رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/07/03 Tuesday - 2024 24 September الثلاثاء ، 21 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-07-03 17:43 شماره خبر : 7459 https://sobhezagros.ir/short/NDbxJ 0
مطالبه دنانشینان از وزیر کشور؛

جمعی از مطالبه کنندگان محیط زیست در مراسم تکریم و معارفه استاندار جدید کهگیلویه وبویراحمد خواهان لغو مصوبه واگذاری دنای شمالی و احداث سد ماندگان شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» آئین تکریم و معارفه استانداران قدیم و جدید استان کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز با حضور وزیر کشور، نمایندگان استان و مدیران استانی در یاسوج برگزارشد شد.

در این آئین، رئیس مجمع نمایندگان استان خواهان ورود جدی استاندار جدید برای ابطال مصوبه دنای شمالی و حراست از دنا شد.

در حاشیه این مراسم نیز جمعی از مطالبه کنندگان با به نمایش درآوردن بنری خواهان ورود مسئولان کشوری، وزیر کشور و مسئولان استانی برای پایان دادن به این مسئله شدند.

لازم به ذکر است مصوبه جنجالی جدایی دنای شمالی (به وسعت ۶۱ هکتار) از کهگیلویه و بویراحمد در اردیبهشت ماه امسال در شورای عالی محیط زیست به تصویب رسیده است، واکنش‌ها در فضای مجازی حاکی از نگرانی و مخالفت جدی مردم کهگیلویه و بویراحمد از این مصوبه‌ است و در این رابطه البته نقدهای فراوان و واکنش های جدی هم از سوی استادان دانشگاه، مسئولان ارشد استانی و فعالان و دوستداران محیط زیست به آن وجود داشته است.

 ادامه واکنش ها به این مصوبه و اظهارات جدید مسئولان استانی و حفاظت محیط زیست استان پرده دیگری از این مصوبه جنجالی را کناز زد و به نظر می رسد پای اجرای یک سد آن هم در دنا در میان است؟ 

این مصوبه در حقیقت شرایط و زمینه را برای اجرای آن سد که به ادعای مدیران محیط زیست استان خسارات جبران ناپذیری را به حوزه زاگرس و ذخیرگاه زیست کره دنا و طبیعت بکر و خدادادی این منطقه پرشکوه وارد می کند هم در میان است.

منطقه حفاظت شده دنا به مساحت ۶۷ هزار هکتار و پارک ملی دنا به مساحت ۳۵ هزار هکتار، که بخشی از آن در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش دیگری از آن در استان اصفهان واقع است، از سال ۱۳۶۹ تاکنون به مدیریت حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده است، اما گویا طبق این مصوبه مدیریت حدود ۶۱ هکتار به استان اصفهان واگذار می شود.

برخی از صاحبنظران در حوزه محیط زیست بر این باورند که در صورت عملی‌شدن این مصوبه علاوه بر بحث مشکلات حقوقی که در حوزه تعقیب متخلفین زیست‌محیطی خواهیم داشت، بدون شک سدسازی و انتقال آب را نیز در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود، چرا که مجوز سدسازی روی رودخانه ماربر سهل الوصول تر از قبل می شود.

در حالی که سدسازی در این منطقه به از بین رفتن اکوسیستم این منطقه و به خطر افتادن زیست جانوری منجر می شود. انتقال آب بین حوزه ای از این رودخانه در حالی مطرح است که حتی مردم «سمیرم» نیز به این ماجرا اعتراض دارند.

انتقال آبی که قرار است آب رودخانه ماربر را از بخش پادنای شهرستان سمیرم به مرکز استان اصفهان منتقل کند، یک انتقال آب بین حوضه‌ای که از حوضه آبریز کارون به حوضه زاینده‌رود و البته بین حوضه‌های اصلی، یعنی انتقال آب از حوضه اصلی آبریز خلیج فارس به فلات مرکزی است.

مجوز احداث سد ماندگان را لغو کنید
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار