رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1404/03/03 Saturday - 2025 24 May السبت ، 26 ذو القعدة ، 1446
ساعت
1404-03-03 09:15 شماره خبر : 13101
وعده‌های محقق نشده مسئولان؛

با گذشت بیش از ۵ سال از کلنگ‌زنی اولیه پروژه زیرگذر روگذر ورودی دهدشت در اسفند ۱۳۹۹، عملیات اجرایی آن هنوز به طور جدی آغاز نشده و با وجود وعده‌های متعدد مسئولان این پروژه به کما رفته است‌.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» پروژه تقاطع غیرهمسطح (زیرگذر و روگذر) دهدشت یکی از مهمترین طرحهای عمرانی شهرستان کهگیلویه است که با هدف کاهش ترافیک و تصادفات در تقاطع خطرناک جاده دهدشت-سوق و جاده دهدشت-پاتاوه طراحی شده است. این تقاطع که به عنوان یکی از نقاط حادثهخیز استان شناخته میشود، سالهاست به یک معضل جدی برای مردم و مسئولان تبدیل شده است.

بر اساس اسناد موجود، مطالعات اولیه این پروژه در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد و پس از نقشه‌برداری، شناسایی مالکان و تجهیز کارگاه، در اسفند ماه ۱۳۹۹ با حضور مسئولان استانی و محلی کلنگ‌زنی رسمی آن انجام گرفت . پروژه شامل احداث ۲ زیرگذر و روگذر بر روی جاده دهدشت-بهبهان و جاده دهدشت-پاتاوه با رمپ‌های مجاور است که قرار بود در مدت ۱۸ ماه و با اعتباری بالغ بر ۳۴۰ میلیارد ریال توسط قرارگاه خاتم الانبیا به بهره برداری برسد .

معارضات محلی و تملک اراضی

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این پروژه، معارضات محلی وعدم تملک اراضی مورد نیاز است. بر اساس گزارش‌ها، برای اجرای کامل پروژه نیاز به آزادسازی ۱۶ هزار مترمربع زمین است که متعلق به چندین مالک مختلف است.عدم توافق بین مالکان و مسئولان اجرایی موجب شده است که این پروژه برای سال‌ها درگیر بروکراسی اداری و مشکلات حقوقی باقی بماند.

از دیگر مشکلات این پروژه، نیاز به جابجایی زیرساخت‌های شهری از جمله خط لوله آب و گاز و مسیر عبور برق بوده است. با وجود صرف هزینه‌های قابل توجه برای جابجایی این زیرساخت‌ها، پروژه به دلیل معارضات محلی متوقف شده است .

 وعده‌های متعدد و عدم تحقق

طی سالهای گذشته، مسئولان مختلف بارها وعده‌های متعددی درباره شروع یا تکمیل این پروژه داده‌اند که هیچکدام محقق نشده است.

در ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، علی نیکزاد نایب رئیس وقت مجلس در سفر نظارتی خود به کهگیلویه از این تقاطع بازدید کرد و در نشست جمع‌بندی مصوب شد که مشکل معارضین حداکثر تا نیمه مرداد ماه ۱۴۰۲ توسط استانداری و فرمانداران وقت برطرف شود .

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس نیز اعلام کرد که قرارگاه ۴۰۰ میلیارد تومان طلبکار است و امیدوار است با رایزنی با مجموعه راه، این مطالبات تأمین شود .

با این حال، تا سالجاری ۱۴۰۴ هیچ یک از این وعده‌های داده شده عملی نشده و پروژه همچنان در حالت تعلیق به سرمی‌برد.

در ماه‌های اخیر، بازدیدها و پیگیری‌های جدیدی برای احیای این پروژه انجام شده است که هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، در فروردین ۱۴۰۴ از محورهای ارتباطی کهگیلویه بازدید کرد و اعلام نمود بوده؛ مطالعات تقاطع‌های دهدشت به سوق انجام شده و مناقصه آنها تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۴ برگزار خواهند شد.

 سید محمد موحد، نماینده کهگیلویه در مجلس، نیز در این بازدید حضور داشت و اظهار داشته بود؛در فروردین‌ماه سالجاری که دو ماه از آن گذشته است، پاکات مناقصه مسیر زیرگذر و روگذر دهدشت به سوق و همچنین ورودی دهدشت باز می‌شود .

 فرماندار سابق کهگیلویه نیز در نشست خبری با خبرنگاران گفته بود که؛ احداث پل روگذر و زیرگذر ورودی در ادامه جاده پاتاوه به دهدشت در دستور کار قرار دارد و مناقصه برای اجرای آن با اعتباری افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به زودی برگزار می‌شود.

حال با گذشت بیش از ۵ سال از کلنگ‌زنی اولیه این پروژه در اسفند ۱۳۹۹، عملیات اجرایی آن هنوز به طور جدی آغاز نشده است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که با وجود جابجایی برخی زیرساخت‌ها و صرف هزینه‌های اولیه، کارگاه پروژه عملاً تعطیل است و هیچ فعالیت اجرایی قابل مشاهدهای در محل انجام نمی‌شود .

هر چه تأخیر در اجرای این پروژه بیشتر شود، پیامدهای منفی زیادی را به دنبال خواهد داشت؛ چرا که این تقاطع به دلیل طراحی نامناسب و ترافیک، یکی از نقاط حادثه‌خیز منطقه محسوب می‌شود که وعده‌های مکرر و عدم تحقق آنها باعث کاهش اعتماد مردم به مسئولان شده است .

 با وجود صرف هزینه‌های قابل توجه برای مطالعات و جابجایی زیرساختها، تأخیر در اجرای این پروژه باعث هدررفت این سرمایه‌ها شده است.

با این حال، تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که تا زمان شروع عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی پروژه، نمی‌توان به وعده‌ها خوشبین بود؛ مردم و رسانه‌ها باید همچنان بر روند اجرای این پروژه نظارت دقیق داشته باشند تا مبادا این بار نیز با وعده‌های جدید، پروژه به فراموشی سپرده شود.

با این تفاسیر، تکمیل این پروژه نه تنها باعث کاهش تصادفات و ترافیک خواهد شد، بلکه در زیباسازی ورودی شهر دهدشت نیز تأثیر قابل توجهی خواهد داشت؛ امید است با حل مشکلات معارضان محلی و تأمین اعتبارات لازم، شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه حیاتی در آینده نزدیک باشیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!


آخرین اخبار