شاخص‌­های زیستی پساب کارخانه شن و ماسه باعث کاهش تراکم و تنوع ماکروبنتوزها رودخانه میشود.

 

این پساب‌ها میزان رسوب ذرات معدنی ریز و مواد آلی را افزایش داده و این ویژگی سبب آسیب رساندن به آبشش ماهی‌ها گردیده است.

 

کارخانه های شن و ماسه و مسائل زیست‌محیطی

هرچند اداره محیط‌زیست شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده دائماً با صدور اخطارها و جرائم به مالکین این کارخانه‌ها متذکر می‌شود؛ ولی بعد از مدتی دوباره همان آش و کاسه تکرار می‌شود.

 

کارخانه های شن و ماسه و مسائل زیست‌محیطی

قنبر زکی نژاد بخشدار مرکزی لنده نیز در جلسه شورای سلامت شهرستان لنده نیز با متذکر شدن مشکلات این کارخانه‌ها گفت: نباید آلودگی زیست‌محیطی از سوی کارخانه‌های در حاشیه رودخانه مارون ایجاد شود.

 

وی افزود: انتظار داریم اداره محیط‌زیست و امور آب نسبت به کنترل و نظارت بیشتر نسبت به این مهم دقت لازم را به عمل بیاورند.

 

انتهای پیام

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار