حالت تاریک
Logo
دوشنبه, 28 آبان 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن صبح زاگرس هستید؟
آینده خطرآفرین ترافیکی شهر یاسوج؛

پل تاریخی بشار یاسوج به کُما رفت

پل تاریخی بشار یاسوج به کُما رفت

لاین اول پل سوم بشار به دلیل نبود برخی از زیرساخت‌های مهم به یکی از پر تصادف‌ترین محورهای شهر یاسوج شده و بر اساس معماری آن این پل مسیر خروجی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که نام پایتخت طبیعت ایران را یدک می‌کشد، این روزها با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و هرروز بر تراکم جمعیت آن افزوده می‌شود و طبق آمار یکی از چهار شهر اول کشور در بحث مهاجرت‌پذیری به شمار می‌رود.

امروز باید نام پایتخت طبیعت ایران بر شهر یاسوج را مدیون طبیعتی دانست که کم‌کم با بُخل بسیاری از دلالان با تبر بی‌رحم در حال نابودی است و هرروز شاهد سر برآوردن باغ و ویلاها در دل طبیعت آن هستیم.

بر اساس برآوردها زیرساخت‌های فعلی در شهر یاسوج به‌عنوان مرکز استان چهارفصل با حجم عجیب حاشیه‌نشینی در چهار طرف این شهر بی‌شک در  درازمدت جوابگو نبوده و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود باید شاهد بحران‌های زیادی در دل این شهر باشیم.

آینده خطرآفرین ترافیکی شهر یاسوج

همین مسئله باعث شده که امروز شهر یاسوج به مسئله‌ای مهم به نام ترافیک دست‌وپنجه نرم کند، ترافیکی که برخی از مشکلات آن از نبود زیرساخت و افتتاح پل‌های متعدد نیز نتوانسته است آن را درمان کند.

پل تاریخی بشار یاسوج به کُما رفت

پل سوم بشار که به جهت تسریع در تکمیل تردد و تسهیل کاهش ترافیک در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد طراحی‌شده که فقط یک باند آن افتتاح شد و سال‌هاست شهروندان یاسوجی انتظار افتتاح قطعه دوم این پل را می‌کشند.

پل سوم بشار و مصائب ادامه دار

 پروژه پل سوم بشار را می‌توان از عجب‌ترین پروژه‌های عمرانی در سطح مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد نامید که بعد از افتتاح تنها یک محور آن حدیث‌های بسیاری را به همراه داشت. 

هرچند پل سوم بشار یاسوج بعد از گذشت دو دهه هنوز رفع عیب نشده و به‌صورت کامل مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار نگرفته است باز هم افتتاح نیمه‌کاره آن نیز باعث شده که در طی چند سال اخیر این منطقه به یکی از پرترافیک‌ترین و حتی پر تصادف‌ترین مکان‌های شهر یاسوج تبدیل شود.

27 خردادماه 97 قریب پنج سال پیش فاز اول پل سوم بشار بعد از 17 سال از آغاز عملیات اجرایی آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت ولی در کمتر از پنج ماه با مشکلاتی ازجمله ریزش بخشی از پل روبه‌رو شد و هرازگاهی زخم‌های تاول‌زده‌ای از این پروژه نمایان می‌شود.

پل سوم بشار خروجی ندارد

حال بعد از پل سال باید بدانیم که این پل مسیر خروجی ندارد و لاین آن بازهم با چراها و مشکلات زیاد دست‌وپنجه نرم می‌کند و راهی برای تکمیل آن نیست.

پل تاریخی بشار یاسوج به کُما رفت

ساخت این پل نقش مهمی در پدافند غیرعامل مرکز استان ایفا می‌کند به‌طوری‌که بار ترافیکی قسمتی از شهر یاسوج را بر روی پل‌های شماره یک و دو است کم می‌کند و همان‌گونه که در تصاویر قابل‌مشاهده در آخرین عملیات که بر روی باند دوم این پل در حال انجام است بخشی از سازه فلزی جایگذاری شده و بخش دیگری نیز بر روی زمینه آمده نصب است. 

باید به سیر تاریخی این پل هم اشاره کرد که عملیات اجرایی پل سوم بشار یاسوج به طول130 متر و با دو باند رفت‌وبرگشت با عرض 11 متر باهدف کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج در سال 82 آغاز و فاز نخست آن در خردادماه 97 افتتاح شد،افتتاحی که همچنان ناقص برجای‌مانده است.

پنجاه سال از عمر این پل میگذرد!

باید بدانیم بیش از پنج  دهه از احداث پل‌های اول و دوم بشار می‌گذرد و این پل‌ها بر اساس نظر کارشناسان عمرشان به پایان رسیده و احداث پل‌های جدید برای اتصال یاسوج به دیگر مناطق بسیار حیاتی و مهم است.

پل تاریخی بشار یاسوج به کُما رفت

پروژه لاین دوم بشار یکی از پروژه‌های مهم در کمربندی یاسوج به سمت اکبرآباد و علی‌آباد بوده که هنوز بعد از قریب پنج سال از افتتاح لاین اول پل سوم بشار، لاین دوم این پروژه همچنان در بلاتکلیفی بوده و خبری از احداث و به تکمیل رساندن آن به گوش نمی‌رسد.

هرچند یک لاین این پل افتتاح‌شده ، اما همچنان به دلیل نبود برخی از زیرساخت‌های مهم به یکی از پر تصادف‌ترین محورهای درون‌شهری از آن یاد می‌شود و به گفته مسئولان یک مسیر رفت‌وبرگشت این حجم از تردد را نمی‌پذیرد.

به گفته برخی از مسئولان و کارشناسان، آن‌ها برای افتتاح این پل موافق نبوده‌اند و فقط براثر فشار های مسئولان شهرستانی و استانی درگذشته این پل را افتتاح کرده‌اند.

پل تاریخی بشار یاسوج به کُما رفت

یکی از گلایه‌های به ساخت باند دوم پل سوم بشار اشاره کرد می‌توان به عدم سرعت بخشید درروند پیشرفت کار را مثال زد چون در هر مرحله از کاربر روی باند دو این پل تا چند ماه کار به حال خود رهاسازی می‌شود و همین امر می‌طلبد مسئولین استانی همت خود را مضاعف کنند و با تزریق بودجه به این پروژه مهم در مرکز استان برای همیشه آن را تا تکمیل سازند تا مشکلاتی که عدم تکمیل باند دوم با آن روبه‌رو است راه شوند.

گفتنی است رودخانه بشار از میان  شهر یاسوج می‌گذرد و این شهر که جمعیت آن به بالای 300 هزار نفر هم می‌رسد را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است که بیش از ۴۵ سال پیش دو پل برای اتصال کردن سر رود شمالی و سر رود جنوبی این شهر بر روی آن ساخته شد که در طی دهه‌های گذشته دیگر جوابگوی بار ترافیکی آن نبوده و پایه‌های آن در حال تخریب شدن هستند.

 

پل تاریخی بشار یاسوج به کُما رفت
پل تاریخی بشار یاسوج به کُما رفت
پل تاریخی بشار یاسوج به کُما رفت
پل تاریخی بشار یاسوج به کُما رفت
پل تاریخی بشار یاسوج به کُما رفت

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از