حالت تاریک
Logo
دوشنبه, 28 آبان 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن صبح زاگرس هستید؟
بی پروازتر از همیشه؛

فرودگاه یاسوج تنها فرودگاه بدون پرواز کشور

فرودگاه یاسوج تنها فرودگاه بدون پرواز کشور

فرودگاه یاسوج امروز از پرواز تهی است و در این راستا مسئولان استانی نتوانسته‌اند ایرلاین های مسافرتی و پروازهای داخلی و خارجی را متقاعد کنند که به این فرودگاه هم نیم‌نگاهی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»کهگیلویه وبویراحمد به‌عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می‌شود و دارای قابلیت‌های بی‌نظیری است اما این استان محروم فاقد یک متر خط ریلی است.

حال با توجه به اینکه فرودگاه یاسوج در قلب مرکز استان رامی توان علاجی بر این درد محرومیت در بخش حمل‌ونقل دانست اما پروازهای این فرودگاه روزانه نیست و حتی در برهه ای نیز بدون پرواز است و متولیان امر کمر همت برای برقراری هرروز یک پرواز در فرودگاه بسته‌اند که این مهم نیز رنگ‌باخته و شاید بتوان گفت فرودگاه یاسوج تنها فرودگاه بدون پرواز کشور محسوب می‌شود.

فرودگاهی منحصر به فرد در پایتخت طبیعت ایران

 مسئولان استانی معتقد هستند که فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است، اما چه سود ، این فرودگاه امروز با این همه مزیت ، شاید گه گداری یک پرواز در دو یا سه هفته داشته باشد با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد درحالی‌که فرودگاه یاسوج در کاسه قرارگرفته و این شرایط را برای نشست‌وبرخاست هواپیما خاص می‌کند.

امروز معضلی چندین سال است که گریبان این فرودگاه را گرفته و حتی با توجه به اینکه افزودن چند صد متر پهنای باند، روشنایی شب در هنگام پرواز و حتی جابجایی نورافکن‌های ورزشگاه پانزده هزارنفری یاسوج برای تجهیز این فرودگاه صورت گرفته، ولی همچنان این فرودگاه از پرواز خالی است.

مشکل کهگیلویه وبویراحمد در آن است که به دلیل موقعیت کوهستانی بودن منطقه و همچنین نبودن زیرساخت‌های اساسی حمل‌ونقل از گذشته در میان کوهه‌ای سربه فلک کشیده زاگرس گرفتارشده و همین مسئله باعث شده که این دیار زیبا و بکر در زمین حمل نقل ریلی، جاده‌ای و حتی هوایی دچار نقصان‌های بسیاری باشد.

حتی سقوط پرواز هواپیمای مسافربری تهران به یاسوج در سال های نچندان دور، مسافرت و نشست و برخاست برای این فرودگاه بسیار پرخطر کرده و شاید یکی از دلایل کمبود پرواز در این فرودگاه همین مسئله باشد.

فرودگاه یاسوج تنها فرودگاه بدون پرواز کشور

هم‌اینک، بیشتر حمل‌ونقل کالا و مسافر در کهگیلویه وبویراحمد از طریق جاده انجام می‌شود که همین مسئله مشکلات زیادی را نیز به بار آورده وآمار فزاینده تصافات نشانه ای از این مسئله است و آن‌چنان‌که باید حمل‌ونقل توسط فرودگاه انجام نمی‌گیرد و تنها پروازهای این فرودگاه به یک شهر کشور یعنی تهران سوق داده شده است.

سه دهه از ساخت این فرودگاه گذشت

از سویی دیگر باید بدانیم که فرودگاه یاسوج قریب سه دهه پیش دریکی از مستعدترین مناطق شهر یاسوج و در دشت‌های بایر و کشاورزی بلهزاراحداث شد و مردمانی زیادی که تنها راه امرار و معاششان فقط کشاورزی بود برای توسعه شهرشان زمین‌های خود را برای این فرودگاه به قیمت بسیاری اندکی فروختند و رضایت خود برای ساخت یک فرودگاه مجهز را ابراز کردند.مردم دیار پایتخت طبیعت که در فکر توسعه فرودگاهی مجهز با اشتغال فراوان و استفاده اصولی از صنعت هوایی بودند،ولی نمی‌دانستند که روزگاری  فرودگاه یاسوج تنها فرودگاه بدون پرواز در جنوب کشور خواهد شد و آرزوی آنان برای همسایگی با یک فرودگاه مجهز با پرواز های متعدد رنگ خواهد بافت.

فرودگاه یاسوج تنها فرودگاه بدون پرواز کشور

ساخت این فرودگاه ازجمله مصوبه‌های سفر خردادماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه وبویراحمد بود که پس از سال‌ها در دهه هشتاد به بهره‌برداری رسید.

خبرهای خوشی که زودگذر بود!

از سوی دیگر فرودگاه یاسوج پس از سانحه دل‌خراش سقوط هواپیمای تهران یاسوج در ۲۹ بهمن‌ماه سال ۹۶ به دلیل مسیر پرمخاطره هوایی آن، چند صباحی در رکود به سر برد و انتقادهایی زیادی در مورد آن به کوش می‌رسید، اما با اعطای مجوزهای پروازهای بین‌المللی و افزایش پروازها، جرقه امیدی در دل مردم این دیار فروان شد که همگی در حال حاضر به سرانجام نرسیده است.

مشکل پرواز فرودگاه یاسوج چیست

حال برخی از کارشناسان یکی از دلایل نشست و برخاست برخی هواپیماهای غول‌پیکر را شرایط باند فرود و برخاست آن می‌دانند و به این نکته اشاره دارند که باند فرودگاه یاسوج اندک بوده و نمی‌توان جوابگوی هواپیماهای غول‌پیکر باشد و فقط می‌تواند از هواپیمای کوچک برای آن استفاده کرد، هرچند که در برهه ای مسئولان به دنبال افزایش باند تا زمین های مزدک در نزدیکی این فرودگاه بودند اما هزینه سرسام آور این مسئله را تا حدودی کنسل کرد.

فرودگاهی باکیفیت اما گمنام!

در همین راستا برای توسعه فرودگاه یاسوج باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از باکیفیت‌ترین باندهای فرودگاهی کشور در سرزمین کهگیلویه وبویراحمد ساخته شود.

فرودگاه یاسوج در عین کوچکی باند، فرودگاه با کیفیتی است و زمین های بایری امروز در این فرودگاه وجود دارد که برخی از انها توسطز مسئولان این فرودگاه در جهت بازدهی به گلخانه تبدیل شده اند و یک درآمد برای انها نیز محسوب میشود.

فرودگاه یاسوج تنها فرودگاه بدون پرواز کشور

حتی برای توسعه باکیفیت پروازهای شب این فرودگاه روشنایی باند فرودگاه نیز کامل شد که در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد، یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را نیز دارد که پروازهای شب آن در زمان دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان نیز شاهدی بر این مسئله است.

چرا ایرلاین های معروف رغبتی برای سرمایه گذاری ندارند

اما با همه این تفاسیر، امروز فرودگاه یاسوج  از پرواز تهی است و در این راستا مسئولان استانی نتوانسته‌اند ایرلاین های مسافرتی و پروازهای داخلی و خارجی را متقاعد کنند که به این فرودگاه هم نیم‌نگاهی توسعه گرایانه داشته باشند.

 طبق نظر کارشناسان حمل‌ونقل هوایی، در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت‌های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.

این موضوع را نیز باید بدانیم که مجوز برقراری پروازهای بین‌المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰ در سفر رئیس‌جمهور به کهگیلویه وبویراحمد تصویب‌شده است، اما چرا هنوز این فرودگاه بدون پرواز روزگار خود را طی می‌کند، جای سئول‌های بسیاری است.

بر روی کاغذ همه‌چیز خوب است!

حتی در برهه‌ای قرار بود با اجرایی شدن مجوز بین‌المللی شدن فرودگاه یاسوج، پرواز از این فرودگاه به کربلا، نجف و سایر کشورهای خارجی انجام شود اما در این مدت که سه سال می‌شود هیچ مورد پرواز خارجی در این فرودگاه انجام‌نشده است.

چرا از این ظرفیت ها استفاده نمی شود

امروز باید یک پیشنهاد برای فرودگاه یاسوج لحاظ کنیم و آن هم زیر کشت بردن زمین های بایر این فرودگاه به کشت های محصولات فصلی باشد، حتی میتوان با توجه به آب کافی در محدوده این فرودگاه کشت چغندر قند را برای این فرودگاه پیشنهاد داد که در عین نبود پرواز های متعدد، این مسئله بتواند در سرمایه گذاری و رونق اشتغال در این فرودگاه کمک کار خوبی باشد.

فرودگاه یاسوج تنها فرودگاه بدون پرواز کشور

حال در همین راستا استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به نقش صنعت هوایی در توسعه استان در گفتگو با رسانه ها افزوده است: فرودگاه به‌عنوان زیرساختی مهم برای رشد و توسعه هر بخشی و یا حوزه‌ای است و بدون داشتن این زیرساخت نمی‌توان به توسعه و پیشرفت یک شهر و استان برنامه‌ریزی جامعی داشت.

سید علی احمدزاده ابراز داشته است: برای استانی که درزمینهٔ گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بهشتی برای سرمایه‌گذاری در جنوب غربی ایران با داشتن ظرفیت‌های عظیم نفت و گاز، طبیعت بکر، آب و سایر توانمندی‌ها محسوب می‌شود، به دلیل آمار پایین فرودگاه و پروازها با این روند توسعه محقق نمی‌شود.

حال باید دید که دولت چهاردهم چه برنامه‌ای برای توسعه این فرودگاه مهم و استراتژیک در قلب قله‌های دنا دارد و آیا این دولت می‌تواند این فرودگاه را به مقصد مهم در صنعت توریسم هوایی با توجه به منطقه سوق الجیشی کوهستانی بویراحمد تبدیل کند یا نه؟

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از