رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/07/25 Wednesday - 2024 16 October الأربعاء ، 13 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
پل بریم، یادگار ماندگار نیاکان؛

پل بریم یادگار ارزشمند هویت ملی و آینه تمام‌نمای تمدن ایران است که در سایه بررسی آن می‌توان زوایای زندگی مردم این مرز و بوم را در دوره‌های تاریخی شناخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»؛ پل بریم یادگار ارزشمند هویت ملی و آینه تمام نمای تمدن ایران در دوران ایران باستان به دلیل نزدیکی به جاده اصلی شیراز به گچساران و طبیعت زیبای اطراف آن یکی از مقاصد گردشگری نوروزی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

این پل باستانی زیبا  که در بردارنده روح زندگی و سبک معماری نیاکان ایران زمین است، دوران پیش از اسلام در مسیر جاده ارتباطی استان های خوزستان به فارس و روی رودخانه شیو احداث شده است.
این پل باستانی زیبا  که در بردارنده روح زندگی و سبک معماری نیاکان ایران زمین است، دوران پیش از اسلام در مسیر جاده ارتباطی استان های خوزستان به فارس و روی رودخانه شیو احداث شده است.

بنای تاریخی پل بریم که به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته ساخته شده و در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بوده   امروزه  یکی از مهمترین مقاصد گردشگری تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

بخش های به جا مانده از این میراث تاریخی کهن شامل ۱۳ دهانه طاق چشمه و پایه ستون‌های بزرگ است که آیینه تمام نمای شکوه تمدن ایرانی در روزگاران کهن است.

۱۰پل تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد اما پل بریم به دلیل قرار داشتن تفرجگاه چشمه انجیری در نزدیکی  آن، فاصله اندک تا جاده اصلی، وجود زیرساخت های رفاهی و هوای دلپذیر در فصل بهار پذیرای بیشتر تعداد ایرانگردی و جهانگرد در است.

بنای تاریخی پل بریم که به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته ساخته شده و در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بوده   امروزه  یکی از مهمترین مقاصد گردشگری تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شرق شهر باشت، در محدوده روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

براساس مطالعات باستان شناسی پایه‌های  پل بریم مربوط به روزگار ساسانیان و احتمالا هخامنشیان است، سازه تاریخی پل بریم  جلوه ای از شکوه تمدن ایرانی در دوران ایران باستان بشمارمی رود.

وجود طبیعت زیبا، نزدیکی به جاده ترانزیتی و صلابت این بنای تاریخی پل بریم را به یکی از مقاصد مهم ایرانگردان و جهانگردان در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

با هدف رفاه حال گردشگران یک مجتمع گردشگری در نزدیکی پل بریم با مشارکت بخش خصوصی  احداث شده که این مجتمع گردشگری شامل رستوران، آلاچیق، سکوبندی و سایر زیرساخت های رفاهی مورد نیاز گردشگران است.

۶۰ اثر میراث فرهنگی شهرستان باشت در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. دوگور دوپا، چهار صفه خان احمد و اشکفت شاه از دیگر آثار تاریخی مهم این شهرستان است.

شهرستان باشت با وسعت بیش از یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۱۵ روستا، یک شهر، ۲ بخش و ۲۳ هزار نفر جمعیت است.باشت در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

شکوه تمدن ایرانی در سرزمین باشت
شکوه تمدن ایرانی در سرزمین باشت
شکوه تمدن ایرانی در سرزمین باشت
شکوه تمدن ایرانی در سرزمین باشت
شکوه تمدن ایرانی در سرزمین باشت
شکوه تمدن ایرانی در سرزمین باشت
شکوه تمدن ایرانی در سرزمین باشت
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار