رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
به بهانه روز ملی آتش نشان؛

کمبود تجهیزات آتش نشانی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بحرانی برای آینده شهر در مبارزه با شعله های سرخ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس،به مناسبت هفتم مهر ماه روزی که به بهانه رشادت‌های آتش نشانان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده تلاش می کنیم تا وضعیت آتش نشانی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را بررسی اجمالی کنیم.

سال ۱۳۵۹ درست در همین روز بود که پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمن مورد حمله هوایی قرار گرفت. پس از این اتفاق آتش نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند اما این بار آتش تنها دشمن آنها نبود، بلکه در حین اطفای حریق بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش نشانان در این حادثه شهید شدند.

بدون شک بهبود وضعیت آتش نشانان و تامین تجهیزات جدید در استان و بخصوص شهر یاسوج بسیار مهم و ضروری است چرا که با گسترش و پیچیدگی شهرها، نوع مواجهه برای ایمنی آنها نیز اهمیت مضاعفی پیدا می کند.

ساخت ایستگاه‌های جدید، خرید ماشین‌آلات و تجهیزات آتش‌نشانی، از جمله موضوعاتی است که باید مسئولان و مدیران شهری در رابطه با آن چاره اندیشی کنند ، زیرا بررسی ها نشان می دهد ارزیابی تجهیزات مبارزه با شعله های سرخ در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با شرایط ایده آل فاصله زیادی دارد و باید زیرساخت های مقابله با آتش سوزی وسوانح دراین شهر ارتقاء یابد.

مدیر عامل آتش نشانی شهر یاسوج پیش از این در گفتگو با خبرنگاران از کمبود تجهیزات آتش نشانی در مرکز استان انتقاد کرد و افزود: مهمترین مشکل آتش نشانی شهر یاسوج نداشتن نردبان برای امدادرسانی به ساختمان‌های بلند مرتبه است.

آتش پاد محمد رستمی با اشاره به کمبود امکانات، تجهیزات، خودرو و نیروی آتش نشانی در مرکز استان گفت: نیروی های امدادی از لباس های ایمنی محروم هستند و برخی استان‌ها لباس‌های عملیاتی دست دوم خود را به ما اهدا می کنند.

رئیس سازمان آتش نشانی با اشاره به غیر استاندارد بودن خودروهای آتش نشانی گفت: عمر این خودروها بیش از ۱۰ سال است، و ۶ خودرو سنگین آتش نشانی یاسوج از رده خارج، عمر آنها بین ۱۵ تا ۳۰ سال است.

وی یادآور شد: آتش نشانی یاسوج به حدود ۵۰ کیلومتر خارج از محدوده شهر کمک و امدادرسانی می کند و طبق استاندارد باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت یک ایستگاه آتش نشانی در شهر یاسوج وجود داشته باشد که هم اکنون سه ایستگاه داریم و با توجه به ارتقای این شهر به کلان شهر ۶ دستگاه خودرو آتش نشانی و دو ایستگاه دیگر نیز نیاز داریم.

تجهیزات آتش نشانی نقش مهمی در مدیریت شهری ایفا می¬کنند، به‌روز نبودن این تجهیزات می تواند هزینه¬های بسیار سنگین تری نسبت به ارزش خریدشان به شهر تحمیل کند بنا بر این با تجهیزات به‌روز، آتش‌نشانان و افراد متخصص دست‌شان در امدادرسانی باز¬تر است و به‎طبع خسارات وارده نیز به همین دلیل کاهش پیدا خواهد کرد.

امید است مدیریت بحران ، پدافند غیر عامل، مدیریت شهری و مسئولان استانی در رابطه با تجهیز و نوسازی ایستگاه های آتش نشانی و افزایش این ایستگاه ها تلاش بیشتری کند تا در آینده شاهد بروز بحران و کمبود نباشیم.

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار