عاقبت نافرجام پل مهریان؛
سایه سنگین یک پل بر شریان حیاتی یاسوج
پل مهریان که بر روی جاده پرتردد اصفهان-یاسوج قرار دارد، به عنوان دروازه ورودی اصلی یاسوج، روزانه شاهد حجم عظیمی از تردد خودروها بوده که همچنان بعد یک دهه از کلنگ زنی به سرانجام نرسیده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» پل مهریان، ورودی اصلی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، از یک گذرگاه مواصلاتی به کابوسی روزانه برای شهروندان و مسافران تبدیل شده است؛ گلوگاهی که ترافیک سنگین، استرس و اتلاف وقت، هدیه هرروزه آن است و وعدههای مکرر مسئولان برای حل این معضل، تاکنون بر باد رفته است.
پل مهریان که بر روی جاده پرتردد اصفهان-یاسوج قرار دارد، به عنوان دروازه ورودی اصلی استان، روزانه شاهد حجم عظیمی از تردد خودروها است. با این حال، این سازه دو بانده، با وجود اتصال به جادههای چهاربانده در دو سوی خود، به دلیل عرض ناکافی، به نقطه کور ترافیکی و کانون اصلی ایجاد بحران در این محور حیاتی تبدیل شده است.
بر اساس مشاهدات میدانی، کوچکترین عامل مختلکنندهای از جمله یک توقف کوتاه، تصادف جزئی یا حتی افزایش طبیعی تردد، میتواند زنجیرهای از ترافیک سنگین را ایجاد کند که گاهی طول آن به بیش از یک ساعت میرسد. این معضل تنها محدود به ساعات اوج ترافیک نیست و در ساعات معمولی روز نیز به کرات، مسافران و عابران را در دام خود گرفتار میکند.
تأیید یک مشکل و تکرار وعدههای بیثمر
مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری یاسوج نیز بارها به وجود این مشکل اعتراف و وعده حل آن را دادهاند. بر اساس اعلام آنان، طرح احداث پل جدید در مجاورت پل مهریان یا تعریض سازه فعلی، بارها در دستور کار قرار گرفته، اما اجرای آن به دلایلی مانند عدم تأمین بودجه یا اولویتدهیهای دیگر، پیوسته به تعویق افتاده است.
این در حالی است که مردم محلی و مسافران، خستگی ناشی از این بنبست ترافیکی را هر روز بر دوش میکشند و شاهد تکرار وعدههایی هستند که تاکنون محقق نشده است.
پیامدهای ادامه این بحران
از نگاهی دیگر بلوار شهید رضایی بهعنوان یکی از شریانهای اصلی ارتباطی یاسوج، این روزها با چالش جدی ترافیکی و ایمنی مواجه است. این مشکل به پروژه ناتمام پل مهریان بازمیگردد که ساخت لاین دوم آن باوجود تکمیل پایهها، متوقفشده و به حال خود رهاشده است.
در حال حاضر، تمامی ترددهای این محور حیاتی، تنها از لاین اول پل صورت میگیرد. این در حالی است که حجم بالای خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین و موتورسیکلتها، این مسیر واحد را با ترافیک سنگین و اغلب کندی محسوس حرکت مواجه کرده است. این وضعیت بهویژه در ساعات اوج رفتوآمد صبح و عصر به اوج خود میرسد و گاهی صفهای طولانی خودرو را در دو سوی پل تشکیل میدهد.
این شلوغی و تراکم ترافیک، علاوه برافزایش زمان سفر شهروندان، عامل اصلی وقوع تصادفهای متعدد در این نقطه از شهر گزارششده است. بر اساس اظهارات شهروندان و مشاهدات میدانی، تقریباً بهصورت روزانه شاهد برخوردهای کوچک و بزرگ در این محدوده هستیم که دلیل اصلی آن، حجم بالای ترافیک، سبقتهای غیرمجاز و عجله رانندگان برای خروج از وضعیت کند حرکت است.
بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، پروژه احداث پل مهریان (پل دوم بنسنجان) پس از شش سال توقف، سرانجام شاهد رفع کامل موانع و معارضات بوده است.
در همین راستا نادر شجاعی، معاون مهندسی ساخت این اداره کل در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری، با اعلام این خبر توضیح داد:عملیات رفع این موانع با موفقیت و با نظارت مستقیم نماینده دادستان و با حضور نیروهای نظامی و نمایندگان ادارات ذیربط به سرانجام رسید.
سابقه طولانی یک پروژه راهبردی
شجاعی با اشاره به تاریخچه پر فراز و نشیب این پروژه اعلام کرد: کلنگزنی اولیه این پل ۹۰ متری به سال ۱۳۹۰ بازمیگردد.»ن یعنی بیش از یک دهه از آغاز نمادین این پروژه حیاتی میگذرد.
وی افزود: «قرارداد احداث این پل حیاتی در مرداد ماه سال ۱۳۹۸ با اعتباری بالغ بر ۷۲ میلیارد تومان منعقد گردید که تاکنون تنها ۲۸ میلیارد تومان از آن تخصیص یافته است.» این امر نشاندهنده کمبود جدی اعتبار برای تکمیل پروژه است.
پل مهریان؛ از وعدههای قدیمی تا کلنگزنی ۱۳۹۰
حال پرسش اصلی شهروندان و فعالان محلی این است که چرا باوجود صرف هزینه برای ساخت پایههای لاین دوم، این پروژه نیمهکاره رهاشده است؟ این امر نهتنها به هدر رفت منابع مالی گذشته منجر شده، بلکه با ایجاد معضل ترافیکی و ایمنی، هرروز بر دامنه مشکلات مردم میافزاید.
ساکنان یاسوج و کاربران این مسیر حیاتی، از مسئولان استانی و شهری بهویژه شهرداری یاسوج و اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه وبویراحمد درخواست فوری دارند تا هرچه سریعتر برای احیاء و تکمیل این پروژه مصوب اقدام کنند.
تکمیل لاین دوم پل مهریان میتواند بهعنوان راهحلی پایدار، سهم بسزایی در روانسازی ترافیک، کاهش آلودگی هوا و صدا و پیشگیری از حوادث رانندگی در این کانون حادثهخیز داشته باشد.
وضعیت فعلی پل مهریان، نمادی از پروژههای ناتمامی است که نهتنها خدمتی به شهروندان نمیکنند، بلکه خود به عاملی برای ایجاد مشکل جدید تبدیلشدهاند. انتظار میرود با توجه ویژه مسئولان، شاهد روزی باشیم که این پل بهطور کامل به بهرهبرداری برسد و دیگر شاهد صفهای طولانی خودرو و اخبار ناگوار تصادف در این محدوده نباشیم.
گلوگاهی که نفسها را در سینه حبس کرده است
تأخیر در امور شهروندان، اتلاف وقت و سوخت، افزایش آلودگی هوا و صوتی در منطقه، و ایجاد استرس و نارضایتی عمومی از جمله تبعات ادامه این وضعیت است.
این پل که باید نماد ورودی به «فلات سبز» باشد، اکنون به نماد کمتوجهی و وعدههای عملینشده تبدیل شده است.
با توجه به موقعیت حساس پل مهریان به عنوان شریان اصلی ارتباطی استان، به نظر میرسد حل این مشکل دیگر یک «خواسته" نیست»بلکه یک «ضرورت» برای توسعه و آرامش مردم منطقه است.
نگاه کردن از کنار این معضل، نه تنها باعث تشدید نارضایتیها میشود، بلکه هزینههای اقتصادی و اجتماعی بیشتری را در آینده به همراه خواهد داشت. چشمان مردم کهگیلویه و بویراحمد همچنان به دستانی دوخته شده است که وعده گشایش این گلوگاه را دادهاند.