رحمت الهی؛ اساس رابطه انسان و خدا؛
بعثت پیامبر؛ طلوع رحمت برای عالمیان
حجتالاسلام جمالی در آیین میلاد پیامبر (ص) و امام صادق (ع) در یاسوج: پیامبران آمدند تا با تکمیل عقل و فطرت، بشر را با ابزار «دین» به سوی کمال رهنمون شوند. رحمت و استکبارستیزی از ویژگیهای بارن پیامبر رحمت (ص) است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در آیینی باشکوه و برافراشتهی پرچم ولایت، همزمان با فرخندهترین جشن آفرینش، میلاد خاتم پیامبران، حضرت محمد مصطفی (ص) و نیز میلاد شیخ الائمه، حضرت امام جعفر صادق (ع)، جمعیتی از دلدادگان و عاشقان اهل بیت (ع) در حسینیه عاشقان ثارالله شهر یاسوج گرد هم آمدند.
این گردهمایی پرشور، که با حضور مردم غیرتمند و ولایتمدار دیار کهگیلویه برگزار شد، جلوهای درخشان از عشق و ارادت به ساحت مقدس نبوت و امامت بود و فضایی سرشار از نور، شادی و معنویت را در قلب زاگرس میانی پدید آورد.
مبنای رابطه انسان و خدا: رحمت الهی
حجتالاسلام والمسلمین جمالی در آغاز سخنانش، به اساس رابطه میان خالق و مخلوق پرداخت و گفت: بهترین رابطهای که در عالم خلقت برقرار میشود، رابطهای است که خداوند با بندگانش برقرار میکند. این رابطه، ویژگیها و خصوصیات خاص و منحصر به فردی دارد که در دیگر روابط یافت نمیشود. اولین و مهمترین ویژگی این رابطه این است که از سر رحمت و مهر است. حتی خلقت انسان و بشر نیز با اسم رحمت الهی آغاز شده است؛ همانطور که فرمود: الرَّحْمَنُ * عَلَّمَ الْقُرْآنَ * خَلَقَ الْإِنْسَانَ. یعنی خلقت انسانها با اسم رحمت الهی شروع شد.
هدف آفرینش؛ رسیدن به کمال و سعادت
وی ادامه داد: نکته دوم این است که این انسان میخواهد به فلاح، کمال، سعادت و جایگاهی برسد که به آن «اَعْلَى عِلِّيِّينَ» میگویند. هر مکتبی، چه بشری و چه الهی، به دنبال رساندن انسان به کمال و سعادت است. ممکن است تعریف ما از فلاح با دیگران متفاوت باشد، اما هیچکس در عالم نیست که بگوید من دنبال عدالت، رفاه، آسایش و آرامش نیستم. پس، انسان که با رحمت خدا خلق شده، میخواهد رابطه برقرار کند تا به کمال برسد.
ابزارهای ارتباط و رسیدن به کمال
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به ابزارهای مورد نیاز انسان برای رسیدن به کمال، تصریح کرد: برای رسیدن به کمال، به یک سری ابزار و ادوات سختافزاری و نرمافزاری نیاز است. اولین ابزار، حس و احساس است. دومین ابزار، غریزه و فطرت است؛ مانند کودکی که با گریه کردن احساس گرسنگی خود را به مادر منتقل میکند. سومین ابزار، عقل است. این سه ابزار در خدمت انسان هستند تا او بتواند با خودش، دیگران (همسر، فرزند، والدین، همسایه و...) و محیطش رابطه برقرار کند.
حجتالاسلام جمالی خاطرنشان کرد: اما چهارمین و مهمترین رابطه، رابطهای است که انسان میخواهد با خدای خود برقرار کند. رابطه خدا با بنده، زیباترین رابطه و از سر رحمت و بینیازی است.
نقش دین؛ مکمل ابزارهای بشری
سخنان وی در تشریح نقش دین چنین بود: برای برقراری این رابطه، آن سه ابزار لازم هستند اما کافی نیستند. غریزه و عقل به تنهایی در همه جا کارآمد نیستند. بنابراین، خداوند مکمل این سه ابزار، ابزار جامع دیگری قرار داده است که نام آن دین است. دین نه برای رقابت با حس و غریزه، بلکه برای تکمیل و شکوفایی آنهاست. همانطور که مقام معظم رهبری میفرمایند: دین نمیخواهد سر عقل را به سنگ بزند، بلکه میخواهد آن را شکوفا کند.
ضرورت بعثت پیامبران برای ابلاغ دین
حجتالاسلام والمسلمین جمالی در ادامه به ضرورت بعثت پیامبران برای ابلاغ دین اشاره کرد و گفت: این دین باید توسط انسانی ابلاغ شود که از همه جهات توانایی داشته باشد و خودش هیچ مشکلی نداشته باشد. این فرستاده، رسول و نبی است. همه انبیا، از نوح و ابراهیم تا موسی و عیسی، چشمبهراه وجود نازنین خاتمالنبیین (ص) بودند که بعد از او نبی و دینی نخواهد آمد.
ویژگیهای پیامبر رحمت (ص)
ایشان با برشمردن ویژگیهای پیامبر اکرم (ص) تأکید کرد: اولین ویژگی آن حضرت، همجنس و همنوع بودن با ما است تا بتواند با ما ارتباط برقرار کند. دومین ویژگی، دارا بودن صفت رحمت است. خداوند در سوره انبیا آیه ۱۰۷ میفرماید: وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ. رحمت پیامبر برای همه عالمیان است. سومین ویژگی، مهربانی و دلسوزی فوقالعاده ایشان برای هدایت بندگان است، تا جایی که در سوره طه آیه ۲ خطاب به پیامبر میفرماید: مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى؛ قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به مشقت بیفتی. چهارمین ویژگی، دارا بودن مقام شفاعت است. خداوند در سوره ضحی آیات ۵ و ۶ به پیامبرش وعده میدهد که چنان عطایی به او بکند که راضی شود و این، اشاره به مقام شفاعت برای امت است.
پیامبر؛ مظهر رحمت و استکبارستیزی
این استاد حوزه افزود: علاوه بر رحمت و مهربانی، پیامبر ویژگی دیگری نیز دارد که در سوره فتح آیه ۲۹ بیان شده است: أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ. یعنی آن حضرت در عین حال که با مومنین رئوف و مهربان بود، در برابر کفار و مستکبران بسیار قاطع و شجاع بود. روحیه استکبارستیزی از ویژگیهای بارز پیامبر (ص) است.
اهداف بعثت انبیا
حجتالاسلام جمالی اهداف بعثت پیامبران را چنین برشمرد: خداوند در آیات مختلفی فرموده است که پیامبران را فرستادیم تا مردم را به دو چیز دعوت کنند: اول عبادت خدا و دوم دوری از طاغوت. اگر کسی فقط عبادت کند اما با طاغوت و استکبار همراهی کند، پیرو واقعی پیامبر نیست.
ماموریت پیامبر؛ ایجاد نظام انسانساز
وی در پایان این بخش از سخنانش گفت: ماموریت پیامبر فقط بیان دستورات فردی نبود؛ بلکه او آمد تا یک کارخانه انسانسازی، یعنی یک نظام اسلامی را پایهگذاری کند. این نظام از زمان هجرت به مدینه آغاز شد و در عصر حاضر در قالب انقلاب اسلامی ایران ادامه دارد تا انسانها در آن به کمال، رفاه، آزادی، آسایش و آرامش برسند.
تفسیر آیهای از قرآن به روایت امام صادق (ع)
حجتالاسلام والمسلمین جمالی در بخش دوم سخنانش به بیان حدیثی از امام صادق (ع) در تفسیر آیه ۲۶۰ سوره بقره پرداخت.
ایشان گفت: در این آیه، حضرت ابراهیم (ع) از خداوند میپرسد: «پروردگارا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده میکنی؟» خداوند میفرماید: «مگر ایمان نیاوری؟» ابراهیم پاسخ میدهد: «چرا، ولی میخواهم قلبم اطمینان یابد.» سپس خداوند به او دستور میدهد چهار پرنده را بگیرد، آنها را ذبح کند و قطعاتشان را در هم آمیزد، سپس بر سر چند کوه بگذارد و آنگاه آنها را صدا بزند تا به سویش بازگردند.
حجتالاسلام جمالی خاطرنشان کرد: راوی از امام صادق (ع) در مورد تفسیر این آیه سؤال میکند و امام با بیانی شیرین، به شرح ویژگیهای این چهار پرنده و نمادهای آنها میپردازد:
خروس؛ نماد غیرت و سحرخیزی
امام صادق (ع) فرمودند: اولین پرنده، خروس بود. پیامبر ما فرمود: ابراهیم آن را سر برید چون صفت بد شهوترانی داشت تا به مردم بیاموزد که این صفت را در خود از بین ببرند. اما این پرنده دو صفت خوب نیز دارد: اول غیرت (نسبت به خانواده، همنوعان و وطن) و دوم سحرخیزی و بیدارباش برای غافلان.
مرغابی؛ نماد قناعت و پرهیز از حرام
دومین پرنده، مرغابی بود. صفت بد آن لجنخواری (خوردن حرام و مال دیگران) است که باید در خود سر ببریم. صفت خوب آن قناعت و کمخوری است که باید در خود زنده کنیم.
طاووس؛ نماد زیبایی و پرهیز از تکبر
سومین پرنده، طاووس بود. با وجود زیبایی (که صفت خوب اوست)، صفت بدش غرور و تکبر است که باید از بین برود.
کلاغ؛ نماد عفت و پرهیز از دنیاطلبی
چهارمین پرنده، کلاغ بود. صفت بد آن دنیاطلبی و علاقه شدید به زرق و برق و مال دنیاست که عامل بسیاری از فتنهها و دشمنیهاست. صفت خوب آن عفت و حیای بسیارش است که در نحوه تولیدمثلش هم پنهان است.
حجتالاسلام والمسلمین جمالی در پایان با دعوت از حضار به پیروی از مکتب امام صادق (ع) و پیامبر گرامی اسلام (ص)، از درگاه خداوند متعال برای همگان توفیق عمل به این تعالیم را مسئلت کرد.