
با گذشت بیش از ۶ سال از کلنگزنی بزرگترین پل معلق جنوب کشور در سیسخت این پروژه عظیم پس از روبرو شدن با چالشها به کما رفته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس؛ با گذشت بیش از ۶ سال از کلنگزنی بزرگترین پل معلق جنوب کشور در سیسخت این پروژه عظیم پس از روبرو شدن با چالشها به کما رفته است.
اَبَرپروژه پل معلق سیسخت در کما؛ ۶ سال وعده و یک رؤیای ناتمام
بیش از ۶ سال از کلنگزنی بزرگترین پل معلق جنوب کشور در سیسخت میگذرد؛ پروژهای که قرار بود بهعنوان «موتور محرک گردشگری کهگیلویهوبویراحمد» معرفی شود، اما امروز تنها اسکلت نیمهتمامی از آن باقی مانده است.
آغازی با وعدههای بزرگ
این پل کابلی و قوسی با طول حدود ۳۲۵ متر در شهریورماه سال ۱۴۰۲ کلنگزنی شد. اعتبار اولیه آن ۴۷۰۰ میلیارد ریال پیشبینی گردید و حتی در سفر رئیسجمهور در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان جهت تکمیل آن مصوب شد. برآوردهای بعدی نشان داد که برای اتمام پروژه به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
پیمانکار و کارفرما؛ شمس عمران وزارت دفاع
پروژه با کارفرمایی ادارهکل راه و شهرسازی استان و پیمانکاری شرکت شمس عمران وابسته به وزارت دفاع آغاز شد و قرار بود نماد توسعه گردشگری جنوب کشور باشد.
علت توقف؛ کلاف سردرگم اعتبارات
با وجود وعدههای مکرر، پروژه بهدلیل کمبود اعتبارات، بدهیها و رکود مالی از حرکت ایستاد. اکنون خطر فرسودگی سازه و هدررفت سرمایه اولیه جدی است و محور حیاتی یاسوج–سیسخت نیز از این عقبماندگی توسعه بینصیب مانده است.
چرا این پل حیاتی است؟
سیسخت، بهعنوان یکی از قطبهای گردشگری ایران، سالانه پذیرای هزاران مسافر داخلی و خارجی است. طبیعت بکر، کوه دنا، آبشارها و جاذبههای طبیعی، این شهر را به مقصدی ویژه تبدیل کرده است. کارشناسان معتقدند تکمیل پل معلق سیسخت میتواند ورود گردشگران داخلی و خارجی را افزایش دهد، بستر اشتغال پایدار برای جوانان منطقه فراهم کند، زمینهساز سرمایهگذاریهای تازه در بخش گردشگری شود.
پل شهید نجفی؛ فرصت طلایی برای استان
بهگفته فعالان گردشگری، این پل میتوانست به همان اندازه که پلهای معلق مشهد و اردبیل شهرت یافتهاند، نام سیسخت را در نقشه گردشگری کشور و جهان ثبت کند. توقف پروژه، بهمعنای از دست رفتن یک «فرصت طلایی» برای استان است.
مردم سیسخت، فعالان گردشگری و فرهنگیان بارها از مسئولان خواستهاند این طرح از حالت کُما خارج شود. آنها هشدار میدهند که اگر پروژه رها شود، نهتنها سرمایه اولیه از بین خواهد رفت بلکه یکی از بزرگترین فرصتهای گردشگری جنوب کشور نیز برای همیشه نابود میشود.
اکنون پرسش اصلی که ذهن مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و مخاطبان را به خود مشغول کرده این است که چرا پل معلق سیسخت پس از ۶ سال همچنان نیمهکاره رها شده و چه زمانی قرار است رؤیای گردشگری استان به واقعیت بدل شود؟
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- بانوی گمشده یاسوجی در اهواز پیدا شد
- بزودی با یک ائتلاف وارد نبرد خواهیم شد
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- یک کهگیلویه وبویراحمدی فرمانده انتظامی رامهرمزشد
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- مدیرکل ثبت اسناد و املاک معرفی شد
- آخرین خبر از تعطیلی سهشنبه در کهگیلویهوبویراحمد
- سامانهپربارش تا کی در کهگیلویه وبویراحمد فعال است
- یک کهگیلویهوبویراحمدی گزینه ریاست بانک مرکزی
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- چالش تقسیم آب سد تنگسرخ بین دو استان
- ۶ سال وعده و یک رؤیای ناتمام
- نشستی که اطلاعات «تاجگردون» را کامل کرد!+ تصویر
- خشکشدن دریاچه مهرورزی؛ تهدیدی برای اکوسیستم گردشگری یاسوج
- لاکچریبازی پست بانک لیکک در اوج بیبرقی!
- ماجرای نشست پرتنش میرشکال و سناتور با خبرنگاران
- اربعین به روایت زائران گچسارانی+ تصاویر
- دلهایی که رفتند، قدمهایی که معنا شدند
- آشنا: برای سیاسی کاری نیامدم، هدفم خدمت است
- اجلاسیه ۱۲۸ شهید بهمئی؛ وحدت و ادامه راهشهیدان
- مشاهده بیشتر