کش و قوسهای ادامهدار یک پل؛
ناپدید شدن یک پل استراتژیک در شهرستان دنا
پل قوسی سردار شهید گودرز نجفی به طول ۳۲۵ متر در جاده یاسوج - سی سخت یکی از منحصربهفردترین و فنیترین طرحهای راهسازی است که بعد از چند سال از کلنگزنی گویا مردم منطقه بیم آن دارند که این پروژه بزرگ اجرایی نشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» جاده یاسوج به سی سخت بهعنوان قدیمیترین جاده در مناطق سردسیری استان با داشتن پیچهای خطرناک و مرگآفرین یکی از جادههای پر تصادف استان بهحساب میآید که به قول برخی از افراد مرگ را برای انسان تداعی میکند، جادهای که در طول تاریخ دستخوش تغییرات شده اما همچنان به یکی از پرخطرترین جادههای استان معروف است.
شهر سی سخت که برخی آن را سی پهلوان نیز مینامند و بهعنوان شهر برف و آفتاب معروف شده است مرکز شهرستان دنا با هشت هزار نفر جمعیت بوده که در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع است.
جاده یاسوج به سی سخت یک جاده نوستالژیک در سرزمین دنا بوده که بهعنوان جادهای خطرناک از آن یاد میشود که دارای پیچهای متعدد است و همین مسئله باعث شده که باتوجهبه میزان تردد بالای این جاده کار برطرف کردن نقاط حادثهخیز آن احداث تونل و احداث یک پل بزرگ در رودی این شهر در زمره کاری مسئولان اجرایی کشوری قرار گیرد.
برای رسیدن به سی سخت، دو جاده دسترسی تعبیهشده است که یکی همان جاده یاسوج به سی سخت و دیگری جاده کریک به سیخت و اتصالدهنده به جاده یاسوج اصفهان بوده که همچنان به دلیل برخی از معارضات تکمیل آن نهایی نشده است.
از سویی دیگر باتوجهبه تردد بالا در جاده اصلی به شهر سی سخت، تنها پل ارتباطی آن (پل قدیمی کُلو) بوده که در ورودی شهر برف و آفتاب قرار داشته که باتوجهبه عمر بالای آن از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
پلی که دیگر طاقت ایستادن ندارد
در همین راستا یکی از راهکارهای مسئولان شهرستان دنا و حتی استان برای ازبینبردن این نقاط خطرآفرین، احداث و اجرای پلهای استاندارد در ورودی شهر سی سخت و ایجاد جاده دو باندِ در ورودی این شهر و حتی احداث دو دهانه تونل بزرگ بوده که برخی از کار های اجرایی این طرحها تا حدودی به سرانجام رسیده و شاید در آینده نزدیک بتوان نویدی روشن را برای توسعه این شهر رقم زد.
اما داستان اصلی ما اینجا شروع میشود که چندین سال پیش در ورودی شهر سی سخت و بر روی رودی که از آب شدن برفهای قلههای سر به فلک کشیده زاگرس و دنا و از چشمههای خروشان و آبسردو، و چشمه میشی به روستاهای پاییندست روانه میشود،پلی موسوم به (پل كُلو) یا همان پل کهنه، بنانهاده شد که امروز این پل دیگر طاقت ایستادن ندارد و باید گفت شاید این موضوع یک خطر جدی برای دنا نشینان باشد.
این پل که در چند سال اخیر شاهد چندین تصادف و حتی چندین سانحه مرگبار بوده، امروز به یک نوستالژی شبیه است که مسئولان برای برطرف کردن آن، نقشههای جدید در سردارند.
هرچند مسئولان مربوطه اقدام به افزایش امنیت و تغییر حفاظهای فرسوده و قدیمی این پل کردهاند،ولی عمر بالای این پل و عرض بسیار كم آن باعث شده است كه به یك نقطه خطرآفرین در محور یاسوج به سی سخت تبدیل شود.
آیا این پروژه تعطیلاست
اما داستان شاید برای پل کُلو همچنان خوشایند نباشد، در چند سال اخیر بنا شد از منطقه دشت بازار تا ورودی شهر سی سخت پلی بزرگ به نام پل بزرگ شهید سردار نجفی احداث شود که بهغیراز زیبایی یکی از بزرگترین پلهای حلقهای جنوب غرب کشور بوده و از سویی دیگر بر ظرفیتهای گردشگری و زیباییهای منحصربهفرد این دیار بیفزاید.
این پل که نزدیک هشت سال پیش کلنگ اجرایی آن به همراه تعریض و دو بانده کردن جاده مواصلاتی سی سخت به یاسوج به زمین زدهشده بود، در طول این سالها هنوز نیمه کار رهاشده و مردم این شهر در نشستهای خود با مسئولان خواهان اجرایی شدن آن هستند.
پل کلو یا همان پل (شهید سردار نجفی) یکی از پروژههای بینظیر حوزه جنوب کشور بوده و این پل قوسی و کابلی است که در حوزه جنوب نظیر ندارد و با ۳۲۰ متر طول، ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفتهشده است.
سرانجام نافرجام پل بزرگ شهید نجفی سی سخت
باید دانست ساخت پل کُلو چند مزیت دارد؛ علاوه بر اینکه تردد و بار ترافیکی را کم میکند، میتواند بهعنوان یک زیرساخت موجب توسعه درزمینهٔ گردشگری شود و از سوی دیگر، تفرجگاهی برای گردشگران نیز محسوب شود و همین مزایا میتواند سی سخت را از بنبست خارج کند.
این پل که بعد از هشت سال بلاتکلیفی در سفر وزیر بهداشت دولت سیزدهم کلنگ آن بر زمین زده شد که بعد از چند روز کاری مداوم از سوی پیمانکار در حال فعالیت بوده بهیکباره سایه تعطیلی را بر روی خود دیده است.
هرچند احمدزاده استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه کلنگ زنی این پل اعلام کرده بود، این پل رسماً به نام پل سردار شهید نجفی نامگذاری خواهد شد و احداث آن میتواند به توسعه زیرساختها و توسعه این دیار صحه بگذارد اما حالا بعد از یک سال و اندی از کلنگ آن در زمان دولت شهید رئیسی و استاندار سابق این پروژه رهاشده و خبری از اجرای آن نیست و سایه تعطیلی بر روی پروژههای عمرانی سرزمین برف و آفتاب سایه افکنده است.
بزرگترین پل جنوب کشور با طول ۳۲۸ متر
از سویی دیگر محمد راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان به زمان ۳۶ماهه برای تکمیل این پل اشارهکرده و افزوده است: پل کُلو سی سخت یا پل سردار شهید نجفی در محور یاسوج به سی سخت هست که طول پل ۳۲۸ متر است در دو باند رفتوبرگشت احداث خواهد شد.
شهر سی سخت که باتوجهبه قرارگیری در همسایگی دنا یا همان آلپ ایران به یکی از پررونقترین شهرهای سردسیری استان و حتی کشور شهره است و برخی آن را عروس سرزمین دنا نیز مینامند، امروز بعد از زلزله مهیب چند سال پیش همچنان رنگ رویی از توسعه را بهخوبی لمس نکرده است.
بر زمینمانده پروژههای عمرانی، به سرانجام نرسیدن پروژههای نیمهتمام و نشستن گردوغبار بر روی برخی پروژههای تعریفشده آن نیز مزیدی بر علت شده که امروز این شهر زیبا در دامان دنا از توسعه عقب بیفتد.
حال امروز نیز شبح احداث دو سد مخزنی بزرگ در پل کوههای بلند زاگرس و دنا در شمال شرقی این شهرستان طبیعت زیبا و بکر آن را نیز تهدید میکند، سدهایی که با احداث آن دنا دیگر رخت سفید نخواهد پوشید و رخت سیاه بر چهره آن همیشه خودنمایی خواهد کرد.
باید بدانیم که شهرستان دنا با جمعیتی حدود ۴۲ هزار نفر (بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵) به مرکزیت شهر هشتهزارنفری سی سخت در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع است.
دنا را ستایش کنیم
این شهرستان به دلیل وجود منابع آب و پوشش انبوه باغهای میوه، در بخش کشاورزی و توسعه باغها یک موقعیت و زیرساخت ویژه دارد و بخش زیادی از نیروی فعال شهرستان در بخش کشاورزی، دام و طیور طرحهای شیلات و باغها مشغول کار هستند.
پارک ملی و منطقه حفاظتشده دنا به طول ۸۰ کیلومتر، طولانیترین رشتهکوه زاگرس است که کوهنوردان نامدار جهان این رشتهکوه را آلپ ایران نام نهادهاند و حتی خود دنا دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از چهار هزار متر بوده که بلندترین آن قاش مستان و سقل آسمانی هستند.
همچنین بیش از ۱۶۵ گونه جانوری ازجمله دوزیستان و خزندگان، آبزیان و انواع پرندگان نادر جهان در منطقه حفاظتشده دنا زیست میکنند که نمونهِ بارزی از زیستبوم بسیار گرانبهای دنا است.
در سه سال خدمت دولت شهید رئیسی و دولت سیزدهم در شهرستان دنا تحولات عظیمی در حوزههای آب، گازرسانی، مخابرات، راه، بهداشت و درمان و کشاورزی صورت گرفته که قابل قیاس با سالهای مشابه گذشته نیست حال امید میرود دولت چهاردهم ادامهدهنده این پروژهها باشد و با احداث پروژههای کلانی همچون این پل و تکمیل دو تونل بزرگ جاده سی سخت یاسوج شاهد تحول عظیم گردشگری در این شهر که به همسایه دنا معروف است باشیم.
انتهای خبر/