رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-10-07 21:48 شماره خبر : 1852 https://sobhezagros.ir/short/4ZPBY 0
وقتی قافیه‌ها موسیقی لری می‌سازند!

برخی‌ها با ردیف کردن چند قافیه بدون مفهوم و شعرهای بدون محتوا و خوانندگی بدون رسالت در فضای مجازی موسیقی اصیل لری را زیر سوال برده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، موسیقی لری از جمله موسیقی های پرطرفدار در کشور است، نه تنها استان‌های لر نشین بلکه سایر استان ها که گاها شاید زبان لری را نیز متوجه نشوند به این موسیقی علاقمند هستند.

این موسیقی تاریخچه ای قدیمی و پر محتوا دارد، آهنگ ها و موسیقی‌های لری را می توان به 7 سبک شامل آهنگ‌های غنایی و عاشقانه لری، آهنگ‌های حماسی لری، آهنگ‌های عزاداری و سوگواری، آهنگ‌های فصل مختلف لری، آهنگ‌های کار لری، آهنگ‌های طنز لری و آهنگ‌های مذهبی و عرفانی لری تقسیم بندی کرد.

امروز این سبک های موسیقی در زبان لری، هر سبکش طرفداران خاص خود را دارد اما باید گفت که در زیر سایه بی توجهی مسئولان فرهنگی این آهنگ ها و سبک‌ها رو به نابودی و تغییر به سبک های دیگر نهاده اند که به میتوان به موسیقی های به مفهوی اشاره کرد که این روزها آنها  به زبان لری شنیده می شود ولی هیچ شباهتی به این سبک ها ندارد و گاها نوعی توهین به زبان و موسیقی لری محسوب می شود.

 متاسفانه در چند سال اخیر فضای مجازی باعث شده است که هر نفر برای دیده شدن و افزایش تعداد دنبال کننده هایشان در فضای مجازی دست به هر کاری بزنند که یکی از این کارها اجرای خوانندگی و موسیقی لری است.

به عنوان مثال اگر هر بار که وارد فضای مجازی شویم، فردی را می بینیم که بدون طی کردن در مسیر دقیق خوانندگی با اصول، در حال اجرای موسیقی با لباس محلی است و تعدادی خانم با آرایش غلیظو بزک کرده در حال پایکوبی و رقص در فضای باز هستند.

موسیقی‌لری در آستانه نابودی با شعرهای بدون‌محتوا

به اشتباه یا درست بودن این گونه تبلیغات کاری نداریم، اما اینکه سبک موسیقی لری هر بار دچار تغییراتی شده است و مرگ این موسیقی اصل رابه بار آورده است جای نگرانی است، گاهی یک چیز اشتباه آنقدر تکرار می شود که به باور همه می نشیند و اصل موضوع به مرور زمان فراموش می شود.

اکنون موسیقی و سبک‌های لری استان در حال نابودی است و خوانندگی  پا به عرصه این موسیقی اصلی نهفته در اقلیم ایران ضربه میزنند که هیچ کدام شمع موسیقی ندارند و اگر دستگاه های فرهنگی فکری برای وضع موجود نکنند فرزندان ما اثری از موسیقی اصیل لری نخواهند دید.

سبک هایی که به اسم موسیقی لری و با لباس لری در فضای مجازی در حال انتشار است نه به موسیقی لری نزدیک است و نه به موزیک پاپ، شاید خودشان نیز اسم سبکی که اجرا می کنند را نمیدانند همین که قافیه ها به هم بخورد پس موزیک دیگر لری است.

حال انتظار می رود دستگاه های فرهنگی فکری برای این موضوع کنند، هرچند که زنگ خطر نابودی فولکوریک اصیل لری به صدا درآمده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار