رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1404/06/06 Thursday - 2025 28 August الخميس ، 5 ربيع الأول ، 1447
ساعت
1404-06-06 09:53 شماره خبر : 15452
خاموشی‌های سریالی، کلاف سردرگم شهروندان؛

این روزها، سایه سنگین خاموشی‌های مکرر برق، نه‌تنها چراغ خانه‌ها را خاموش کرده، که ضربان قلب سیستم‌های بانکی را نیز به‌شماره انداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»؛ به‌علت قطعی برق دوساعته در طول روز و درست در ساعت‌های اداری سیستم‌های بانکی در کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه شهر یاسوج چندی است قادر به ارائه خدمات مطلوب و به‌موقع به مراجعه‌کنندگان خود نیستند.

مراجعه‌کنندگانی که برای انجام فعالیت‌های بانکی خود از ساعت ۶ صبح از حلوی بانک‌ها صف کشیده تا بتوانند کارهای عقب افتاده، مهم و فوری بانکی خود را به انجام برسانند؛ نکته مهم و قابل توجه آنجاست که درست در اوج ساعات حضور مراجعه‌کنندگان برق مناطق اصلی و مرکزی شهر از ساعت ۹ صبح الی ۱۱ ظهر و از ۱۱ تا ۱۳ بعدازظهر قطع می‌شود.

در طول چند سال گذشته و حتی در زمان جنگ در سطح کلان ایران و در سطح خرد آن استان کهگیلویه و بویراحمد با قطعی برق به این شدت و گستردگی مواجه نشده بود.

باید اشاره داشت که چندی پیش هشدارهای بسیاری از سمت شرکت برق استان به بانک‌ها و ادارات جهت نشب پنل‌های خورشیدی و جلوگیری از قطعی‌‌ها و خسارات احتمالی صادر شده بود و همه دستگاه‌ها و ادارات از سمت استانداری موظف به انجام این امر شدند، با وجود تمام تذکرات و هشدارها توسط مسئولان و رسانه‌های استانی تنها درصد بسیار کمی از ادارات این مهم را به انجام رساندند.

طبق گفته کارمند یکی از شعب بانک رفاه یاسوج با خالی‌شدن دستگاه‌های ذخیره برق (ups) البته درصورت مجهزبودن بانک‌ها به آن کارمندان عملا قادر به انجام هیچ‌کاری حتی ساده‌ترین کارها از جمله: دریافت قبض‌ها و... نبوده و به ناچار مجبورند به امور معوقه خود بپردازند؛ حال آنکه این شرایط هم‌اکنون حدود دوماه است که ادامه‌دار بوده و روز به روز برشدت آن نیز افزوده شده است.

اکنون با توجه به شرایط سخت و قطعی‌های مکرر و عدم نصب پنل‌های خورشیدی در ادارات و بانک‌ها، دستگاه‌های ذخیره برق درون بانک‌ها قادر به تامین میزان برق کافی نبوده و مشتریان و مراجعه‌کنندگان آنان را به اعتراض و گلایه‌مندی بسیاری واداشته همچنین این امر منجر به تشکیل صفوف طولانی و اتلاف وقت بسیاری شده است.

خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» به جمع مردم رفت تا نظرات، پیشنهادات و انتقادات آنان در این خصوص را بشنود.

منصوری از مراجعه‌کنندگان به بانک با اظهار ناراحتی شدید از وضع موجود گفت: از صب ساعت ۶ به بانک‌ها مراجعه می‌کنیم نصف ساعت را که در کافه‌های اطراف به صبحانه‌خوردن مشعول‌اند و هنگام ارائه خدمات هم برق قطع می‌شود.

وی بیان داشت: مگر ما کار و زندگی نداریم؟ اصلا متوجه این هستند که وام‌ها و امورات مهم ما چه می‌شود؟ کارمند بانک با خونسردی می‌فرماید چه کنم برق رفته! آخر این شد جواب؟ چرا دستگاه ذخیره‌کننده برق ندارند؟ اصلا چرا پنل خورشیدی نصب نکرده‌اند؟

راستین‌خواه از دیگر مشتریان بانکی گفت: من الان بار چندم است که بر روی این صف‌های طولانی در این گرما و خفه‌خوان منتظر مانده‌ام، بارها دیده‌ام که نردم طاقت آنان به‌یر آمده و براثر فشارهای مالی و عقب‌افتادن امورات بانکی خود جلوی همین بانک‌ها باهم دعوای لفظی و فیزیکی داشته‌اند.

وی بیان داشت: چرا نباید بانک‌ها و مسئولان و متولیانی که می‌دانیتند چنین وضعی را خواهیم داشت به فکر مردم و این روزهای سختشان و چاره کار می‌بودند؟

شاکری از مراجعه‌کنندگان دیگر گفت: صبح‌ها باید اینجا باشید و ببینید مردم از ترس آنکه ساعت ۹ یا ۱۱ برق قطع شود از صب به بانک‌ها و شعب آنان برای انجام امورات بانکی خود هجوم می‌آورند، برق هم که در مناطق مختلف قطعی آن متغیر است و مردم به‌دلیل بی‌اطلاعی ساعت‌ها از وقتشان در مسیر و در ترافیک‌ها هدر رفته و سرگردانند.

وی بیان داشت: مسئولان و کارمندان که عین خیالشان نیست آنان که ضرر می‌کنند فقط مردم بیچاره هستند.

با شدت یافتن قطعی برق در شهر یاسوج در شعب بانک‌ها بانکداری الکترونیک نیز دستخوش تغییرات منفی بسیاری شده است که این عوامل و کُند عمل‌کردن بانکداری الکترونیک و عدم ارائه خدمات مطلوب به سبب قطعی برق موجب ازدحام جمعیت در بانک‌ها و ایجاد معضلات دیگر شده است.

شایان ذکر است افراد برای حمل و انجام معاملات با وجوه نقد متمایل شده‌اند که این مهم در زمان خاموشی‌ها در حال رواج بیشتری است. قادرنبودن به فکس حواله‌های شهرستان نیز از دیگر معضلاتی است که در این شرایط سخت گریبان‌گیر مشتریان شده است به گفته مشتریان حتی با تلفن نیز این امر امکان‌پذیر نیست چرا که تلفن‌های موجود در بانک‌ها به دستگاه‌های ذخیره‌کننده برق متصل نیستند.

در این شرایط اکثر عملیات‌های بانکی مشتریان در شهر یاسوج به‌وسیله عابربانک‌ها انجام می‌شوند که این روزها خودپردازها نیز حال و روز خوشی ندارند مشکلاتی اعم‌از: اختلال در دستگاه، قدیمی‌بودن دستگاه‌ها، عدم ارائه وجوه نقد، صف‌های طولانی، اتلاف وقت مشتریان و... که موجب نارضایتی‌ها و گلایه‌مندی شدید مشتریان شده است؛ نارضایتی‌هایی که روز به روز بر شدت آن افزوده می‌شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!