رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1404/06/06 Thursday - 2025 28 August الخميس ، 5 ربيع الأول ، 1447
ساعت
1404-06-06 16:48 شماره خبر : 15474
هشدار فرسودگی پل‌های یاسوج؛

۹ سال از هشدار رسمی پایان عمر مفید پل‌های اول و دوم بشار یاسوج گذشت، اما هیچ اقدام عملی برای مقاوم‌سازی انجام نشده است. این غفلت، جان هزاران شهروند را روزانه تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» نزدیک به یک دهه از هشدار رسمی مسئول فنی اداره راه و شهرسازی درباره پایان عمر مفید پل‌های اول و دوم بشار می‌گذرد؛ اما این سازه‌های حیاتی که روزانه شاهد تردد هزاران خودرو هستند، همچنان در انتظار اقدامی عملی برای مقاوم‌سازی‌اند و این سکون مسئولانه، جان شهروندان را به خطر انداخته است.

هشدار اولیه و سکوت مرگبار

در سال ۱۳۹۵ و در اوج فعالیت پل اول و دوم بشار یاسوج، مسئول فنی اداره راه و شهرسازی با انتشار بیانیه‌ای رسمی، زنگ خطر را برای پل‌های اول و دوم بشار به صدا درآورد. در آن بیانیه به صراحت تاکید شده بود: عمر مفید این دو پل به پایان رسیده و باید هرچه سریع‌تر عملیات مقاوم‌سازی روی آنها صورت پذیرد.

وضعیت کنونی: گذر از زمان و افزایش خطر

اکنون با گذشت ۹ سال از آن هشدار کارشناسی و در میانه‌ی سال ۱۴۰۴، نه تنها هیچ اقدام عملی و محسوسی برای نوسازی یا تقویت این پل‌ها انجام نشده، که کهولت سن و فرسودگی آنها نیز به مراتب افزایش یافته است. این دو پل که از شریان‌های اصلی تردد در منطقه به شمار می‌روند، روزانه تحت بار ترافیکی سنگینی قرار دارند و غفلت از آنها می‌تواند به فاجعه‌ای غیرقابل جبران بینجامد.

تحلیل کارشناسی: عواقب بی‌تفاوتی

از نظر کارشناسی عمرانی و حمل و نقل نباید نسبت به عواقب این بی‌توجهی بی‌تفاوت باشم زیرا گذر از عمر مفید پل به معنای کاهش مستمر ضریب ایمنی آن است و ادامه این روند، احتمال ریزش یا بروز حادثه‌ای تلخ را با کوچک‌ترین محرک خارجی، مانند زلزله‌ای نه چندان شدید یا سیلاب، به شدت افزایش می‌دهد.

پرسش بزرگ: انتظار برای یک فاجعه؟

وعده‌هایی بدون زمانبندی مشخص برای مقاوم‌سازی این پل‌ها و این سکوت و تعلل طولانی‌مدت، این پرسش بزرگ را در اذهان عمومی ایجاد کرده که آیا باید منتظر حادثه‌ای مهلک باشیم تا گامی جدی برای ایمن‌سازی این گذرگاه‌های حیاتی برداشته شود؟

مسئولیت نگهداری و مقاوم‌سازی پل‌های اول و دوم بشار با شهرداری یاسوج است

به گزارش خبرنگار ما «نصیب‌اله پیشوا، معاون ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد»، با اشاره به تکلیف مقاوم‌سازی پل‌های اول و دوم بشار، بر مسئولیت مستقیم شهرداری یاسوج در این زمینه تأکید و با تشریح جزئیات این مسئولیت گفت: عملیات نگهداری، مرمت و مقاوم‌سازی این پل‌ها مطابق با قوانین، در حیطه وظایف و اختیارات شهرداری یاسوج است.

وی با بیان اینکه اجزای مختلف پل‌ها در طول زمان نیاز به بازسازی دارند، ادامه داد: بر اساس برنامه زمانبندی مشخص، پس از گذشت یک دوره زمانی، باید قسمت‌هایی از هر کوله یا ستون پل‌ها تعویض شود.

معاون ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی استان در ادامه به یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده پل‌ها اشاره و تصریح کرد: پایه‌ها و فونداسیون پل‌ها در پایین‌دست به علت فرسایش و آب‌شستگی ممکن است خالی شده و مقاومت خود را از دست بدهند.

پیشوا خاطرنشان کرد: لازم است اقدامات پیشگیرانه و ترمیمی به‌صورت مستمر و فوری انجام پذیرد تا از ایجاد خالی‌زیر پایه‌ها (پی‌ها) و آب‌شستگی در اطراف آنها جلوگیری شود، چرا که این پدیده می‌تواند ثبات و پایداری تمام سازه را به خطر بیندازد.

وی در پایان بار دیگر بر این موضوع تأکید کرد و افزود: تمامی این اقدامات و عملیات، در حوزه مسئولیت شهرداری یاسوج قرار دارد.

شهرداری یاسوج در انتظار تأمین اعتبار برای مقاوم‌سازی پل‌های بشار

به گزارش خبرنگار این پایگاه خبری «شهرام ارجمند، معاون عمران و امور زیربنایی شهرداری یاسوج»، با اشاره به وضعیت پروژه مقاوم‌سازی پل‌های اول و دوم بشار، گفت: برآورد کار انجام شد و قرار بود از محل اعتبارات عمرانی، بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته شود که متأسفانه اعتبار از آن منابع تأمین نشد.

تأمین اعتبار از منابع داخلی شهرداری

وی ادامه داد: بنابراین تصمیم گرفتیم از منابع داخلی خودمان اعتبار لازم برای فعال‌سازی این پروژه را اختصاص دهیم. در همین راستا، هم مشاوری برای تعیین نحوه دقیق مقاوم‌سازی پل‌ها انتخاب شده و هم برآورد هزینه‌های آن آماده است، اما متأسفانه کار هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

معاون عمران و امور زیربنایی شهرداری یاسوج در پاسخ به اینکه برآورد هزینه چقدر است، تصریح کرد: عدد دقیق آن در حال حاضر در ذهن من نیست، چرا که این برآورد بر اساس فهرست بهای سال ۱۴۰۳ انجام شده بود و اکنون باید به نرخ‌های سال ۱۴۰۴ تبدیل شود. این تبدیل مجدداً امسال باید انجام شود، چرا که ما در سال ۱۴۰۴ موفق به اقدام عملی در این زمینه نشدیم.

پیش‌بینی آغاز اجرا در سال ۱۴۰۴

ارجمند در پایان در مورد زمان‌بندی احتمالی آغاز کار اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که این پروژه امسال (۱۴۰۴) به مرحله اجرا درخواهد آمد. روش اجرایی کار نیز شامل بتن‌ریزی ستون‌ها و تقویت فونداسیون پل‌ها خواهد بود.

تصاویر تکمیلی👇🏻؛

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!