رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
گزارش ویژه؛

یکی از چالش‌های اساسی شهرداری‌های بحث کشتارگاه‌ها دام زنده است که همواره نگرانی مسئولان حوزه سلامت را به دنبال دارد.

گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، یکی چالش‌های اساسی در حوزه شهرداری‌ها بحث مشکلات کشتارگاه‌های موجود در این شهرداری‌ها به‌خصوص شهرهای کوچک است.
 
این مشکلات چند سالی است که با تمرکز مسائل بهداشتی و اهمیت مقابله با بیماری‌های واگیردار بین انسان و دام اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
 

مشکلات کشتارگاه لنده و نگرانی شهروندان و مسئولان

در بیشتر جلسات شورای سلامت در شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی که همواره پای ثابت مصوبات الزامی این جلسات است بحث رفع مشکلات این کشتارگاه‌ها است.

 

مشکلات کشتارگاه لنده و نگرانی شهروندان و مسئولان

کشتارگاه شهرداری لنده نیز از جمله همین کشتارگاه‌ها است که در زمان احداث ساختمان کشتارگاه در اطراف آن هیچ منطقه مسکونی وجود نداشت؛ ولی در مدت ۲۰ سال گذشته بر اثر مهاجرت معکوس شهروندان از روستاها به شهرلنده به‌خصوص در حاشیه روستای دم تنگ شاهد ساخت ساز بیش از اندازه در پایین‌دست این کشتارگاه بودیم به‌طوری‌که این شهرک به روستا و سپس دارای شورای و دهیاری شده است.

 

مشکلات کشتارگاه لنده و نگرانی شهروندان و مسئولان
مشکلات کشتارگاه لنده و نگرانی شهروندان و مسئولان

به همین منظور در جلسه شورای سلامت شهرستان لنده رئیس شبکه بهداشت و درمان لنده دوباره مصوبات گذشته مربوط به این کشتارگاه را بیان و خواستار رفع مشکلات این کشتارگاه شده است.

 

یاوریان گفت: استقرار دستگاه سپتیک تانک و یخچال پیش سرد برای رعایت مسائل بهداشتی را امری ضروری دانست.

 

مشکلات کشتارگاه لنده و نگرانی شهروندان و مسئولان

در ادامه نیز دکتر حسین محمدی رئیس دامپزشکی شهرستان لنده گفت: سال‌های سال است که مشکلات مربوط به این کشتارگاه را فریاد می‌زنیم؛ ولی متاسفانه راه به جایی ندارد.

وی افزود: باتوجه‌به شیوع دامنه بیماری‌های فراگیر بین انسان و دام به‌خصوص تب کریمه کنگو، تب مالت و سایر بیماری‌ها لازم است که مسائل بهداشتی در این کشتارگاه رعایت شوند.

 

 

مشکلات کشتارگاه لنده و نگرانی شهروندان و مسئولان

در ادامه نیز جلال دانش فرماندار شهرستان لنده گفت: در وهله اول باید  کشتار غیرمجاز دام از سطح شهرکه غیرقانونی است باید جمع و با متخلفان برخود قانونی صورت می‌گیرد.

 

وی تأکید کرد: باتوجه‌به جانمایی کشتارگاه و مسکونی شدن محیط اطراف کشتارگاه باید منابع طبیعی شهرستان لنده دراسرع‌وقت زمینی برای احداث کشتارگاه پیش‌بینی کند و در اختیار شهرداری قرار دهد.

 

فرماندار شهرستان لنده گفت: شهرداری می‌تواند با فروش زمین و ساختمان کنونی کشتارگاه نسبت به ساخت کشتارگاه جدید اقدام نماید.

 

مشکلات کشتارگاه لنده و نگرانی شهروندان و مسئولان

در ادامه نیز سلمان رنجبر شهردار لنده گفت: شاید یکی از کسانی باشم که بیشترین دغدغه را نسبت به مسئله سلامت جامعه به‌خصوص سلامت شهروندان در حوزه کشتارگاه داشته باشم.

 

وی افزود: در بحث کشتارگاه شهرداری لازم است خوب بدانیم که زمانی که این کشتارگاه احداث شد هیچ منزل مسکونی در اطراف و حتی پایین‌دست آن وجود نداشت و در طی دو دهه گذشته بود که به دلیل مهاجرت شاهد افزایش روند ساخت‌وساز در این منطقه شدیم.

 

مشکلات کشتارگاه لنده و نگرانی شهروندان و مسئولان

رنجبر گفت: مشکلات مربوط به کشتارگاه را به‌خوبی می‌دانیم و در جلسه شورای سلامت استان نیز مصوب شد که دام‌های شهرلنده به کشتارگاه دهدشت منتقل شوند و عملاً کشتارگاه لنده تعطیل شود.

 

وی افزود: باتوجه‌به اینکه کشتارگاه کمترین درآمد را برای شهرداری دارد و روزانه فقط 50 رأس دام ذبح می‌شود که اکثر قصابان و حتی مردم عادی شهرلنده در منازل مسکونی خود اقدام به ذبح دام می‌کنند که قطعاً مشکلات اساسی در حوزه بهداشت شهری ایجاد می‌کنند.

 

شهردار لنده گفت: درصورتی‌که اداره منابع طبیعی زمینی برای احداث و جانمایی جدید کشتارگاه در اختیار شهرداری قرار دهد با فروش مکان کنونی می‌توانیم در کمترین زمان ممکن ساختمان جدید را احداث کنیم.

 

انتهای پیام

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار