رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1404/03/18 Sunday - 2025 08 June الأحد ، 12 ذو الحجة ، 1446
ساعت
1404-03-18 16:02 شماره خبر : 13502
در نشست‌ شورای عدالت آموزشی مطرح شد؛

مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع واگذاری اماکن ورزشی اشاره کرد و ادامه داد: از مجموع ۳۷۰ اماکن ورزشی در سطح استان متأسفانه ۸۰ درصد بدون ضابطه واگذار شده است که این روند نیازمند بازنگری و ساماندهی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» نشست تخصصی شورای عدالت آموزشی استان کهگیلویه و بویراحمد، روز یک‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴، با سه محور؛ «برنامه‌ریزی برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان، نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و نهضت سوادآموزی» در سالن شماره یک ساختمان استانداری و به ریاست استاندار برگزار شد.  

در این جلسه که با حضور مدیران کل آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و کارشناسان آموزشی تشکیل شد، راهکارهای عملیاتی برای بهره‌مندی بهینه از فرصت تابستانی و کاهش شکاف آموزشی در مناطق محروم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر لزوم «عدالت محوری» در برنامه‌ریزی‌های تابستانی، خواستار هماهنگی بین‌دستگاهی و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، ورزشی و مهارتی استان برای پوشش حداکثری دانش‌آموزان شد.

رحمانی در ابتدای سخنان خود، ضمن اشاره به برگزاری موفق امتحانات نهایی در سطح استان، اظهار داشت: «دانش‌آموزان اکنون خود را برای گذراندن اوقات فراغت و آماده‌سازی جهت سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند. برنامه‌ریزی برای این دوره باید به‌گونه‌ای باشد که فراگیر بوده و حداکثر دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهد تا همه بتوانند از این فرصت بهره‌مند شوند.»

وی افزود: «تعطیلات تابستانی فرصتی ارزشمند برای دانش‌آموزان است، اما ممکن است برخی به دلیل نبود امکانات مناسب نتوانند از برنامه‌های طراحی‌شده توسط دستگاه‌های اجرایی بهره‌مند شوند. وظیفه ما این است که با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش جمعی، شرایطی فراهم کنیم که همه دانش‌آموزان از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند.»

 فضای کسل‌کننده برخی مدارس

استاندار با انتقاد از فضای کسل‌کننده برخی مدارس، گفت: «دانش‌آموزی که پس از پایان سال تحصیلی کتاب‌های خود را پاره می‌کند، در واقع نشان می‌دهد که از یک فضای خسته‌کننده خارج شده و تمایل دارد با باورها و انگیزه‌های جدید وارد مرحله‌ای تازه شود. وظیفه ما این است که محیط آموزشی را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که تأثیر مثبت بر دانش‌آموزان داشته باشد و آنان با اشتیاق بیشتری به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی بپردازند.»

رحمانی بر نقش مهم دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه تأکید کرد و اظهار داشت: «همه ادارات، به‌ویژه نهادهایی که در حوزه فرهنگی فعال هستند، مانند شهرداری‌ها، باید در این زمینه همکاری کنند تا بتوانیم برنامه‌های متنوع و مؤثری برای دانش‌آموزان اجرا کنیم. از مدیرانی که در این جلسه گزارش‌های خود را ارائه کردند، تشکر می‌کنم و امیدوارم این برنامه‌ها به‌خوبی عملیاتی شوند.»

استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای تخصصی در آموزش و پرورش برای بررسی و اصلاح برنامه‌های پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: آموزش و پرورش به‌عنوان مرجع اصلی این حوزه باید کمیته‌ای تشکیل دهد تا برنامه‌های ارائه‌شده را ارزیابی کرده و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال کند. باید اطمینان حاصل کنیم که این برنامه‌ها پوشش مناسبی برای جمعیت دانش‌آموزی استان داشته باشند و هیچ دانش‌آموزی از این طرح‌ها جا نماند.

مشکلات اقتصادی دامن معلمان را گرفته است

رحمانی با اشاره به شرایط معیشتی برخی معلمان در ایام تعطیلات تابستانی، خاطرنشان کرد: «متأسفانه برخی معلمان به دلیل مشکلات اقتصادی مجبورند در تعطیلات تابستانی به دنبال شغل دوم باشند. لازم است این موضوع نیز در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد و پیشنهادهای مناسبی برای حمایت از معلمان در این ایام ارائه شود.»

جای تأسف دارد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود، از واگذاری بدون ضابطه برخی امکانات ورزشی به بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: «متأسفانه 80 درصد اماکن بدون رعایت قوانین و مقررات به بخش‌های دیگر واگذار شده است که جای تأسف دارد. این واگذاری‌ها باید با نظارت دقیق و در چارچوب ضوابط انجام شود.»

وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه بهره‌برداری از امکانات آموزش و پرورش، اظهار داشت: «بارها در خصوص واگذاری یک سالن به مسئولان آموزش و پرورش تذکر داده‌ام، اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. امکاناتی که با سختی به دست آمده باید به‌درستی مدیریت شوند و از آن‌ها به نحو احسن برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان استفاده شود.»

رحمانی در ادامه سخنان خود بر اهمیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی و علمی برای دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: «برگزاری المپیادهای علمی، مسابقات ورزشی و سایر فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند فرصت مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان باشد. این برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که علاوه بر جذابیت و تنوع، به افزایش سواد و مهارت‌های دانش‌آموزان نیز کمک کنند.»

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تشکر از پیگیری‌های انجام‌شده در طرح نهضت عدالت فضاهای آموزشی، مطرح کرد: براساس گزارش ارائه‌شده، تقسیم‌کار و تعیین تکلیف پروژه‌ها نهایی شده و انتظار می‌رود بنیاد علوی در اسرع وقت ساخت ۸ مدرسه بدون مقیاس را در قالب صنعتی‌سازی آغاز کند.
 
 وی در ادامه بیان کرد از «سپاه پاسداران و بنیاد امام رضا(ع)» می‌خواهم که ظرف ۱۰ روز آینده تکلیف مدارس تحت مسئولیت خود را مشخص کنند تا دانش‌آموزان تا «مهرماه» در این مدارس مشغول به تحصیل شوند.  

رحمانی با اشاره به پروژه‌های نوسازی مدارس، تصریح کرد: از مجموع ۱۳۴ مدرسه در دست اجرا، ۶۰ مورد کانکسی است که تکلیف آن‌ها مشخص شده، ۶ پروژه تخریب و بازسازی در حال انجام است و ۳ مدرسه نیمه‌تمام نیز پیشرفت مناسبی داشته‌اند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به وضعیت «۵۱ مدرسه سنگی» اشاره اذهان داشت: از این تعداد، ۴۳ مدرسه با ۱۵ درصد پیشرفت همراه بوده‌اند که نیازمند تسریع در اجرا است.

مردمی‌سازی پروژه‌ها و نقش نظارتی

وی با تأکید بر مردمی‌سازی پروژه‌های عدالت آموزشی، گفت: مدیران مردمی پروژه‌ها باید با نظارت فنی دقیق همراه باشند و گزارش پیشرفت کار پس از تأیید ناظران فنی در سامانه ثبت شود.

رحمانی از مسئولان خواست تا از ظرفیت خیرین و مشارکت مردمی در مراحل مختلف اجرای پروژه‌ها استفاده کنند و بیان داشت: حتی در مرحله تخریب نیز می‌توان از کمک مردم محلی برای تسریع در آماده‌سازی زمین و آغاز عملیات اجرایی بهره برد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به گزارش‌دهی مستمر فرمانداران، افزود: در هر جلسه، فرمانداران باید گزارشی از روند پیشرفت پروژه‌ها ارائه دهند تا موانع به‌سرعت برطرف شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوارم که با برنامه‌ریزی انجام‌شده، استان کهگیلویه و بویراحمد همچون گذشته در اجرای «طرح عدالت در فضاهای آموزشی» موفق عمل کند و نتیجه مطلوبی تا «مهرماه» به مردم و مسئولان ارشد کشور ارائه شود.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت برنامه‌های تابستانی دانش‌آموزان، اظهار داشت: «با همکاری دستگاه‌های مختلف و اجرای برنامه‌های مناسب، امیدوارم بهترین دوره اوقات فراغت برای دانش‌آموزان عزیز استان رقم بخورد و آنان با آمادگی بیشتری وارد سال تحصیلی جدید شوند.» 

واگذاری غیرقانونی ۸۰ درصد اماکن ورزشی کهگیلویه‌وبویراحمد

مجید پارسایی مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع واگذاری اماکن ورزشی اشاره کرد و ادامه داد: از مجموع ۳۷۰ اماکن ورزشی در سطح استان متأسفانه ۸۰ درصد بدون ضابطه واگذار شده است که این روند نیازمند بازنگری و ساماندهی است.

وی با اشاره به فرآیند اصلاحی در دست اجرا تصریح کرد: در حال حاضر در فرآیند ساماندهی این اماکن هستیم و انتظار داریم با حمایت مسئولان استانی، اماکن ورزشی مدارس به طور کامل در اختیار قرار گیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این امر باید با شفافیت کامل انجام شود با اشاره به ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: «بر اساس قانون، این اماکن باید در اختیار مردم و متخصصان حوزه ورزش قرار گیرد تا زمینه توسعه ورزش همگانی فراهم شود، انتظار داریم نهادهای نظارتی در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

پارسایی بیان کرد: همه این اقدامات باید در چارچوب قانون و با رعایت کامل ضوابط انجام شود و از رسانه‌ها و فضای مجازی نیز انتظار داریم در انعکاس شفاف این موضوع همکاری کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با همراهی همه دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی، این اماکن به شکل مطلوب و قانونی ساماندهی شود تا در خدمت توسعه ورزش دانش‌آموزی و همگانی قرار گیرد.

ذوالفقار طاعت‌نژاد، در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: گاهی اوقات صداهای عجیبی شنیده می‌شود؛ مثلاً برخی می‌گویند استاندار و مدیرکل باید غیربومی باشند!

وی در ادامه افزود: وقتی گفته شد مدیرکل آموزش و پرورش باید غیربومی باشد، گفتم عجب حرفی زدی! استاندار محترم ما بومی است. این چه حرفی است؟ اصلاً این فرد اهل کجاست؟ قشقایی؟ مربوط به فارس است! بعد هم اصفهانی! خب، ایشان که جغرافیای خاصی ندارد. دائماً می‌گویید جغرافیای خاص، اما من چنین چیزی ندیده‌ام. نه فامیل‌بازی است، نه قبیله‌بازی. اگر در تشکیلات استادی نیستی، نباید قیاس به نفس کنی. قیاس به نفس نکن!

این استاد دانشگاه با اشاره به عملکرد استاندار فعلی، تصریح کرد: برای اولین بار استانداری به این منطقه آمد که هم متخصص است و هم برنامه‌محور. بودجه و اعتبارات را با تخصص مدیریت می‌کند و این بسیار ارزشمند است.

طاعت‌نژاد سپس با انتقاد از بی‌انصافی‌های موجود، خاطرنشان کرد: بی‌انصافی است که بگوییم مدیران باید از یک جغرافیای خاص یا منطقه خاص بیایند. مثلاً آقای دکتر فلانی از کجا آمده؟ یا آقای دکتر رضایی که اطرافیانش نه از جغرافیای خاصی هستند و نه قبیله‌محور عمل می‌کنند. متأسفانه برخی با رمزهای تاسف‌بار صحبت می‌کنند، در حالی که ادعا می‌کنند اهل سیاست و برنامه هستند. واقعاً جای تأسف است.

برگزاری مطلوب امتحانات نهایی

طاعت‌نژاد با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی، گفت: امتحانات به خوبی برگزار شد. آقای استاندار در جلسه حضور نداشتند، اما آقای دکتر رضایی بودند و عملکرد خوبی داشتند. امتحانات به‌خوبی کنترل شد.

وی سپس به یک مشکل اشاره کرد و افزود: تنها مشکل، بخش شنیداری زبان در امتحانات نهایی است که به یک معضل تبدیل شده و دانش‌آموزان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این مسئله باید از طریق وزارتخانه حل شود.

این استاد دانشگاه از عملکرد آقای حسین‌زاده، رئیس آموزش شهرستان بویراحمد، تقدیر و عنوان کرد: ایشان با روحیه جهادی پای کار بودند و امتحانات را به بهترین شکل مدیریت کردند.

ضرورت توجه به اوقات فراغت دانش‌آموزان و معلمان

طاعت‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اوقات فراغت پرداخت و اظهار داشت: مفهوم اوقات فراغت را یک آمریکایی به نام آقای هوراخان پایه‌گذاری کرد. او در طول زندگی خود وکیل، قانون‌گذار و رئیس آموزش‌وپرورش یک ایالت بود و این طرح را وارد تقویم آموزشی کرد تا اوقات دانش‌آموزان پربار شود و مهارت‌افزایی صورت گیرد.

وی سپس خطاب به آقای دکتر رضایی گفت: درخواست من این است که به معلمان نیز توجه کنید. سیستم جذب معلم از بالا مشکل دارد، اما معلمان ما در تابستان نیاز به بازآموزی دارند. باید برای اوقات فراغت معلمان برنامه‌ریزی اساسی شود. مدرسه فقط فضای آموزشی نیست، بلکه ترکیبی از فضای آموزشی، معلم، دانش‌آموز و محتوای درسی است. ما در این زمینه مشکل داریم.

این استاد دانشگاه بر ضرورت تنوع و جذابیت برنامه‌های اوقات فراغت تأکید و مطرح کرد: یک روز به اردوگاه آموزش‌وپرورش رفتم و متأسف شدم؛ امکانات بسیار ضعیفی داشت. وقتی تحقیق کردم، فهمیدم حتی مانیتور عابر بانکشان مشکل دارد! در دولت آقای خاتمی برای دانش‌آموزان برنامه‌های قصه‌گویی داشتند، اما الان حتی امکانات سخت‌افزاری وجود ندارد. باید تنوع ایجاد شود، وگرنه دانش‌آموزان استقبال نمی‌کنند.

طاعت‌نژاد در پایان با اشاره به نقش متولیان فرهنگی، افزود: با مسئولان پرورش فکری صحبت کرده‌ام، اما باید برنامه‌ها متنوع باشد. بدون تنوع، نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

چالش گسست نسلی و نقش فضای دیجیتال

منوچهر محمدی با اشاره به موضوع اوقات فراغت دانش‌آموزان، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از چالش‌های اصلی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مسئله گسست نسلی است که منجر به کاهش درک متقابل بین والدین و فرزندان شده است.

وی ادامه داد: این گسست نسلی تا حد زیادی توسط فضای دیجیتال پر شده است. اگرچه دستگاه‌های متولی برنامه‌های متنوع و مؤثری برای اوقات فراغت ارائه می‌دهند، اما باید تمرکز بیشتری بر پر کردن این فاصله با محتوای آموزشی جذاب و انگیزه‌بخش داشته باشیم.

واکنش به اظهارات معاون نهضت سوادآموزی

فرماندار شهرستان بویراحمد در ادامه به سخنان معاون نهضت سوادآموزی واکنش نشان داد و اظهار کرد: اینکه گفته شده فرمانداران باید مطالبه‌گر باشند، به‌نظر من جای بحث دارد، زیرا فرمانداران همواره با جدیت پیگیر وظایف خود هستند.

محمدی تصریح کرد: در بحث سوادآموزی، از ظرفیت دهیاران و شوراهای محلی استفاده کرده‌ایم و آن‌ها را مکلف کرده‌ایم افراد بازمانده از تحصیل را شناسایی و معرفی کنند. قطعاً همکاری شوراها و دهیاران در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود.

توسعه عدالت آموزشی در بویراحمد

وی با اشاره به سومین دستور کار جلسه، گفت: نهضت توسعه عدالت آموزشی فرصتی استثنایی برای جبران عقب‌ماندگی‌های شهرستان بویراحمد است. این شهرستان هم در مقایسه با میانگین استانی و هم در سطح کشوری در حوزه فضای آموزشی عقب‌تر است.

فرماندار شهرستان بویراحمد از دکتر رحمانی تشکر کرد و افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده، ۴۱ مدرسه در دست احداث است که از این تعداد، ۶ مدرسه توسط سپاه، ۱۰ مدرسه توسط بنیاد علوی و ۲۵ مدرسه توسط سازمان نوسازی مدارس ساخته می‌شود.

محمدی اضافه کرد: امروز یکی از مدارس بنیاد علوی بازگشایی شد و دو مدرسه دیگر نیز تا ۳۱ خرداد پیمانکار خواهند داشت. البته با توجه به محدودیت زمانی، بهتر بود فرایند مناقصه زودتر انجام می‌شد تا امکان بهره‌برداری تا مهرماه فراهم شود.

پیگیری مشکلات پیمانکاران مدرسه‌سازی

وی به بازدید اخیر از پروژه‌های نوسازی مدارس اشاره و بیان کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها بسیار خوب است، اما نگرانی اصلی، تأخیر در تزریق منابع مالی است. برخی پیمانکاران با وجود پیشرفت ۲۶ تا ۲۷ درصدی، هنوز اعتباری دریافت نکرده‌اند.

فرماندار شهرستان بویراحمد افزود: در همین راستا با مسئولان استانی تماس گرفته‌ام تا صورت‌وضعیت‌های پیمانکاران بررسی و اعتبارات لازم تزریق شود که قول داده‌اند تا هفته آینده این موضوع را پیگیری کنند.

کلنگ‌زنی پروژه‌های جدید و بازدید از خوابگاه فرهنگیان

محمدی از کلنگ‌زنی اخیر دو پروژه مدرسه‌سازی خبر داد و بیان داشت: با پیگیری‌های انجام‌شده، قرار است یک مدرسه سه کلاسه در فیروزآباد احداث شود.

وی در پایان به بازدید از خوابگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: این خوابگاه پس از تکمیل می‌تواند بخشی از نیازهای دانشگاه فرهنگیان را برطرف کند. پیمانکار این پروژه نیز عملکرد قابل‌تقدیری داشته و امیدواریم این روند ادامه یابد.

آسیب‌های اجتماعی در ایام تعطیلات زیاد است

عباس رسولی در این نشست با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان در فصل تابستان افزایش می‌یابد، گفت: آمار آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان در ایام تعطیلات، به‌ویژه تابستان، بسیار بیشتر از زمانی است که آن‌ها در کلاس‌های درس حضور دارند، بنابراین، برای برنامه‌ریزی در این حوزه، قطعاً نیازمند اقدامات متفاوت و مؤثرتری هستیم.

وی ادامه داد: به اتفاق مدیرکل محترم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برنامه‌های مشترکی را طراحی کرده‌ایم که ان‌شاءالله به‌زودی اجرایی خواهد شد. همچنین در جلسه شورای آموزش شهرستان، تصمیم‌گیری‌های لازم در این زمینه انجام و برنامه‌های اجرایی از همین هفته آغاز می‌شود.

لزوم تمرکز بر روستاها برای اوقات فراغت

فرماندار شهرستان دنا با اشاره به ظرفیت‌های بالای جوانان و نوجوانان روستایی، تصریح کرد: روستاهای ما مملو از جوانان پرانرژی و باانگیزه است و برنامه‌های ورزشی می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و درگیری‌ها داشته باشد. در گذشته نیز چنین برنامه‌هایی در روستاها اجرا شده که نتایج بسیار مثبتی به همراه داشته است.

رسولی در همین راستا از مدیرکل ورزش و جوانان استان درخواست کرد:خواهشمندیم در زمینه حمایت مالی و هماهنگی‌های لازم برای برنامه‌های اوقات فراغت در روستاها مساعدت کنند. این برنامه‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود، نقش مهمی در کاهش معضلات اجتماعی ایفا کنند.

ماجرای افتتاح نشدن یک استخر بعد از یک دهه

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی در منطقه، خاطرنشان کرد: امروز با آقای پارسایی در مورد یک استخر نیمه‌کاره که حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش کلنگ‌زنی شده و اکنون تنها در مرحله تکمیل تأسیسات نهایی است، گفتگو کردیم. این استخر در یک منطقه ۳۰ هزار نفری واقع شده و می‌تواند بخشی از اوقات فراغت جوانان را پوشش دهد. همچنین استخر سی‌سخت از زمستان گذشته به دلیل مشکلات گاز و مصرف انرژی تعطیل است و درخواست داریم پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی مجدد آن صورت گیرد.

فرماندار شهرستان دنا در پایان از قول مساعدت مسئولان استانی خبر داد و مطرح کرد: آقای پارسایی امروز قول همکاری در این زمینه دادند و امیدواریم با پیگیری‌های انجام‌شده، بخشی از دغدغه‌های مردم در حوزه اوقات فراغت و امکانات ورزشی برطرف شود.

فتاح محمدی در این نشست گفت: در مقاطع گذشته، هنگامی که در پایان تابستان آمار فعالیت‌های اوقات فراغت را از دستگاه‌های مربوطه دریافت کردیم، مشاهده شد که تعداد شرکت‌کنندگان چند برابر ظرفیت دانش‌آموزان استان بوده است. ظاهراً برنامه‌های خوبی اجرا شده بود، اما بخشی از این آمار به دلیل کم‌پوشانی و بخشی دیگر به دلیل عدم وجود برنامه‌ای دقیق و قابل ارزیابی بود.  

وی ادامه داد: در آن زمان پیشنهاد دادیم که یک کارگروه کوچک متشکل از دستگاه‌های متولی که بیشترین ارتباط را با فعالیت‌های تابستانی و اوقات فراغت دارند، تشکیل شود. این کارگروه می‌تواند در طول سال تحصیلی، با تمرکز بر سه یا چهار رشته محوری مانند ورزش، مهارت‌آموزی و حوزه فرهنگی (از جمله قرآن و سایر موارد مشابه) برنامه‌ریزی کند. هر یک از این رشته‌ها نیز دارای گرایش‌های مختلفی است، مثلاً در بخش ورزش، فوتبال و دیگر رشته‌های ورزشی قابل طرح است.

معاون سیاسی استاندار تصریح کرد: پیشنهاد ما این بود که ثبت‌نام دانش‌آموزان در این رشته‌ها انجام شود و نظارت دقیقی در قالب یک المپیاد تابستانی با مدیریت واحد، نظارت صحیح و کارکرد اثربخش صورت گیرد. امروز اگر این جلسه ارزشمند تشکیل نمی‌شد، احتمالاً هر دستگاه به صورت جداگانه برنامه‌های خود را پیش می‌برد، اما به دلیل عدم هماهنگی، همپوشانی زیادی ایجاد می‌شد.

محمدی خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده این است که اگرچه ممکن است برای امسال کمی دیر شده باشد، اما برای آینده، کارگروهی متشکل از هفت یا هشت دستگاه اصلی که بیشترین نقش را در برنامه‌ریزی اوقات فراغت دارند، تشکیل شود. همچنین یک سامانه در آموزش و پرورش طراحی شود تا در یکی دو ماه پایانی سال، ثبت‌نام دانش‌آموزان با تنوع رشته‌ای انجام گیرد.  

وی افزود: به عنوان مثال، متقاضیان مهارت‌آموزی می‌توانند ثبت‌نام کنند و مسئولیت این بخش به اداره فنی و حرفه‌ای استان واگذار شود. در حوزه ورزش و سایر بخش‌ها نیز همین رویه دنبال شود. این برنامه حداقل در شهرستان‌های بزرگ استان قابل اجراست. در پایان دوره، فعالیت‌ها در قالب یک المپیاد برگزار شود که شامل مسابقات، برنامه‌های فرهنگی و مهارت‌آموزی باشد. همچنین در پایان، کارنامه‌های معتبری صادر شود تا دانش‌آموزان در آینده بتوانند از مهارت‌های کسب‌شده استفاده کنند.  

معاون سیاسی استاندار در پایان تأکید کرد: این طرح می‌تواند با هماهنگی بهتر دستگاه‌ها، از موازی‌کاری جلوگیری کند و اثربخشی برنامه‌های اوقات فراغت را افزایش دهد.

سیدرضا حسینی‌نیک، در این نشست با ارائه گزارشی جامع از روند پیشرفت پروژه‌های آموزشی، گفت: در مجموع ۱۹۰ مدرسه در قالب نهضت توسعه عدالت آموزشی در استان مورد توجه قرار گرفته‌اند که شامل مدارس سنگی، تخریبی، کانکسی و پروژه‌های نیمه‌تمام می‌شود.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی مجریان این پروژه‌ها، ادامه داد: از این تعداد، ۱۳۴ پروژه زیر نظر سازمان نوسازی مدارس، ۳۳ پروژه توسط بنیاد علوی، ۱۶ پروژه با مدیریت «سپاه پاسداران» و ۷ پروژه نیز زیر نظر بنیاد امام رضا (ع) در حال اجراست.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد با بیان تغییرات اخیر در ترکیب پروژه‌ها، تصریح کرد: تا هفته پیش، این آمار متفاوت بود، اما پس از واگذاری برخی پروژه‌ها به خیرین، ترکیب نهایی به صورت فعلی تثبیت شد.

حسینی‌نیک با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، خاطرنشان کرد: پروژه‌های تخریب و بازسازی با پیشرفت ۷۱.۵ درصدی و پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت ۹۸ درصدی در حال انجام هستند، همچنین، ۶۰ پروژه کانکسی و ۱۸ پروژه نیمه‌تمام نیز در دست اجراست.  

وی با بیان اینکه «تا پایان شهریور ماه» باید این پروژه‌ها به نتیجه برسد، عنوان کرد: از ۳۳ پروژه بنیاد علوی، ۸ پروژه بزرگ‌مقیاس انتخاب پیمانکار شده و ۱۶ پروژه سپاه نیز در مرحله عقد قرارداد است.  

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به «جشنواره خیرین مدرسه‌ساز» در ۳۱ خرداد ۱۴۰۴، اضافه کرد: تاکنون ۴۰ خَیِر برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند و برنامه‌ریزی لازم برای استقبال از آنان انجام شده است.  

حسینی‌نیک در پایان با تأکید بر «نقش سامانه مردمی نظارت بر پروژه‌ها»، اظهار داشت: برای هر یک از ۱۹۰ پروژه، یک «مدیر پروژه» از میان مردم یا معلمان انتخاب خواهد شد تا گزارش پیشرفت کار به صورت مستند و شفاف در سامانه ثبت شود. این رویکرد، بخشی از سیاست مردمی‌سازی دولت است که با نظارت فرمانداران و مسئولان محلی اجرایی می‌شود.

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!