رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/07/25 Wednesday - 2024 16 October الأربعاء ، 13 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
به بهانه بیستمین سالگرد درگذشت نماینده انقلابی گچساران؛

محمدعلی نبی زاده شخصیتی است که برای همه انقلابیون دهه اول انقلاب اسلامی حکم راهنما، راهگشا و معلم صادق آموزه‌های سیاست دینی بود که هر فردی به هر نوعی خود را مدیون تحلیل‌ها، نظرات و فعالیت‌های چشمگیرش می‌داند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» عظمت و شانیت انسان‌ها به عقاید و رفتار مطلوب و عملی است که از خود بروز می‌دهند. شعارها، ادعاها، هماوردی‌ها و کرکری خواندن‌ها زمانی قابل استناد بوده و تأثیر بر جامعه و افراد می‌نماید و تبدیل به جریان سازی می‌گردد که در قالب عمل قابل‌اجرا باشد و در رفتار عینی نمود پیدا نماید.

در تاریخ تحولات سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران نام حاج «محمدعلی نبی زاده» با انقلاب اسلامی شناخته‌شده است، نامی که در سراسر استان به نیکی، بزرگی، مبارزه‌طلبی، ثبات قدم، ثبات عقیده، صداقت، پایمردی و وفاداری به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) ازجمله شاخصه‌های ویژه این سردار سیاست، قابل‌شناسایی و رصد است.

مرحوم «نبی زاده» اسوه اخلاق و مردم داری+ تصاویر

نبی زاده شخصیت بزرگی است که برای همه انقلابیون دهه اول انقلاب اسلامی حکم راهنما، راهگشا و معلم صادق آموزه‌های سیاست دینی بود که هر کس به هر نوعی خود را مدیون تحلیل‌ها، نظرات و فعالیت‌های چشمگیرش می‌داند.

مرحوم نبی زاده از دلیرمردان روستای شهیدپرور، مذهبی و با بصیرت «دیل» بود که از اصالت و دیانت و سلامت نفس برخوردار بوده، لذا در سنگر تعلیم و تربیت رسالت دینی خود را به‌خوبی انجام داد و هرچند در روستاهای دورافتاده استان (سی سخت) و نظارت دیکتاتوری حکومت پهلوی قرار داشت اما با روحانیت انقلابی ، حوزه علمیه قم و نمایندگان حضرت امام خمینی (ره) در ارتباط بوده و باوجود شناسایی و دستگیری توسط ساواک از فعالیت و تلاش خستگی‌ناپذیر خود برای ترویج اندیشه‌های امام خمینی (ره) به‌عنوان یک سرباز و مبلغ از پای ننشست.

با انتقال به شهرستان گچساران اقدام به تشکیل هسته‌های مطالعاتی از جوانان مبارز و مذهبی نمود و با هماهنگی سایر انقلابیون شهر و روحانیت مبارز به‌عنوان یکی از محورهای برپایی تظاهرات مردمی و اعتراضات عمومی و تحصن و اعتصاب فرهنگیان، بازاریان و کارکنان صنعت نفت گچساران با تمام توان و دقت و ظرافت انجام‌وظیفه نمود که با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و از همان روزهای اولیه هماهنگ با انقلابیون کشور حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داد و به‌عنوان دبیر این حزب توانست در سایر بخش‌های استان به‌عنوان یک محور تعیین‌کننده مدیریت جریان انقلابی را عهده‌دار شود.

با ظهور بنی‌صدر و اقدامات جریانات ملی‌گرا، سازمان منافقین و گروه‌های لیبرال منش به دلیل روح دینی و نگاه عمیق سیاسی و توانایی خوب در دشمن‌شناسی در قامت یک رجل سیاسی تحلیل‌گر توانست مجموعه نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی را مدیریت و تمام‌قد در برابر جریانات انحرافی و ضدانقلاب بایستد به همین جهت بود که مورد کینه منافقین کوردل قرار داشت و علاوه بر ترور شخصیتی، مورد ترور فیزیکی قرار گرفت که جان سالم به دربرد.

مرحوم «نبی زاده» اسوه اخلاق و مردم داری+ تصاویر

هنوز خاطره صف طولانی جوانانی را که در شبکه بهداشت آن روز برای خون دادن به رهبر فکری خود در گچساران بی‌تابی می‌کردند را به‌عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین حوادث آن ایام به یاد دارم فردی بسیار مردمی و با نهایت سادگی و تواضع بود و به‌دوراز روش‌های اشرافی و لابی‌گری و معامله‌گری برای خود و خانواده و اطرافیانش بود.

همین ویژگی‌ها از او یک سیاست‌مدار برنامه‌ریز و تشکیلاتی و دوست‌داشتنی ایجاد کرده بود و لذا این برجستگی ایشان را نسبت به سایر نیروهای جریان انقلابی در گچساران ارجحیت بخشید و هیچ‌گاه خود پیش‌قدم برای گرفتن مسئولیتی و کسب مقامی نگردید تا اینکه در انتخابات مجلس دوره ششم مجموعه نیروهای وفادار به آرمانه‌ای شهید بهشتی از ایشان درخواست کردند تا نمایندگی مجلس شورای اسلامی را بپذیرند که در ایفای این نقش خطیر باوجود استقرار یک دولت اجرایی غیرهمسو احساس تکلیف نمودند و در مجلس هفتم نیز با کسب اکثریت آرا بار دیگر به‌عنوان نماینده و وکیل مردم انتخاب شدند.

هرچند این مدت طولانی نبود و اسیر دیو بیماری هولناک گردید و سرانجام در تاریخ 24 مهرماه 83 به جمع یاران و اقوام شهیدش پیوستند اما یاد و خاطره همه پاکی‌ها و صداقتش همچنان باقی است و خلأ مسئولیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تشکیلاتی‌اش رنج‌آور ادامه دارد.

زواره کاییدی از خبرنگاران پیشکسوت گچساران درباره شخصیت مرحوم «نبی زاده» گفت: مرحوم نبی زاده را از سال ۱۳۵۸ شمسی، آنگاه‌که به‌عنوان دبیر فلسفه و منطق دبیرستان استاد شهید مطهری بود، می‌شناختم و تا زمانی که از دنیا رفتند شاید می‌توانم به‌جرئت بگویم یکی از نزدیک‌ترین افراد به ایشان بودم.

مرحوم «نبی زاده» اسوه اخلاق و مردم داری+ تصاویر

وی اضافه کرد: مرحوم نبی زاده در سن 20 سالگی وارد عرصه سیاست شد، در سال ۵۳ رهنمودهای حضرت امام (ره) رابین دوستان خود بیان می‌کردند که سال ۵۴ به دستور ساواک احضار و تهدید شد که باید دست از مبارزه علیه شاه پهلوی بردارد، ساواک  هم در گزارشی به مرکز نوشته بود «نبی زاده فردی است دارای افکار و عقاید افراطی مذهبی که با دادن نوارهای خمینی و کتب فرقه مذهبی دوستان و افراد مورد اعتماد خود را تحت تأثیر افکار نایاب خویش قرار می‌دهد.»

کاییدی در ادامه نیز تصریح کرد: بنابراین مرحوم نبی زاده از تهدید ساواک نمی‌ترسد و فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد خصوصاً در سال ۵۶ تمام استان کهگیلویه و بویراحمد را به‌طور هماهنگ تحت پوشش قرار می‌دهد که بعدازاین جریان ساواک وی را در خرداد ۵۶ دستگیر و بازداشت می‌کند در اوایل سال ۵۷ ساواک تصمیم می‌گیرد که وی را برای عبرت عشایر و مردم در میدان عمومی یاسوج اعدام کند اما بعد ساواک از اعدام یک جوان عشایری به این خاطر که احساسات مردم را برمی‌انگیزد، منصرف می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب مرحوم «نبی زاده» از مؤسسین و بنیان‌گذاران بسیاری از نهادها و ارگان‌های مثل سپاه پاسداران، کمیته انقلاب، جهاد سازندگی، حزب جمهوری اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی بود، وی در زمان تأسیس حزب جمهوری اسلامی توسط شهید دکتر بهشتی به سِمت دبیر حزب شهرستان گچساران منصوب و بعد از شهادت شهید بهشتی این حکم توسط مقام معظم رهبری نیز ابقا شد.

کاییدی تصریح کرد: بااین‌وجود نیز اولین مکانی که توسط سازمان منافقین در گچساران موردحمله قرار گرفت دفتر حزب جمهوری اسلامی بود و اولین نفری که هم منافقین در سال ۶۰ در این شهرستان ترور کردند (ترور ناموفق) مرحوم نبی زاده بود.

مرحوم «نبی زاده» اسوه اخلاق و مردم داری+ تصاویر

وی در ادامه گفت: مرحوم نبی زاده به غیره از دبیری حزب جمهوری اسلامی، دبیر جامعه فرهنگیان و عضو شورای مرکزی فرهنگیان کشور، عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی کشور و صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول هفته‌نامه ایثارگران بود که بنده سردبیر آن هفته‌نامه را نیز بر عهده داشتم و در همه تشکیلات که وی حضور داشتند بنده هم عضو شورای آن بودم.

کاییدی بازهم افزود: به‌عنوان فردی که همیشه در کنارش بودم این را باید به همه بگویم که نبی زاده همیشه خمس و زکات خود را می‌پرداخت و مسائل دینی را هم بسیار رعایت می‌کردند، بنابراین در آن زمان در حزب جمهوری اسلامی مرحوم «نبی زاده» دبیر و «علی مراد جعفری» قائم‌مقام بود و بنده نیز در بخش دانش‌آموزی حزب و خبرنگار مجله عروه‌الوثقی و روزنامه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردم.

این خبرنگار گچسارانی گفت: در زمان جنگ علاوه بر حضور مکرر در جبهه برادر «علی فضلی» و «مهدی درخشان» به مرحوم نبی زاده و جعفری مأموریت می‌دهند تا ضمن مراجعه به ائمه محترم تهران، قم و مشهد گزارشی از وضعیت «تیپ ۴۹ حیدر کرار» را به آن‌ها داده و وسایل موردنیاز آن‌ها را تأمین نمایند.

 وی تصریح کرد: مرحوم نبی زاده در مصاحبه اختصاصی که بنده در سال ۸۰ با ایشان داشتم گفته بود تضعیف روحانیت و ارائه تز جدایی دین از سیاست و ارائه تفکرات ضد دینی که از ناحیه غربی‌ها صادرشده در داخل نیز از حلقوم همتایان سلمان رشدی بیرون می‌آید و اگر امروز داخل عناصر شناخته‌شده‌ای را می‌بینیم که در دانشگاه‌ها و محافل عمومی تفکرات بیگانه را ترویج می‌کنند و تز اسلام منهای روحانیت را و حکومت من‌های دین را ارائه می‌کنند یقین بدانید که این تفکرات صهیونیستی است که در مغز آن‌ها رفته است.

مرحوم «نبی زاده» اسوه اخلاق و مردم داری+ تصاویر

این خبرنگار گچساران ادامه داد: وی در قسمتی دیگر از آن مصاحبه گفته است باید گوش‌به‌فرمان ولایت باشیم و نگذاریم ارزش‌ها کم‌رنگ شوند و نباید از هشدارهای مقام معظم رهبری به‌سادگی گذشت زیرا مسئله با حیات و مرگ و سرگردانی مجموعه رابطه پیدا می‌کند.

کاییدی افزود: بنابراین مرحوم نبی زاده در آن مصاحبه خطاب به نمایندگانی که تفکر لیبرالی دارند بازگفته بودحضور نمایندگانی با تفکر لیبرالی در مجلس یک خطر برای اصل انقلاب اسلامی خواهد بود هراندازه یک فرد دارای تفکرات غربی باشد به همان اندازه از اسلام‌گرایی به دور خواهد شد و چنین فردی شایستگی ورود به مجلس را ندارد و نمی‌تواند بار امانت یک ملت انقلابی و مسلمان را بر دوش بگیرد، مردم انقلابی و مسلمان نباید اجازه دهند هیچ‌گونه تفکری غیر اسلامی ولو بارنگ مردم‌پسندی به مراکز قانون‌گذاری کشور راه یابد.

وی افزود: مرحوم نبی زاده بازهم بیان کره بود که هیچ گروه و جمعیتی نباید به خود اجازه بدهد که از بیت‌المال و اموال عمومی برای سلیقه‌های سیاسی و گروهی خود استفاده کند.

کاییدی تصریح کرد: بااین‌حال مرحوم حاج نبی زاده در انتخابات میان‌دوره‌ای ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ خردادماه 80 با ۲۱۹۸۷ رأی از ۶۷۲۰۴ برگ رأی مأخوذه به‌عنوان نماینده مردم گچساران و باشت به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می‌کند و همچنین در دور هفتم مجلس هم به‌عنوان نماینده گچساران و باشت انتخاب، ولی در مهر ۸۳ دار فانی را وداع گفتند.

مرحوم «نبی زاده» اسوه اخلاق و مردم داری+ تصاویر

در مراسم تشیع جنازه ایشان استاندار وقت (دوستی) گفته بود که استان کهگیلویه و بویراحمد شخصی را ازدست‌داده که هرگز کسی مثل او نخواهد آمد و نخواهد دید.

بنابراین زنده‌یاد حاج محمدعلی نبی زاده متولد ۱۳۲۹ در گچساران و داری مدرک فوق‌لیسانس معارف اسلامی و جانباز ۲۵ درصد بودند، وی از چهره‌های شاخص سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد و تا زمانی  که زنده بود تشکیلات اصولگرایان بسیار با برنامه و منظم بود و همه جریان‌های سیاسی احترام خاصی برای ایشان قائل بودند.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار