رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/22 Sunday - 2024 13 October الأحد ، 10 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
هشدار نوع جدید کلاهبرداری در کهگیلویه‌بویراحمد؛

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک ماه قبل آثار اولیه یک نوع دیگر از کلاهبرداری مجازی با شکل و شمایلی نو و جدید در استان مشاهده شده که قربانیان زیادی نیز داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش ریال، بسیاری از ایرانیان به فکر کسب درآمد دلاری افتاده‌اند، در همین زمینه  با داغ شدن بازار کسب درآمد دلاری، کلاهبرداران فرصت را غنیمت شمرده و هرروز با پروژه‌های پانزی و کلاهبرداری‌های جدید کاربران را هدف قرار می‌دهند.

شرکت‌های هرمی وقالب جدید کلاهبرداری

 یکی از این پروژه‌ها که در ماه‌های اخیر سر و صدای بسیار زیادی به پا کرده، فلاکس کارت (FluxCart) است؛ پروژه‌ای که به عقیده بسیاری از افراد، تقریبا تمام نشانه‌های یک طرح کلاهبرداری هرمی و پانزی را دارد.

این روز‌ها واژه کلاهبرداری را بیشتر از گذشته می‌شنویم، کلاهبرداری در گذشته فقط در فضای واقعی رخ می‌داد اما این‌ روزها به واسطه فضای مجازی کلاهبرداری‌ها نیز جدیدتر و بیشتر  شده‌اند.

در هر بازه زمانی یک موضوعی در فضای مجازی پررنگ می‌شود که برخی از آن‌ها نیز کلاهبرداری از آب در می‌آیند، این روز‌ها کلاهبرداری‌ها شیوه جدیدی به خود گرفته‌اند هدف یکی است اما شیوه آن تغییر کرده است.

کلاهبرداری فلاکس کارت در کمین سرمایه‌گذاران

این روز‌ها دنیای مجازی پر شده است از انواع رمزارز‌ها خیلی‌ها بدون هیچ آگاهی و یا آگاهی کم وارد دنیای رمزارز‌ها می‌شوند فضای پیچیده‌ای که به راحتی با یک کلیک میلیون‌ها تومان پول را از دست می‌دهند.

کلاهبرداری مجازی و بازی با جیب مردم

این موضوع در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز وجود دارد اگر بگوییم این موضوعات درآمدزایی با کمک فضای مجازی و رمز ارز‌ها در این استان با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر پررنگ‌تر است اغراق نیست چرا که موضوع را در ماجرای بورس در یکی از روستا‌های محروم استان مشاهده کردیم.

این روز‌ها نیز موضوعی تحت عنوان فلاکس کارت در استان داغ شده است نرم‌افزاری که از چند ماه قبل کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند اما گویا مردم استان به ویژه مناطق دنا نشین این هشدار‌ها را جدی نگرفته‌اند.

شیوه کلاهبرداری فلاکس کارت از متقاضیان

این پلتفرم شبیه شرکت‌های هرمی کار می‌کند و اعضای آن باید اقدام به جذب اعضای بیشتری کند و سایر مراحل را طی کند که به درآمد برسد.

بر اساس وب‌سایت رسمی فلاکس کارت، این پروژه خود را یک پلتفرم تجارت الکترونیک معرفی می‌کند که در سال 2022، توسط کارآفرینی خلاق به نام سوپارنوخ بونسیری (Suparnuch Boonsiri) راه‌اندازی شده و از طریق الگوریتم‌های پیشرفته و تجزیه و تحلیل داده‌ها، کانالی گسترده فراهم کرده که در آن محصولات فروشندگان مختلف را به خریداران احتمالی وصل می‌کند و به این ترتیب، احتمال فروش آنها را افزایش می‌دهد.

 بر اساس ادعای این وب‌سایت، این سازوکار باعث شده تا درآمد فروشندگانی که از فلاکس کارت استفاده می‌کنند بسیار افزایش یابد و هرروز افراد بیشتری به این پروژه جذب شوند.

کلاهبرداری فلاکس کارت در کمین سرمایه‌گذاران

دلایل مختلفی برای مشکوک بودن به پروژه فلاکس کارت وجود دارد و فاکتورهای زیادی نشان می‌دهد که این پروژه، یک کلاهبرداری هرمی و طرح پانزی است.

کلاهی که فلاکس کارت بر سر مردم نهاد

اولین دلیل، سیستم ارجاع اجباری و ساختار هرمی آن است. برای شرکت در فلاکس کارت کاربران حتما باید با استفاده از کد ریفرال شخص دیگری وارد شوند، اتفاقی که به وفور در پروژه‌های کلاهبرداری هرمی دیده می‌شود. این ساختار هرمی نشان می‌دهد که فلاکس کارت به جای تمرکز بر فعالیت‌های تجارت الکترونیک خود، بیشتر به دنبال زیرمجموعه‌گیری و گسترش شبکه خود است.

یکی دیگر از فاکتورهایی که زنگ خطر را برای فلاکس کارت به صدا درمی‌آورد، واریز اولیه اجباری و عدم تضمین امنیت سرمایه است. در فلاکس کارت هر کاربر به محض ثبت‌نام باید ۱۰۰ دلار تتر واریزی اولیه داشته باشد تا بتواند فعالیت خود را آغاز کند. در سمت دیگر اما هیچ تضمینی مبنی بر بازگشت سرمایه یا امنیت وجوه واریزی شما وجود ندارد.

علاوه بر موارد بالا، فلاکس کارت مدعی است یک شرکت تجاری ثبت‌شده در لندن است و مدارکی را نیز برای جلب اعتماد کاربران در وب‌سایت خود ارائه کرده است. با این حال، این مدارک ناکافی هستند و نمی‌توان صحت آنها را بررسی کرد. در کنار این مسئله، هیچ اطلاعات مشخصی از سوپارنوخ بونسیری، خالق به ظاهر کارآفرین و باتجربه فلاکس کارت وجود ندارد و این شرکت هیچ صفحه‌ای در لینکدین نیز ندارد!

ساختار، وعده‌ها و روش‌های جذب سرمایه در فلاکس کارت به شدت شبیه به طرح‌های کلاهبرداری شناخته شده است. همانطور که گفتیم در این ساختار، کاربران برای ورود به سیستم نیاز به معرفی یک فرد دارند و به ازای جذب هر فرد جدید، پاداشی دریافت می‌کنند. این مدل پاداش‌دهی، افراد را تشویق می‌کند تا به هر قیمتی دوستان و آشنایان خود را به این طرح دعوت کنند. علاوه بر این، وعده سودهای نجومی و بدون هیچگونه ریسک، از دیگر نشانه‌های مشکوک این طرح است.

پیشنهادهای اغو کننده شرکت‌های هرمی

در فلاکس کارت یک سیستم ریفرال‌گیری وجود دارد که به کاربران پاداشی پلکانی می‌دهد. بر اساس این سیستم، در صورت ثبت‌نام هر فرد جدید با کد ریفرال شما، ۱ دلار پاداش می‌گیرید. حالا اگر ۵ کاربر با کد شما ثبت‌نام کنند این پاداش به ۵۰ دلار می‌رسد.

به همین ترتیب با دعوت از ۱۰ کاربر ۸۰ دلار، ۲۰ کاربر ۱۵۰ دلار و ۳۰ کاربر ۳۰۰ دلار دریافت می‌کنید! همین پاداش پلکانی باعث می‌شود تا هرفرد تمام تلاش خودش را بکند تا افراد بیشتری را به فلاکس کارت بکشاند که این در پروژه‌های هرمی نیز دیده می‌شود. علاوه بر پاداش‌های پلکانی، فلاکس کارت مدعی است در ازای واریز ۱۰۰ دلار اولیه توسط هرکدام از کاربران دعوت‌شده، ۸ دلار به فرد معرف می‌دهد.

تمام این موارد و وعده‌های اغواگر نشان می‌دهند که فلاکس کارت شباهت زیادی به طرح‌های پانزی و هرمی دارد. این طرح‌ها در نهایت به ضرر مالی هنگفت بسیاری از افراد منجر می‌شوند و به همین خاطر باید از آنها دوری کرد.

کلاهی که بر سر مردم رفت

در همین زمینه معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار پایگاه خبری صبح زاگرس گفت: از یک ماه قبل آثار اولیه یک نوع دیگر از کلاهبرداری با شکل و شمایلی نو و جدید در استان مشاهده شده است که بیشترین این کلاهبرداری در شهرستان دنا مشاهده شده است.

سید عیسی حسنی بیان کرد: ما در همان زمان تذکرات لازم را به مردم و عواملی که دخیل بودند دادیم اما متأسفانه چون خاصیت کلاهبرداری طوری است که زمانی شما متوجه کلاهبرداری می‌شوید که کار از کار گذشته است.

هیچ کسی یک شبه پولدار نمی‌شود

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بار‌ها این موضوع را به خانواده‌ها و افراد مختلف تذکر دادیم که به دنبال یک شبه پولدار شدن از طریق فضای مجازی نباشند یا اگر قصد دارند وارد این فضای سرمایه گذاری مجازی شوند از صرافی‌های مطمئن اقدام کنند و یا با افراد آگاه و تجربه دیده مشورت کنند.

وی گفت: بسیاری از کلاهبرداری‌ها در بستر اینترنت و شبکه‌هایی انجام می‌شود که در کشور ما فیلتر هستند و صاحبان این پلتفمر‌ها به راحتی به اطلاعات‌ این افراد دسترسی پیدا می‌کنند.

جوانان در دام کلاهبرداران مجازی

حسنی با اشاره به اینکه افرادی که در این فضا بیشتر دچار آسیب و ضرر می‌شوند افراد با سن پایین هستند که نشان می‌دهد متأسفانه خانواده‌ها نظارتی بر فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی ندارند در حالی که بار‌ها در این خصوص تذکر دادیم که بر فعالیت فرزندانشان در این فضا باید نظارت داشته باشند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار