رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/22 Sunday - 2024 13 October الأحد ، 10 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-22 10:59 شماره خبر : 7919 https://sobhezagros.ir/short/V0rG9 0
صبح زاگرس بررسی می‌کند؛

کمبود برخی از برندهای شیرخشک برای کودکان شیرخوار باعث شده که برخی مسئولین از دست‌داشتن مافیای شیرخشک در این زمینه گلایه کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» شیرخشک امروز به‌عنوان یک کالای مهم برای خانواده‌های دارای فرزندان خردسال بوده که نبود آن می‌تواند در زمینه امنیت غذایی مشکلاتی را برای آنان به وجود آورد.

امروز این کالای اساسی به‌عنوان یکی از سبدهای خانوارهای دارای فرزند بوده که تهیه و دردسترس‌بودن آن بسیار مهم و حیاتی است و باید در سریع‌ترین زمان ممکن به دست این خانواده‌های دارای فرزند برسد.

معضلی به نام کمبود شیرخشک

حال چند سالی است که مسئله کمبود شیرخشک به یک معضل مهم و اساسی هم برای مسئولین و هم برای خانواده تبدیل شده است و در همین زمینه به دنبال برخی اظهارات مبنی بر کمبود شیرخشک و همچنین کمبود برخی از برندهای شیرخشک در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، طی هفته گذشته و نبود این کالای ضروری، نگرانی‌هایی در سطح جامعه و خصوصاً خانواده‌های دارای نوزاد شیرخوار شده است.

آمارها نشان می‌دهد مصرف سالیانه شیرخشک در ایران به ۶۱ میلیون قوطی می‌رسد؛ طبق این آمار از پاییز سال گذشته تاکنون کمبود برخی از برندهای شیرخشک موجب شده است تا خانواده‌های نوزادان و به‌ویژه نوزادان دارای حساسیت رژیمی در تأمین این ماده غذایی دچار مشکلاتی شوند

مافیای شیرخشک در کهگیلویه‌وبویراحمد به دنبال چیست؟

اگرچه در چند سال اخیر سهمیه‌بندی و تخصیص شیرخشک به کد ملی در داروخانه‌های کشور اجرا می‌شد، اما بسیاری از خانواده‌ها در تأمین شیرخشک دچار مشکل هستند.

به گفته برخی شاهدان، مشکل اینجاست که اولاً در داروخانه‌ها موجودی شیرخشک کمتر از سال‌های گذشته است و مهم‌تر از آن، شیرخشک‌های رژیمی و شیرخشک‌های مخصوص نوزادان حساس به برخی پروتئین‌ها، دیگر پیدا نمی‌شوند.

جمعیت ایران در حال پیر شدن

از سوی دیگر کشور ما طی سال گذشته بالاترین رکورد سرعت‌کاهش نرخ موالید در دنیا را از آن خودکرده است و جمیعت کشور با سرعت بالایی در حال مسن شدن بوده و یکی از علت‌های این امر هزینه‌های خوراک، پوشاک و همچنین کمیاب‌بودن شیرخشک در چند سال اخیر است که خانواده‌های ایرانی را از فرزندآوری و داشتن فرزندان زیاد منصرف می‌کند.

باید بدانیم که مسئله فرزندآوری یک مسئله بسیار مهم حتی برای کشورهای غربی است، در این کشورها برنامه‌های گسترده‌ای برای افزایش جمعیت و تشویق خانواده‌ها برای فرزند‌آوری طراحی و اجرا می‌شود، اما درعین‌حال همین کشورهای غربی «نسخه کاهش جمعیت و کنترل موالید» را برای کشورهای اسلامی و جهان سوم می‌پیچند و خود کشورهای اسلامی نیز با کاهش برخی نیازها در این زمینه موانع بسیار بزرگی به وجود آورده و به بدتر شدن این مسئله دامن می‌زنند.

دست‌های پشت پرده در اجرا نشدن قانون جوانی جمعیت

در این زمینه علاوه بر اینکه اقدام عملی خاصی به‌غیراز تصویب «قانون جوانی جمعیت» برای اصلاح رویه جمعیتی کشور صورت نگرفته است، تذکرات صریح و پی‌درپی مقام معظم رهبری در مسئله جمعیت، اقدامات درخوری را از سوی مسئولان که تأثیرات محسوسی برای اصلاح شاخصه‌های جمعیتی کشورمان داشته باشد را شاهد نبوده‌ایم.

این در حالی است که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت در ۹ شهریورماه ۱۴۰۳ و برای چندمین بار با اشاره به خطر پیری زودهنگام جمعیت کشور بر ضرورت پویایی و انعطاف سیاست‌ها متناسب با نیازهای کشور تأکید کردند و وزیر بهداشت به‌طورجدی مسئله جمعیت را پیگیری کند و با اقدامات لازم از جمله نظارت بر شبکه بهداشت جلوی موانع افزایش جمعیت را بگیرد؛ چرا که کشور به جمعیت جوان احتیاج دارد و در صورت دچارشدن به عاقبت تلخ پیری جمعیت، دیگر علاجی وجود ندارد.

حال باوجود دانستن تمام این مطالب و البته اهمیت بالای این مسئله ما هر چند وقت یکبار با چالش بزرگ عدم وجود شیرخشک در کشور و استان مواجهه هستیم.

مافیای شیرخشک در کهگیلویه‌وبویراحمد به دنبال چیست؟

مافیای شیرخشک چه کسانی هستند

همین مسئله کمبود شیرخشک در استان تا آنجا ادامه پیدا کرد که آیت‌الله حسینی امام‌جمعه یاسوج در خطبه‌های جمعه ۲۰ مهرماه درد مردم را ایراد کرد و گفت: «مسئله شیرخشک مسئله‌ای است که باید مشکل آن حل شود، متأسفانه مافیای شیرخشک حق این خَلق‌های بی‌زبان و ناتوان را به این شکل که همه ماها می‌بینم دارند، مورد معامله قرار می‌دهند که مسئولان باید این مسئله را پیگیری و با خاطیان برخورد کنند».

در همین راستا یکی از شهروندان یاسوجی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس از کمبود شیرخشک خصوصاً از نوعی که برای نوزادانی که به برندهایی خاص نیاز داشته و با بسیاری از انواع شیرخشک در بازار آلرژی و حساسیت دارند گلایه کرد و گفت: در سال جاری برای دومین بار است که بعضی برندهای شیرخشک در سطح بازار کمیاب شده و همین مسئله موجب نگرانی خانواده‌ها شده است.

نوزاد کمبود شیر را نمی‌فهمد

وی افزود: نوزاد نبود و یا کمبودها شیر را نمی‌فهمد و نمی‌شود به او گفت که نباید گرسنه شوی‌، برای شیر هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد. لطفاً مسئولین برای این مشکل بزرگ کاری کنند.

شهروند دیگری با ابراز گلایه از مسئولین گفت: از نزدیکان و آشنایان ما کسانی بوده‌اند که با مراجعه به مراکز بهداشتی و داروخانه‌ها با یک کد ملی بیشتر از سهم خود را دریافت نموده ولی ما حتی سهم خود را هم نتوانستیم دریافت کنیم، چون دیگر شیری باقی نمانده بود، چرا مسئولین از این کار جلوگیری نکرده و هیچ نظارتی بر این امر نیست.

مافیای شیرخشک در کهگیلویه‌وبویراحمد به دنبال چیست؟

در همین زمینه رحمت‌الله افشار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس در خصوص این مسئله مهم گفت: نوع شیرها زیاد است، الان در حال حاضر ما کمبود هیچ نوع شیری را نداریم و فقط شیری به اسم «al 110» که یک نوع شیر به نام «lf» جایگزین آن شده است و همچنین شیرخشک‌های رگ و لار را می‌توان نام برد که این نمونه‌ها کمیاب شده است.

کمبود شیرخشک معمولی نداریم

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ما برای شیرخشک‌های معمولی هیچ کمبودی در بازار نداریم، تنها شیری که در بازار کمی کمبود داشته است شیرخشک «آپ تامیل» نوع یک و دو بوده، آن هم به‌خاطر مشکلات خود کارخانه‌ها است که به‌خاطر کمبود برق در فصل تابستان تولید این کارخانه‌ها بسیار پایین آمده است و این امر منجر به تعطیلی سه‌روزه کارخانه‌ها نیز شده است.

شیر به‌صورت انبوه تولید شده است

وی افزود: از ابتدای مهر شروع به تولید انبوه شیر شده و اکنون کمبودی در بازار نداریم، این کمبودهایی که گزارش شده است شاید مربوط به داروخانه‌هایی باشد که به شرکت‌ها بدهکارند و به علت بدهکاری به شرکت‌ها شیری دریافت نکرده‌اند.

این کسری‌ها برای یک الی دو هفته پیش و مربوط به کارخانه‌های تولید کنند بوده است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار