رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/07/02 Monday - 2024 23 September الاثنين ، 20 ربيع الأول ، 1446
ساعت
جولان سگ‌های ولگرد در خیابان های شهر؛

هشداری که در استان کهگیلویه و بویراحمدی جدی گرفته نشد تا اینکه در چند روز اخبر از ابتلای چندین شهروند به بیماری واگیردار کیست هیداتید و هاری میدهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در چند روز اخیر خبری در فضای مجازی منتشر شد که دور از انتظار نبود و رسانه های استان خصوصا این پایگاه خبری بارها این موضوع را هشدار داده بودند اما متاسفانه با بی توجهی مسئولان مواجهه شد، تا اینکه سرانجام در استان به وقوع پیوست و به اصطلاح می توان گفت دم خروس بیرون زد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در مصاحبه ای که با یکی از پایگاه‌های خبر انجام داده گفته است: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ نفر در سطح استان به بیماری کیست هیداتید مبتلا شده اند، که چهار نفر از این تعداد طی چند روز اخیر گزارش و شناسایی شده اند، البته احتمالا موارد بیشتر است اما هنوز شناسایی نشده اند، و گفته است که این بیماری از مدفوع سگ به انسان منتقل می‌شود.

با توجه به اینکه این بیماری به گونه‌ای است که فرد تا چند روز بعد از ابتلا از بیماری خود خبر ندارد؛ بنابراین می‌توان گفت تعداد خیلی بیشتر از شهروندان به این بیماری خطرناک مبتلا شده اند.

نکته قابل تامل و قابل توجه اینجاست که چرا با وجود تذکرات پی در پی رسانه‌ها، مسئولان به این موضوع توجه نکرده اند، تا اینکه نمود آن را در بیمارستان‌ها شاهد هستیم.

وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر یاسوج موضوعی است که تمامی ندارد و باید دید دیگراستان‌های کشور با این موضوع چگونه برخورد خواهند کرد، چرا درکهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج فکری اساسی برای آن نمی‌شود.

گویا مسئولان استان به نوش دارو پس از مرگ سهراب عادت کرده‌اند و قبل از وقوع حادثه علاج و درمانی ندارند.

اکنون این واقعه خطرناک و ابتلای چندین چند شهروند به یک بیماری بغرنج گزارش داده شده  است و مسئولان باید قبل از اینکه کار از کار بگذرد، فکری برای این موضوع کنند، موضوع سگ‌های ولگرد و بیماریی که از این افراد به انسان منتقل می‌شود در حال داغ شدن است؛ سگ های ولگرد در یاسوج جولان می‌دهند و بیماری‌های مختلفی را به انسان منتقل می‌کنند. 

طبق گفته رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شناسایی بیماری کیست هیداتید خیلی سخت است و این بیماری حدود پنج تا ۲۰ سال طول می کشد تا مشخص شود و معمولا کیست که شدید می‌شود و پس از اینکه به مرحله عمل جراحی می رسد، مشخص خواهد شد.

وقتی مسئولان آمار می‌دهند که سال قبل تنها یک مورد از این بیماری شناسایی شده است و امسال تا کنون 12 نفر به آن مبتلا هستند، نشان می‌دهد که تعدادسگ‌های ولگردی که شبانه روز در خیابانی‌های شهرهای مختلف استان جولان می‌دهند افزایش یافته است.

در همین خصوص گفت و گویی با دکتر نیازی رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد داشته ایم که می‌خوانید.

نیازی رئیس مرکز بهداشت بویراحمد گفت: سگ‌های ولگرد از چند جنبه مهم است یکی بیماری هاری است تمام این حیوانات باید در مرحله اول واکسینه شوند دو اینکه از جنبه بحث کیست هیداتید نیز این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی گفت: ابتلا به بیماری «کیس هیداتید» در یک چرخه انجام می‌شود به این شکل که توسط سگ و گوسفندان به انسان منتقل می‌شود، متاسفانه مردم خودشان به ذبح گوسفند اقدام می‌کنند گوسفندی که از قصابی‌های معتبر خرید می‌شود کمتر به این بیماری مبتلا هستند، چرا که این گوسفند بعد از قصابی توسط مامور بهداشت بازرسی می شود و اگر مشکلی داشته باشد کل لاشه معدوم و وارد بازار نمی شود.

رئیس مرکز بهداشت بویراحمد عنوان کرد: اکنون نظارت بر این موضوع با حوزه دامپزشکی است؛ فقط نظارت بر محیطی که این لاشه نگهداری می شود با علوم پزشکی است، مجموعا نظارت بر کشتار، توزیع دام تا خود قصابی و دادن به دست مردم با حوزه دام پزشکی است، حوزه علوم پزشکی یخچال محل نگهداری دام و سلامت قصاب را چک می‌کند.

نیازی عنوان کرد: اکنون در حال حاضر ورودی شهر یاسوج به عنوان نگین استان ذبح غیربهداشتی در حال انجام است، این موضوع باعث می‌شود که اگر حیوانی آلوده باشد ما متوجه نشویم و وارد ریه و روده حتی مغز می شودو باعث ایجاد علائم تنفسی شود.

وی بیان کرد: مواردی مبنی بر کیست هیداتید در شهرستان بویراحمد گزارش نشده است، با رشد شهر نشینی مردم به نگهداری سگ‌های ولگرد اقدام و بعد از اینکه سگ مقداری از نظر جسمی رشد کرد آن را در خیابان رها می کنند و این باعث ایجاد مشکلاتی برای شهروندان می شود.

رئیس مرکز بهداشت بویراحمد تصریح کرد: مسئولیت جمع آوری سگ های ولگرد با حوزه شهرداری است، شهرداری باید نسبت به جمع آوری حیوانات بلا صاحب اقدام کند و این حیوانات را به محل‌هایی که از قبل مشخص شده انتقال دهند، زاد و ولد این حیوانات بسیار بالاست و ممکن است در یک بازه مشکلاتی را ایجاد کنند.

 

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار