رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1404/06/11 Tuesday - 2025 02 September الثلاثاء ، 10 ربيع الأول ، 1447
ساعت
1404-06-10 00:50 شماره خبر : 15521
پل سوم بشار در چرخه معیوب توقف؛

حرکت کوتاه و امیدبخش چند روز پیش در پروژه پل سوم بشار یاسوج، بار دیگر به سکوت مطلق تبدیل شد. مسئولان مشکل را «تأمین نشدن اعتبار» می‌دانند، اما مردم پس از ۲۲ سال انتظار، دیگر به وعده‌ها امیدی ندارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» داستان پل سوم بشار، حکایت تلخ پروژه‌ای است که یک نسل کامل در انتظار بهره‌برداری کامل از آن پیر شده‌اند. کلنگ احداث این پل در سال ۱۳۸۲ با حضور مسئولان وقت به زمین زده شد، سرانجام باند اول بعد از ۱۵ سال انتظار خرداد ۱۳۹۷ در دسترس قرار گرفت، اما امروز در سال ۱۴۰۴ یعنی با گذشت ۲۲ سال از کلنگ‌زنی و ۷ سال از اتمام باند اول، باند دوم این پل از حالت کما خارج نشده است.

پل سوم بشار نه‌تنها یک پروژه عمرانی، که به نمادی از انتظار و بلاتکلیفی در توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است. این پروژه که حلقه اتصال حیاتی برای ساماندهی ترافیک مرکز استان محسوب می‌شود، سال‌هاست که به دلیل توقف‌های مکرر، به محلی برای دغدغه دائمی شهروندان بدل گشته است.

بر اساس مشاهدات میدانی در روزهای آغازین تیرماه سال جاری، بالاخره پس از دو سال سکوت و رکود، نشانه‌هایی از حیات در محوطه پروژه به چشم خورد. حضور ماشین‌آلات سنگین و تعدادی نیروی کار، این امید را در دل شهروندان زنده کرد که شاید این بار، وعده‌های مسئولان محقق شده و شاهد خاتمه این درد کهنه باشند.

اما این امیدواری، بسیار کوتاه و گذرا بود. طی روزهای گذشته، بار دیگر سکوت مطلق و بی‌حالی عمیق، فضای پروژه را دربرگرفته است. ماشین‌آلات از آنجا رفته‌اند و هیچ‌گونه فعالیت محسوسی در محل به چشم نمی‌خورد. به نظر می‌رسد این شروع مجدد، بیش از آنکه یک حرکت برنامه‌ریزی شده و جدی باشد، تنها یک تلنگر نمادین و فاقد پشتوانه اجرایی کافی بوده است.

این توقف ناگهانی، بار دیگر پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی را به ذهن متبادر می‌سازد. تجربه سال‌های گذشته حاکی از آن است که معمای توقف پروژه‌های مهمی همچون پل بشار، اغلب در هاله‌ای از ابهام و عدم شفافیت باقی می‌ماند. آیا مشکل اصلی، تأمین نشدن اعتبارات لازم است؟ آیا اختلافات فنی یا قراردادی میان پیمانکار و نهاد ناظر وجود دارد؟ یا این پروژه در اولویت بودجه‌ریزی استان قرار ندارد؟ عدم ارائه هرگونه توضیح شفاف از سوی نهادهای متولی، تنها بر دامنه نگرانی‌ها و بی‌اعتمادی عمومی می‌افزاید.

تکمیل این پل، تنها یک موضوع ترافیکی نیست، بلکه مسأله‌ای توسعه‌ای است. این تأخیرهای طولانی‌مدت، علاوه بر تحمیل هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از ترافیک بر شهروندان، به نوعی به بازماندگی استان از قافله توسعه زیرساخت‌های اساسی اشاره دارد. هر روز توقف این پروژه، به معنای تعویق در بهبود شاخص‌های کیفیت زندگی، توسعه تجاری و رفاه عمومی در مرکز استان است.

اکنون و در آستانه فصل جدیدی از بی‌عملی، مردم یاسوج یک‌بار دیگر شاهد راکد ماندن چرخه پیشرفت در یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری خود هستند. این روند «توقف و شروع» نه‌تنها اعتماد عمومی را مخدوش می‌کند، که به هدر رفتن منابع مالی و انسانی نیز منجر می‌شود. حال باید دید که آیا مسئولان استانی و ملی، اراده‌ای برای شکستن این چرخه معیوب و ارائه یک راه‌حل نهایی و شفاف برای سرنوشت پل بشار دارند، یا اینکه این پروژه کماکان به نماد توسعه نیافتگی و وعده‌های محقق نشده تبدیل خواهد ماند.

خبرنگار ما جهت تکمیل گزارش خود تماس تلفنی را با «نصیب‌اله پیشوا، معاون ساخت و توسعه راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد» برقرار کرد که وی در جواب با اشاره به آخرین وضعیت پروژه باند دوم پل سوم بشار، از نیاز مالی ۴ میلیارد تومانی تنها برای مرحله میلگردگذاری این پروژه خبر داد و گفت: در حال حاضر عملیات لازم برای میلگردگذاری، سپس بتن‌ریزی، جان‌پناه و در نهایت آسفالت باقی مانده است.

وی با اشاره به مشکلات مالی پیمانکار ادامه داد: حداقل برای تامین میلگرد مورد نیاز به ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز فوری وجود دارد. پیمانکار علاوه بر این، مطالبات معوقه قبلی نیز دارد و اعلام می‌کند که توان مالی لازم برای پیشبرد سریع کار را در اختیار ندارد.

معاون ساخت و توسعه راه و شهرسازی استان درباره راه‌حل تامین اعتبار تصریح کرد: شرکت ساخت و توسعه راه‌ها و شرکت نفت اعتباری را برای این پروژه در نظر گرفته‌اند، اما این اعتبار هنوز تخصیص نیافته و در دسترس پیمانکار قرار نگرفته است. البته قول‌های مساعدی داده شده که به زودی مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

پیشوا خاطرنشان کرد: به محض واریز این ۱۰ میلیارد تومان به حساب پیمانکار، کار به طور جدی و با سرعت بالا خواهد گرفت و احتمالاً کل عملیات باقیمانده در بازه زمانی یک ماهه به اتمام خواهد رسید.

وی در پایان تأکید کرد: با تزریق این اعتبار، حداکثر ۴۰ روز پس از آن، شاهد افتتاح لاین دوم پل سوم بشار خواهیم بود. بنابراین از طریق این رسانه از تمام دستگاه‌های مسئول درگیر در تخصیص و پرداخت این اعتبار تقاضا دارم تا هرچه سریع‌تر نسبت به تزریق اعتبار اقدام کنند تا بتوانیم با بهره‌برداری از این پروژه، بخشی از بار ترافیکی شهر را کاهش دهیم.

تصاویر تکمیلی؛

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!