رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
به بهانه روز جهانی عصای سفید

تسهیل در قانون عصای سفید فرصتی برای روشندلان می شود تا از زندگی اجتماعی همانند اقشار دیگر جامعه بهره ببرند و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد باید راه روشن زندگی تاریک روشندلان باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس؛هر ساله بیست و سوم مهرماه برابر با 15 اکتبر به‌عنوان روز بزرگداشت نابینایان نام‌گذاری شده و نماد اصلی این گروه از افراد جامعه عصای سفیدی است که از قانونی خاص تبعیت می کند و این قانون به شرح کلیه حقوق اجتماعی یک فرد نابینا به‌عنوان عضوی از یک جامعه می‌پردازد.


بالغ بر 135 میلیون نفر در دنیا دچار نابینایی و کم بینایی هستند که سهم کهگیلویه و بویراحمد از این تعداد بالغ بر 2 هزار نفر بوده که در این گزارش می خواهیم به برخی از قوانین عصای سفید اشاره تا مردم و مسئولان در استان این افراد را به عنوان عضوی عادی از جامعه پذیرفته و مشکلات آنها را جهت انجام زندگی عادی رفع کنند.


بی تردید تسهیل در قانون عصای سفید فرصتی برای برخی از افراد می شود تا از زندگی اجتماعی تا حدودی همانند اقشار دیگر جامعه بهره ببرند تا یک نقص باعث نشود آنها گوشه گیر و از خدمات بی بهره شوند.


دولت موظف است که نابینایان و دیگر معلولان جسمی را تشویق کند تا درتمام امور اجتماعی و اقتصادی دولت شرکت کنند و در نتیجه به کار و اشتغال یابند و این اولین قانونی است که در قانون عصای سفید به آن اشاره شده و یکی از بیشترین دغدغه های این اعضای جامعه در کهگیلویه و بویراحمد است و نباید حق این افراد سلب شود.


دومین ماده از قانون 7 ماده ای و 9 تبصره ای عصای سفید عنوان می کند نابینایان و دیگر معلولان جسمی،‌ حق استفاده آزادانه از خیابانها و بزرگراهها، پیاده روها و سایر مکانهای همگانی و همینطور وسایل حمل و نقل، هتل و اماکن عمومی را دارند، مسئولان بهزیستی ، شهرداری و مسئولان عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد در فرصت باقیمانده تا روز عصای سفید گزارشی از این وضعیت را به مردم ارائه دهند اگر چه معابر شهری تمامی شهر های استان خود گواه همه چیز است و نباید مسئولان خدمات دهی به جامعه معلول در خصوص این ماده قانونی را فراموش کنند.


افراد نابینا و کم بینا اگرچه از دیدن دنیای اطراف خود محروم هستند، اما گاهی مشاهده می شود همین افراد توان و انگیزه فوق‌العاده‌ای برای رسیدن به موفقیت‌های علمی، فرهنگی و ورزشی دارند و در رقابت با افراد سالم در عرصه‌های مختلف موجب حیرت همگان می‌شوند.


مناسب‌سازی معابر و خیابان‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات ترددی نابینایان را رفع کند و یکی از نیازهای اصلی معلولان به‌ویژه نابینایان ایمنی تردد بوده که متأسفانه آن گونه که باید در این زمینه اقدامی در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد صورت نگرفته در حالی که قانون از این قشر حمایت کرده ولی اینکه این موضوع تا چه حد مد نظر مسئولان استان قرار گرفته جای سوال است.


محرومیت این افراد از بینایی نباید باعث شود تا مسئولان در خدمات دهی به این گروه راهی روشن در زندگی تاریکشان نباشند و آنها را فراموش کنند چرا که نابینایان انسان‌های قدرتمندی هستند که شاید از قدرت بینایی ناتوان باشند اما قدرت‌های بی‌نظیر دیگری دارند که می‌تواند جای خالی بینایی را برای آن‌ها پر کند.

 

انتهای پیام

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار