
شاید در عصر پرداختهای سریع دیجیتال باورش سخت باشد ولی بسیاری از تاکسیهای شهر یاسوج بهدلایل گوناگون مسافران خود را به دوران پول نقد بازگردهاند، مشکلات بهوجوده آمده از قبل این معضل را از زبان شهروندان یاسوجی بشنویم.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس؛ شاید در دنیای مدرنیته و الکترونیکی امروز باورش سخت باشد؛ اما در عصر پرداختهای دیجیتال و تبادل اطلاعات در کسری از ثانیه بسیاری از تاکسیهای شهر یاسوج به دلایل گوناگون مسافران خود را به دوران پول نقد باز گرداندهاند.
مجهزنبودن اغلب تاکسیهای درون و برونشهری به دستگاههای کارتخوان (POS) در ناوگان تاکسیرانی نهتنها به یک معضل جدی برای مسافران، بلکه اکنون به کابوسی برای مسافران و رانندگان تبدیل شده است؛ مسافرانی که به امید یک سفر آسان و بدون دردسر قدم در خودروهای کرایهای میگذارند و رانندگانی که تمام ساعات خود را صرف اینکار نموده و همه درآمد روزانه آنها همین کرایهها است.
در میان هیاهوی شهری که نبض زندگی در آن با تراکنشهای الکترونیک میتپد، اکنون با قطعیهای مکرر برق و اغلب نبود یک دستگاه کوچک ولی کار راهبنداز کارتخوان در تاکسیها، زنجیرهای از مشکلات را برای مسافران و رانندگان رقمزده است. باید اشاره داشت که بسیاری از مسافران بهخصوص افرادی که عادت به حمل پول نقد ندارند در این روزها هنگام پرداخت کرایه با مشکلات بسیار جدی و به سبب آن گاها درگیریهای لفظی جدی مواجه میشوند.
جیبهایی خالی از اسکناس و کیف پولهایی که عمدتاً میزبان کارتهای بانکیاند، در مقابل تاکسیهایی که یا کارتخوان ندارند و یا از ترس پرداخت مالیات از دادن دستگاه کارتخوان امتنا نموده و درخواست پول نقد میکنند.
از سوی دیگر، نیز نه تنها حمل پول نقد ریسک سرقت را افزایش میدهد، بلکه مدیریت و نگهداری اسکناسهای خرد و کلان، خود دردسرساز است.
گزارشگر میدانی گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس در این خصوص به گفتگو با شهروندان پرداخت تا معضلات و مشکلات آنها در این خصوص را از زبان شهروندان بشنود.
مصطفی ابراهیمی از شهروندان یاسوجی گفت: واقعا دیگر از این همه مشکل خسته شدهایم، سوار تاکسی میشویم که سریعا پول پرداخت کنیم و پیاده شویم ولی وقتی سوار تاکسی میشویم تازه دردسرهایمان شروع میشود.
وی بیان داشت: به راننده میگوییم مگر کارتخوان نداری میگوید شارژ ندارد، میگوییم پس شماره کارت بده انتقال بدم بعد میبینم برق نیست اینترنت و آنتن نداریم پیامک رمز پویا ارسال نمیشود راننده میماند و من مسافر و هزار قیل و قال.
یکی از رانندگان تاکسی یاسوجی گفت: مردم کارت دارند ولی ما نمیتوانیم بگیریم مجبوریم هی بگوییم کارتخوان نداریم واقعا ما از پس هزینهها و مالیاتها برنمیآییم اینطور هم مسافر ناراحت میشود هم ما انگار که به جای خدمت، داریم دردسر درست میکنیم.
وی افزود: درست میگویند ولی واقعا این قطعی برق هم این وسط معضلی شده است، قبلا لااقل با گوشی انتقال میدادند الان با گوشیها هم نمیشود انتقال داد چون برق نیست و آنتن برای ارسال پیامک رنز پویا جواب نمیدهد.
سینا مظفری یک شهروند یاسوجی گفت: مردم کارهایشان از ۷ صبح تا ۱۱ در این شهر شروع میشود، من خودم از روستاهای اطراف به یاسوج آمدهام، ساعت ۷ که حرکت کنم ۸/۳۰ یاسوجم از ساعت ۹ تا ۱۱ برق شهر قطع است.
وی بیان داشت: این وسط ما باید چکار کنیم؟ گاها هم ساعت ۱۱ تا ۱۳ قطع است، برای انجام کارهایمان مدام باید با تاکسیها جابهجا شویم و آنها چون برای به دستگاه کارتخوان مجهز نیستند و ما چون آنتن نداریم بارها باید به خودپردازها با صفهای ۲ الی ۳ متری مراجعه کنیم.
محدثه توسلی شهروند یاسوجی گفت: بارها مجبورم در طول شبانهروز در این شهر جابهجا شوم برای پرداخت کرایه قبلا لااقل به خودپردازها مراجعه میکردیم الان وقتی به خودپردارها هم مراجعه میکنیم یا خاموشاند، یا خراباند، یا کلا مینویسند پاسخگو نیستند.
وی بیان داشت: مجهز نبودن ناوگانها به دستگاه کارتخوان، عدم ارائه آنها، قطعی برق، اختلالت بانکی، نبود اینترنت و آنتن، عدم پاسخگویی دستگاههای کارتخوان فقط چند قلم از مشکلات شهروندان این شار است، ما بارها شاهد دعواهای لفظی سر ۱۰هزارتومان کرایه بودهایم.
این وضعیت وخیم پرسشها و مطالبات جدی و اساسی را از سمت شهروندان در مورد بهروزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح و مطالبه میکند. آیا زمان آن نرسیده است که متولیان امر، فکری اساسی برای مجهز کردن تمامی تاکسیها به دستگاههای کارتخوان و تسهیل فرآیند پرداخت برای شهروندان کنند؟ آیا زمان احداث زیرساختهای مجهزتر درون شهری نرسیده است؟ آیا مسئولان و متولیان چه در استان و چه در بانکها نباید برای این روزها فکری میکردند؟
در شرایطی که حتی کوچکترین کسبوکارها نیز به سمت پذیرش پرداختهای الکترونیک رفتهاند، عقبماندگی در حوزه تاکسیرانی و زیرساختهای شهری از جمله قطعی و نبود اینترنت با هر بار سطعی برق همچنین عدم پاسخگویی عابربانکها در چنین زمانی نه تنها شایسته نیست، بلکه شهروندان را از حقوق اولیهشان محروم میکند.
نبود زیرساختهای لازم، منجر به نارضایتی دوچندان شهروندان و مسافران شده است که این تجربهی ناخوشایندی را از یک خدمت عمومی ضروری رقم میزند. انتظار میرود مسئولان مربوطه با درک این خلاء، گامی عملی در جهت رفع این مشکل برداشته تا سفرهای درونشهری، هم برای رانندگان و هم برای مسافران، لذتبخشتر و عاری از دغدغههای غیرضروری و درگیریهای لفظی باشد.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- بانوی گمشده یاسوجی در اهواز پیدا شد
- بزودی با یک ائتلاف وارد نبرد خواهیم شد
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- یک کهگیلویه وبویراحمدی فرمانده انتظامی رامهرمزشد
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- مدیرکل ثبت اسناد و املاک معرفی شد
- آخرین خبر از تعطیلی سهشنبه در کهگیلویهوبویراحمد
- سامانهپربارش تا کی در کهگیلویه وبویراحمد فعال است
- یک کهگیلویهوبویراحمدی گزینه ریاست بانک مرکزی
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- آژانسهای باشت؛ روزها شلوغ، شبها خاموش
- مسافران خسته از نقدینگی اجباری!
- بلوار جمهوری یاسوج در چنگال کمیته تطبیق
- اردوهای جهادی در پیچاب؛ طلوعامید پس از سالها
- امنیت اقتصادی و حمایت از تولید در لنده
- دود نبود سردخانه در چشم باغداران سیسخت
- بازگشت به آغوشِ مادر بعد از ۲۰ سال
- شایعات، سلاح کمرشکن جنگ هستند
- دستاورد بینظیر جنگ؛ «اتحاد مقدس» ملی
- جاده رهاشده؛ وعدههای خاکخورده در سیلاب و کلوار
- مشاهده بیشتر