رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
1402-09-04 17:15 شماره خبر : 1428 https://sobhezagros.ir/short/4xvXV 0
فرمانده سپاه فتح مطرح کرد:

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: در انتخابات پیشرو نقش سران ایلات و طوایف استان بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، نشست سران ایلات و طوایف متنفذان شهرستان بویراحمد عصر امروز شنبه ۴ آذرماه در سالن حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.

این برنامه به همت ناحیه مقاومت بسیج انصار الحسین (ع) سپاه ناحیه شهرستان بویراحمد برگزار شد.

نقش مهم سران ایلات و عشایر در انتخابات

 سردار حمید خرم‌دل فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از جزیره کیش و استان هرمزگان در اغلب شاخص‌ها بعد از آنها قرار دارد، گفت: اعتقاد دارم این اتفاق با درایت شما ریش‌سفیدان رخ‌داده است و رتبه‌های برتر حوزه‌های امنیتی با درایت شما ریش‌سفیدان است.

 فرمانده سپاه کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه شما قصری تأثیرگذار و فرهنگی هستید گفت: برخی اعتقاد دارند در استان‌های زاگرس نیشن مسائل قومی مضر است؛ اما این موضوع قومی و قبیله‌ای یک ارزش و شاخص محسوب می‌شود جز اینکه در موارد منفی بکار گرفته شود

 خرم‌دل با بیان اینکه شما در طایفه و قوم‌وخویش خود حضور دارید و امروز با یک جنگ شناختی مواجه هستید، ادامه داد: در جنگ شناختی جای حق و باطل و ظالم و مظلوم عوض می‌شود و شما ریش‌سفیدان می‌توانید به نسل امروز آگاهی‌رسانی کنید که رشد انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی چه تغییری ایجاد شده است و اینکه چه آسیب‌هایی نظیر ظلم و تبعیض و بی‌عدالتی وجود داشت پس باید این موضوعات در قالب فیلم و جزوه و کتاب سرنوشت این استان را تهیه کند.

  وی با بیان اینکه در هرکجا و منطقه‌ای ممکن است خطایی رخ دهد یا مثلاً خرم‌دل اشتباهی رخ‌داده است این موضوع را تعمیم به کلیت می‌دهد و این موضوع نشان از تبلیغات منفی است که شما بزرگان می‌توانید اثرگذار باشید، گفت: امروز در هر نهادی؛ مانند دادگاه نیروی انتظامی مراجعه کنید مطالبات شما بررسی می‌شود.

 فرمانده سپاه فتح تأکید کرد: امروز شما می‌دانید به دنبال هر کاندید فردی باشید و هیچ‌کس حق ندارد مانع شما شود؛ اما باید به‌گونه‌ای باشد که این دنباله‌روی‌ها و حمایت‌ها از آسیب‌هایی نظیر تنش جلوگیری کند که در این راستا لازم است مدیریت و حضور به‌موقع داشته باشیم.

 خرم‌دل تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود حضور ۷۰ درصدی و ۱۰۰ درصدی جای نگرانی نیست؛ اما شما بزرگواران در حوزه ایجاد امنیت نقش مهمی دارید و از شما می‌خواهیم در کنار تعلقات خاطر به دیگران، سبب وحدت و انسجام و مانع از دلخوری بین سایر طوایف شوید.

نقش مهم سران ایلات و عشایر در انتخابات

 

در ادامه نیز نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امروز همه در استان در کشور و در دنیا قرار داریم و صاحب مسئولیت هستیم، گفت: همه ما مسئولیت پذیرفته‌ایم حتی اگر به یاد نداشته باشیم.

آیت‌الله سید نصیر حسینی با بیان اینکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یعنی فریضه‌ای که به طور شخصی و جمعی مسئول هستیم، گفت: همه ما وظیفه حفظ آبروی دیگران را داریم و همچنین و مهتر وظیفه داریم از آبروی دیگران دفاع کنیم
.

وی با بیان اینکه تهمت رواداشتن، تعدی به اموال دیگران جرم است و قابلیت پیگیری دارد، گفت: ما در قبال فرهنگ و سلامت و امنیت جامعه مسئولیت داریم وقتی بدون دلیل عقلی و شرعی حق شکار حیوانات نداریم و حتی حق کندن درخت بدون دلیل نداریم؛ یعنی باید مسئولیت‌پذیر باشیم و مرتبه بالاتر باید نسبت به جامعه و آحاد آن و حتی غیرمسلمانان در زیر بیرق پرچم اسلام وظیفه داریم
.

آیت‌الله حسینی گفت: امروز در یک سرزمین و کشوری دارای آرمان‌های جهانی هستیم و افتخار داریم در چنین کشوری هستیم و وقتی اهداف و قوانین نظام را نگاه می‌کنیم الهی است و قوانینی است که باید در جامعه جاری شود و هرچه در این مسیر متحمل سختی شویم ثواب و پاداش بیشتری خواهیم داشت نمونه این ثواب بزرگ صلح و الفت بین انسان‌ها است و در این راستا در سطح خرد و کلان باید تلاش کرد
.

آیت‌الله حسینی با بیان اینکه امروز به‌واسطه فضای مجازی گرفتار آسیب‌ها و مشکلات شدیم، ادامه داد: فضای مجازی ابزاری خطرناک و نافذی است، فضایی که ۲۰ سال پیش دشمنان طراحی کردند تا در این فضا از طریق بسته‌های فرهنگی آسیب‌هایی وارد کنند در این راستا از طریق فرهنگی و ریش‌سفیدان باید با کلام، عمل و بیان ارزش‌های دینی، ملی و تبیین برای جوان‌ها گام برداشت تا آسیب‌ها به حداقل برسد
.

وی افزود: اندلس یک جامعه مسلمان بود که از طریق فحشا و فساد از میان رفت و امروز دشمن از طریق فساد و فحشا و ولنگاری و تفکر غربی به دنبال ترویج فرهنگ غربی و تحت شعاع قراردادن ارزش‌های اسلامی است
.

آیت‌الله حسینی با بیان اینکه فضای مجازی در حوزه ازدواج تأثیرات منفی داشته است، افزود: استفاده بدون اطلاع از فضای مجازی سبب افزایش طلاق، ترویج ضدارزش‌ها خواهد شد
.

نماینده ولی‌فقیه با انتقاد از مقبره‌سازی اموات گفت: گاهی انسان قبوری را مشاهده می‌کند که انگار قبور حافظ و سعدی است؛ بنابراین مقبره‌سازی و آرامگاه‌سازی بافرهنگ‌ها ما هیچ سنخیتی ندارد، از طرفی استفاده از سلاح و تیراندازی شادی‌ها ناشی از عروسی را تبدیل به قتل و کشتار می‌کند
.

 

آیت‌الله حسینی با بیان اینکه در مراسم عقدها تأکید بر ۱۱۴ سکه به‌شرط خواندن خطبه می‌خوانم گفت: این ۱۱۴ سکه هم زیاد است؛ اما مبنایی مشخص شد تا تاریخ تولدها و تعداد سکه‌های چند هزاری در مهریه‌ها زده نشود.

 

وی مانع‌تراشی برای طرح‌های تولیدی را از دیگر مشکلات دانست و ادامه داد: معتمدان می‌توانند موانعی نظیر ایجاد طرح‌های تولیدی در حوزه معارضات را رفع کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: خریدوفروش رأی در انتخابات خطرناک است، انسانی که اراده خود را بفروشد و انسانی دیگری که راضی شود اراده خودشان را بفروشند؛ یعنی درنده خطرناکی است که در کمین جامعه است
.

وی تصریح کرد: در طایفه و منطقه خودمان
شورایی تحت عنوان شورای فرهنگ تشکیل شود تا مشکلات فرهنگی و اقتصادی شناسایی شود و درصدد حل آنها تلاش کرد.

 

نقش مهم سران ایلات و عشایر در انتخابات

 

در ادامه نیز دادستان مرکز استان با تبریک هفته بسیج به ارزش‌های همایش ایلات اشاره کرد و گفت: در استان ما جایگاه ریش‌سفیدان و متنفذان قابل‌قبول است و در پرونده‌های قتل بعد از صدور حکم قضایی از ظرفیت‌های بزرگان بهره‌مند می‌شویم و سبب تالیف قلوب می‌شود.

سید علی ملک‌حسینی در این جلسات به نحوه
استفاده و انتقاد از سلاح و نزاع‌های دست جمعی اشاره می‌شود، گفت: به برکت این جلسات و معتمدان نزاع‌های دست جمعی کاهش مطلوبی داشته است و به دلیل رشد جامعه و نیروی انسانی ما این آسیب کاسته شده است.

 

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: جمعیت کیفری استان ما در کنار سنت‌ها و طایفه‌گرایی دارای جمعیت کیفری خوبی نیست و در کشور در مقام‌های اول تا سوم هستیم؛ یعنی برخوردهای کیفری نمی‌تواند عامل اثرگذاری باشد و باید به سراغ برخوردهای با علت‌ها رفت.

وی ادامه داد: در آیات ۹۰ و ۹۱
خداوند متعال از ابزار شرب خمر به‌عنوان ابزار تفرقه یاد شده است و امام صادق (ع) شرب خمر را کلید بدی‌ها و زشتی‌ها دانسته است و در حدیث آخرالزمانی داریم شرب خمر سبب قفل‌شدن ذهن و قلب انسان می‌شود افرادی در همین استان مظلومیت غزه و فلسطین را می‌بینند؛ اما به‌راحتی قضاوت می‌کنند و حق را به اسرائیل می‌دهند.

 

وی ادامه داد: امروز در قتل، تجاوز به عنف، سارقین، در خشونت‌ها آثاری از شرب خمر دیده می‌شود یا مشکلاتی در زندگی زناشویی در دادگاه موضوع شرب خمر پر رنگ است؛ بنابراین خواهش داریم از این آسیب‌ها نباید ساده گذشت.

 

وی تأکید کرد: طایفه‌ها و قبیله باید در راستای اصلاح مفاسد رقابت کنند و از ایجاد برخی تخریب و توهین‌ها باید توسط ریش‌سفیدان جلوگیری به عمل آورد.

 

دادستان گفت: انتخابات تمام خواهد شد و یک نفر به مجلس خواهد رفت؛ اما متاسفانه در فضای رقابت مسائل شرعی نظیر تهمت، توهین مطرح است.

 

 

 

نقش مهم سران ایلات و عشایر در انتخابات
نقش مهم سران ایلات و عشایر در انتخابات

 

 در ادامه این مراسم ستار هدایت خواه در این جلسه با محکومیت جنایات بر علیه غزه توسط رژیم صهیونیستی گفت: این جنایات امروز سبب جریحه‌دار کردن افکار عمومی جهان شده است.

وی با بیان اینکه این جلسات سبب انسجام،
وحدت و انس و الفت اجتماعی و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اجتماعی است، گفت: خداوند متعال انس و الفت و وحدت را نعمت برشمرده است و با یادآوری نعمت‌ها باید شکرگزار آنها باشیم نعمتی که خداوند متعال به‌واسطه آن صلح و دوستی بین مسلمانان برقرار کرد باید شکرگزار آن بود.

هدایت خواه با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: ریسمان خدا امروز ولایت است و یکی از ارکان های وحدت است و دشمن در کمین وحدت امت اسلامی است و مهم‌ترین دشمن وحدت ما شیاطین انسی و جنی هستند و سبب می‌شود از طریق ایجاد کینه و دشمنی نعمت وحدت و
انسجام را در بین امت اسلامی از بین ببرد و از طرفی خداوند متعال تفرقه و تشت را یکی از عذاب‌های خود دانست که بعد از عذاب آسمانی قرار دارد و برای ادب‌کردن جوامع متمرد تفرقه و تشت یکی از شیوه‌های آن است.

این معتمد محلی و ایلی با بیان اینکه قبیله و طایفه از نگاه دین وسیله شناخت است، گفت: طوایف و موضوعات قبیله‌ای وسیله شناخت است و نباید وسیله تفرقه و تشت شود‌
.

 

وی به موضوع انتخابات و لزوم وحدت در کنار سلیقه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: کسانی که بعد از ایامی در کنار رقابت‌های انتخاباتی به دنبال تفرقه و اختلاف بین گروه‌ها و افراد مختلف هستند راه آنها همان راه شیطان است.

 

نقش مهم سران ایلات و عشایر در انتخابات
نقش مهم سران ایلات و عشایر در انتخابات

 

  وی افزود: نوعی نگاه قومی و خویشاوندی مثبت وجود دارد؛ مثلاً پیوند با خویشان، رسیدگی به خویشاوندان، رفع نیازهای آنها، اما نوع منفی آنها نادیده‌گرفتن حق‌وحقوق دیگر طوایف است بر همین اساس تعاون و نیکی و رفع مشکلات در حوزه طایفه‌ای مثبت و بزرگی محسوب می‌شود.

 

در ادامه نیز انتظاری از فرهنگیان و از معتمدان ایلی و طایفه‌ای در شهرستان بویراحمد با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری فضای مجازی گریبان‌گیر خانواده و جامعه در حوزه فقر، اعتیاد شده است، گفت: امروز فضای مجازی نقش بسزایی در این موضوع دارد، فونداسیون ساختمان مهم‌ترین بخش ساختمان است اگر امروز آسیب‌های فضای مجازی گریبان‌گیر جامعه شده به دلیل عدم آموزش صحیح از فضای مجازی است.

 


انتظاری با بیان اینکه در نبود آموزش صحیح و عدم آمادگی سبب لطمه و آسیب کودکان شده است، گفت: در شرایط آسیب افراد ذی‌نفوذ یعنی کسانی که حرف و گفتار او الگو است نقش‌آفرینی می‌کنند دراین‌رابطه کنار بزرگ‌منشی، ترویج اخلاق برخی آسیب‌ها هم دیده می‌شود آسیب‌هایی همچون ریخت‌وپاش‌ها و اسراف‌ها در عروسی‌ها یا ازبین‌رفتن دورهمی‌ها سنتی که سبب تفرقه و وحدت شده است.

وی با بیان اینکه در دورهمی‌ها مشکلات و آسیب‌ها و گاهی فقرها حل می‌شد، گفت: با احیا این ارزش کمتر شاهد آسیب‌های مختلف اجتماعی خواهیم بود.

انتظاری با بیان اینکه باید گفتار و عملکردها را مورد دقت قرارداد، گفت: بزرگان و ریش‌سفیدان برای اثرگذاری در حوزه اجتماعی نیازمند عمل و پیاده‌سازی ارزش‌ها و واقعیت هستند.

 

 

 

انتهای خبر/

 

 

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار