رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/07/25 Wednesday - 2024 16 October الأربعاء ، 13 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-24 14:12 شماره خبر : 7992 https://sobhezagros.ir/short/4xla6 0
سرعت‌گیر یا خاکریز؛

یکی از اهداف مهم ساخت این سرعت‌گیرها کاهش خطرات مختلف است اما می‌بینیم که این سرعت‌گیرها در یاسوج به وسیله‌ای برای پرواز خودروها در یاسوج تبدیل شده و بیش از اینکه یک سرعت‌گیر باشند به یک خاکریز شباهت دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» سرعت‌گیرهای نصب‌شده در شهر یاسوج بعد از چند سال رنگ و نشان آنها از بین رفته تا عدم دید مناسب نسبت به آنها زمینه‌ساز تصادفات حادثه‌ساز شود و از سوی دیگر این سازه‌ها که بیشتر با آسفالت درست شده اند دارای استاندار خاصی نیستند و به‌غیراز صدمات به خودروها، چیزی را عاید مردم نکرده‌اند.

یاسوج یک کلان شهر نیست!

امروز یاسوج اگر چه کلان‌شهر نیست، ولی چون مرکز استان است در رده کلان‌شهرها محسوب می‌شود علاوه برای یاسوج عنوان پایتخت طبیعت را یدک می‌کشد؛ لذا انتظار است که سیما و منظر این شهر در خور عنوان آن باشد؛ ولی متأسفانه یاسوج نه‌تنها از لحاظ محیطی و کالبدی ناهمگونی و کاستی‌های زیادی دارد بلکه چهره شهر یاسوج بیشتر به شهرهای جنگ‌زده شباهت دارد و سیمای شهری آن به هیچ‌گونه وابسته به یک شهر مدرن و زیبا نیست.

یاسوج قریب شش دهه از شهر شدنش می‌گذرد همین مسئله باعث شده که زیرساخت‌های آن متناسب با توسعه شهرنشینی در آن توسعه پیدا نکند.

جاده‌های باریک، نبود زیر گذر روگذر، نبود پل‌های ایمن، نبود پل‌عابر پیاده مکانیزه و دیگر مصائب، همه مشکلاتی هستند که امروز گریبان‌گیر یاسوج شده‌اند، حال با این منوال عدم رعایت برخی مسائل در رانندگی و سرعت‌های بالا باعث شده که مسئولان برای کاهش تصادفات از مکانیزمی به نام دست اندازه یا همان «سرعت گاه‌ها» استفاده کنند.

پرواز در آسمان یاسوج با سرعت‌گیرهای غیراستاندارد

باید بگوییم باتوجه‌به وضعیت توپوگرافی و شیب شمالی جنوبی شهر یاسوج، احداث و یا نصب سرعت‌گیرها به‌عنوان ابزاری برای آرام‌سازی ترافیک ضروری است، ولی برای نصب سرعت‌گیرهای پلاستیکی و احداث سرعت‌کاه‌ها و سرعت‌گیرهای آسفالتی بایستی اصول مهندسی و ضوابط آن به‌خوبی در نظر گرفته شود.

اقدامی که از اساس اشتباه است!

یکی از موضوعاتی که باید در نصب سرعت‌گیر مدنظر قرار گیرد نوع عملکرد معبر است، باتوجه‌به نقش سرعت‌گیرها در ایجاد توقف و افزایش تأخیر در تردد وسایط نقلیه لذا احداث سرعت‌گیرهای آسفالتی و نصب سرعت‌گیرهای پلاستیکی در معابری که نقش شریانی درجه یک را ایفا می‌کند، اقدام کاملاً اشتباهی است، مسئله‌ای که به عینه آن را در سطح شهر یاسوج و حتی در ورودی برخی از پل‌ها شاهدیم که همین سرعت گاه باعث تصادفات بی‌شمار و گاهاً منجر به فوت شده است.

یکی دیگر از مواردی که در زمینه نصب سرعت‌گیرها بسیار ضروری است، نصب تجهیزات آرام‌سازی و علایم اخباری هشداردهنده است تا راننده بتواند به‌موقع عکس‌العمل نشان دهد. 

سرعت گیرهای نامرئی در معابر شهر یاسوج

برخی از سرعت‌گیرهای آسفالتی معابر یاسوج ضمن این که از روشنایی مناسب و علام برخوردار نیستند، آن چنان غیراستاندارد و بیش از اندازه بلند ساخته شده‌اند که ماشین‌ها با سرعت کم هم برروی آن‌ها به پرواز در می‌آیند و در شرایطی که بلیط هواپیما بسیار گران شده است به‌عنوان یک شهروند قدرشناس بابت سرعت‌گیرهای آسفالتی که زمینه پروازمان را به وجود آورده است، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نمایم.

 

پرواز در آسمان یاسوج با سرعت‌گیرهای غیراستاندارد

اگر چه که اصولاً نصب و یا احداث سرعت‌گیر بایستی در معابر محلی و در مقابل مدارس و مراکز آموزشی و مراکز مشابه اجرا شود، ولی در معابر اصلی و فرعی یاسوج و جلوی مراکز خاص و عام و آموزشی و غیرآموزشی و هرجا که فکرش را بکنیم سرعت‌گیر آسفالتی به‌وسیله شهروندان و یا شهرداری ساخته شده است و گویا فعال‌ترین واحد شهرداری همین واحد ساخت سرعت‌گیر باشد و شهروندان هم غالباً در ساخت سرعت‌گیر آسفالتی مشارکت خوبی دارند.

استاندارد سازی جهانی سرعت گیرها

اگر چه که در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکای شمالی علی‌رغم این که سرعت‌گیرها بر اساس استانداردها و ضوابط ساخته می‌شوند بازهم به دلیل معایب بی‌شمار آن مخالفین زیادی دارد ولی این جا هیچ صدایی در مخالفت با این سرعت‌گیرهای غیراستاندارد وفله ای که باعث استهلاک خودروها و بعضاً تصادفات شده است، تاکنون شنیده نشده است چرا که مردم به این بدبختی‌ها عادت کرده‌اند.

از سویی دیگر سرعت بالا در بسیاری از معابر غیرقانونی است و می‌تواند خطرات بسیار زیادی را برای سرنشینان ماشین و هم عابرین خیابان‌ها به همراه داشته باشد به همین منظور در بسیاری از کشورهای دنیا از سطوحی عمودی در خیابان باهدف کاهش سرعت رانندگان استفاده می‌شود. 

 

پرواز در آسمان یاسوج با سرعت‌گیرهای غیراستاندارد

این سطوح عمودی تحت عنوان سرعت‌گیر یا دست‌انداز شناخته می‌شوند و انواع و طرح‌های بسیار مختلف و متنوعی دارند، استفاده از سرعت‌گیر یا دست‌انداز در خیابان‌های منتهی به مدارس، منازل مسکونی، در شهرها و مکان‌های پرترافیک ضروری است زیرا راننده با رسیدن به سرعت‌گیر، مجبور به کاهش سرعت و ترمزگرفتن خواهند بود در نتیجه متوسط سرعت رانندگان در خیابان کاهش پیدا می‌کند و کنترل وسیله نقلیه، در صورت موانع خاص مانند عابر پیاده، امکان‌پذیر خواهد بود.  

در شهر یاسوج و در نقاط مختلف آن در چند سال گذشته به ایجاد سرعت‌گیر برای کاهش سرعت رانندگان به‌صورت موانع آسفالتی توجه شده است، این سرعت‌گیرها و موانع در شب و روز باهدف کاهش سرعت و توجه به جلوگیری از هر گونه مشکل ساخته شده‌اند.   

سرعت گیرهای حادثه آفرین در یاسوج

وسایل نقلیه در هنگام عبور از خیابان به دلیل عدم دید مناسب این سرعت‌گیرها به علت ازبین‌رفتن رنگ و شب‌نما، به‌صورت اتفاقی و ناگهانی بر روی آنها عبور می‌کنند و چون با سرعت بالا از روی این سرعت‌گیرها رد می‌شوند این موضوع می‌تواند سبب ایجاد حادثه و تصادف برای راننده و حتی عابر پیاده و مشکل برای دیگر خودروها شود. 

 علاوه بر این یکی از اهداف مهم ساخت این سرعت‌گیرها کاهش خطرات مختلف است اما بعد از چند سال که برخی از آنها دچار فرسایش شده اند و برخی دیگر رنگ و نمایی مشخص برای وسایل نقلیه ندارند که خود آنها حادثه‌ساز هستند.  

حال می‌طلبد که مسئولان امر و ذی‌ربط در این زمینه راه و چاره‌ای بیابنند و با توجه‌ به میزان تورم و افزایش وسایل خودرویی و هزینه کمرشکن تعمیرات آنها در زمینه جلوبندی، این وضعیت نمی‌تواند جوابگو باشد و باید راهکاری نو و جدید در این زمینه اندیشیده شود.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار