رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/08/11 Friday - 2024 01 November الجمعة ، 29 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
زیرپوست این شهر چه می‌گذرد؛

افزایش متعدد کافه‌ها در شهر یاسوج باعث شده پایتخت طبیعت ایران در قرق این کافه‌ها باشد و هیچ سازوکاری بر روی آنها از سوی مسئولان ذی‌ربط صورت نگیرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی و خبری «صبح زاگرس» امروز در هر نقطه‌های از هر شهری که نگاه بیندازیم شاهد پدیده بسیار عجیب و پر ازدیاد کافه هستیم، کافه‌هایی که قریب یک دهه است که رونق زیادی گرفته‌اند و هرکدام با داشتن یک دستگاه قهوه ساز در حال سرو قهوه تک و یا دوبل برای مشتریان هستند.

اما چرا قهوه، اگر بخواهیم سیری تاریخی به پدیده و تاریخ لفظ قهوه بزنیم خواهیم دید که نام قهوه‌خانه بیش از چهار قرن در کشور پهناور ایران طنین اندازه بوده و یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای اقشار مختلف مردم قهوه‌خانه بوده است.

باید بدانیم که در جامعه سنتی ایران، هر نهادی که بنیاد می‌گرفت با نظام‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعۀ ما همخوانی داشت؛ جامعۀ سنتی مثل امروز بی‌دروپیکر نبود که در پی ارتباطات با جهان شرق و غرب هر چیزی را بدون بروبرگرد در آن‌ها و بی‌توجه به همخوانی یا ناهمخوانی آن‌ها بافرهنگ و باورها و نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردمان بگیریم و به‌صورت یک نهاد عَلَمش کنیم. 

پایتخت طبیعت ایران در قرق کافه‌های خیابانی

فراموشی قهوه خانه یک نهاد سنتی و تاریخی در ایران

قهوه خانه‌ یکی از نهادهای سنتی ایرانی بود که نیاز مردم آن را در جامعه پدید آورد، در دوران صفویان و قاجاریان یکی از نوشیدنی‌های که همیشه در آن موقع در آبدارخانه یا همان قهوه‌خانه دربار سرو می‌شد، قهوه بود. 

بر اساس متون تاریخی در آغاز، قهوه پزی و قهوه نوشی در ایران عمومیت نداشت و مخصوص درباریان و رجال مملکتی بود. پادشاهان صفوی و قاجاری قهوه‌چی و قهوه‌چی باشی داشتند که از منصب‌های درباری به شمار می‌رفتند. کم‌کم قهوه‌خانه به محیط بیرون از دربار و به خانواده‌های اشرافی و اعیانی راه یافت و قهوه نوشی در جامعه و میان مردم شکل گسترده‌تر یافت. 

قهوه‌خانه به‌صورت مردمی و عمومی‌اش در ایران در دوره صفوی شکل گرفت؛ برخی از سیاحت‌گران اروپایی که در این دوره به ایران آمده بودند، در سفرنامه‌های خود از قهوه‌خانه و چایخانه صحبت کرده‌اند.

رونق پدیده‌ای غربی به نام کافه

حال بعد از کم‌رنگ‌تر شدن این لفظ در بین عموم پدیدۀ کافه از دهه‌های اول قرن چهاردهم ۱۳۱۰ و 1320 به تقلید از غرب در تهران شکل گرفت و سنت کافه نشینی از آن زمان در ایران شروع شد.

پایتخت طبیعت ایران در قرق کافه‌های خیابانی

 ابتدا در شهرهای بزرگ گسترش پیدا کرد و بعد در شهرهای دیگر هم عمومیت یافت و پاتوق گروه‌ها و قشرهای مردم شهرنشین شد. 

وقتی‌ که قهوه‌خانه در ایران پاگرفت و گسترش یافت همه قشرهای مردم از طبقات و قشرهای مختلف می‌توانستند به قهوه‌خانه بروند ولیکن زن ها در قهوه‌خانه‌ها جایی نداشتند.

تقلید غربی برای ایجاد کافه‌ها

حال امروز مشاهده می‌کنیم که دیگر در سر درب مغازه‌ای نامی از قهوه‌خانه نیست و بیشتر به سمت الفاظ غربی پیش رفته است و به کافه تغییر نام‌یافته و بیشتر جای نوشیدن همان قهوه سنتی خود ایرانیان است اما بارنگ و رویی فرهنگی و تقلیدی از غرب.

خودنمایی نگران کننده کافه‌ها در شهر یاسوج

اما امروز سخن ما چیز دیگری است، افزایش نامیمون کافه‌ها در شهر یاسوج بسیبار نگران کننده است، هرچند که این افزایش کافه‌ها در همه شهرهای ایران دیده می‌شود، اما گسترش این کافه‌ها در شهر یاسوج بسیار نگران‌تر بوده و بعضاً دیده می‌شود در یک خیابان چندصدمتری چندین چند کافه وجود دارو با الفاظ عجیب خودنمایی می‌کنند.

پایتخت طبیعت ایران در قرق کافه‌های خیابانی

امروز هیچ سازوکاری در این زمینه وجود ندارد و جای بسی تأمل است که ساز و کگر نظارت مسئولان مربوطه در این زمینه چیست و چه برنامه و راهکاری اندیشیده‌اند.

کافه‌ها، محلی برای آماج مشکلات اجتماعی

همان‌گونه که در بسیاری از خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیداست بیشتر مشکلات اجتماعی، از قبیل نزاع، درگیری و حتی مشکلات دیگر اخلاقی از این کافه‌ها نشأت گرفته که هیچ‌گونه سازوکاری و حتی هیچ‌گونه نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد.

بعضاً دیده می‌شود در این کافه از تصاویر و فضای تاریکی استفاده می‌شود که بیشتر ازآنچه مکانی برای استراحت روح و روان باشد، ذهن فرد را مشوش و افسرده‌تر می‌کند.

حال توصیه می‌شود که مسئولان مربوطه در این زمینه توصیه‌ها و انگیزه‌های خود را بگویند که یکی از دلایل این افزایش عجیب کافه‌ها در مرکز استان چیست و آیا برنامه‌ای برای نظارت و کنترل بسیاری از این بزهکاری‌ها دارند یا نه؟

 

 

انتهای خبر

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار