رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
وزیر جهاد کشاورزری مطرح کرد:

وزیر جهاد کشاورزری دولت سیزدهم گفت: استان کهگیلویه وبویراحمد با حجم ۲۲ هزار تن پرورش ماهیان سردآبی یک ظرفیت مهم در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، صبح امروز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه وزیر جهاد کشاورزی به‌منظور افتتاح و کلنگ زنی تعدادی از طرح‌های دهه فجر در کهگیلویه وبویراحمد حضور یافت.

 

ظرفیت 22هزارتنی کهگیلویه وبویراحمد در تولید ماهیان سرد آبی

محمدعلی نیکبخت در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه در حوزه ماهیان سردابی ۲۲ هزار تن در کهگیلویه وبویراحمدبرداشت می‌شود که از حوزه‌های شمالی کشور بیشتر است، گفت: حوزه شیلات یکی از فرصت‌های مهم سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، استان کهگیلویه وبویراحمد با حجم ۲۲ هزار تن یک ظرفیت مهم است، در این حوزه و در سطح کشور تنها ۷ درصد استفاده‌شده است.

وی در این دیدار اظهار کرد: در استان‌ها انگیزه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری روی کشاورزی است و این باعث امید مردم به بهبود معیشت و اقتصاد خود می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در استان حدود ۷ هزار تن صادرات در حوزه ماهیان سردابی داشتیم، گفت: این حجم صادرات سبب ارزآوری و فرصت اقتصادی برای استان محسوب می‌شود.

 وی افزود: تمام تلاشمان را برای اینکه شرمنده مردم نشویم، انجام می‌دهیم. استان کهگیلویه و بویراحمد پتانسیل و ظرفیت بسیار خوبی دارد، تحولات خوبی با وجود مدیریت استاندار و معاون اقتصادی انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان ۲۲ هزار تن آبزیان تولید دارد که از شهرهای شمالی نیز بیشتر است و در استانی که صادرات ندارد این موضوع بسیار خوب است و در اقتصاد ملی فرصت خیلی خوبی برای سرمایه‌گذاری و صادرات است؛ اما از این فرصت ۱۰درصد هم استفاده نکرده‌ایم.

وی فزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۷ هزار تن ماهی صادرات داشتیم؛ این یعنی اشتغال،  تولید و ثروت برای استان کهگیلویه و بویراحمد. نیازهای استان در بخش شیلات را ارائه دهید که حتما حمایت و پیگیری می‌کنم، میزان صید ماهی سه استان شمالی کشور در یکسال 18 هزار تن است اما استان کهگیلویه و بویراحمد  22 هزار تن تولید دارد که طرح‌های حوزه شیلات این استان باید حمایت شوند.

ظرفیت مهم کهگیلویه وبویراحمد در صنایع تبدیلی

وزیر جهاد کشاورزی به صنایع غذایی، سردخانه‌ها و کارخانه‌های تبدیلی اشاره کرد و گفت: صنایع غذایی باعث می‌شود که جلوی ضایعات گرفته شود، ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند و همچنین تحول اساسی در رشد کشور ایجاد می‌شود و اگر به این موضوع اهمیت بدهیم، یقیناً برای کشور مفیدتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: وجود این زیرساخت‌ها موجب می‌شود که جلوی ضایعات گرفته و صادرات محقق شود که تاکید ما پرداخت کمک‌های فنی و اعتباری در این حوزه دیدگاه ویژه‌ای داریم و اگر در کل کشور به همین مقوله بپردازیم سایر کشورهای جهان را به عقب می‌بریم.

نیکبخت گفت: بیش از ۴۰۰ گونه گیاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم و زمینه اشتغال را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان بالا برود.  گیاهان دارویی ذخیره ژنتیکی و تولید اقتصادی خوبی است که حتما به صورت خاص به این استان در زمینه گیاهان دارویی و گلخانه توجه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد باید خالص‌ترین عشایر در این منطقه را داشته باشد، گفت: باید از عشایر حمایت کرد تا دام‌ها زیر چرخه کشتار از بین نرود و بتوانند با همان دام‌ها کسب اقتصاد بکنند.

 

130هزار تن نهاده دائمی در اختیار عشایر قرارگرفته است

نیکبخت گفت: صنعت طیور مجدد در کشور بازسازی می‌‍شود و می‌توانیم در کشور نیاز گوشت کشور را خودمان تولید کنیم و برای حمایت از تولیدکنندگان نباید هیچ محدودیتی برای دامداران بگذاریم.

وی با بیان اینکه صادرات می‌تواند جامعه را به سمت اقتصاد رشد بدهد، افزود: بیش از ۱۲۵ هزار تن تخم‌مرغ صادراتی داشتیم که بیشترین صادرات ما در حوزه اقتصادی بود و مرغ را نیز به همین سمت خواهیم برد. اولین کاری که می‌تواند تولید کننده را حمایت بکند، بحث صادرات است هر کجا وارداتی انجام می‌گیرد، آسیب‌زاست.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: توصیه می‌کنیم که نگاه‌ها در بخش کشاورزی فقط به اعتبارات دولتی و بانک‌ها نباشد و ثروت و سرمایه دست مردم است که باید مدیریت کنیم و آن را وارد بخش‌های کشاورزی کنیم.

وی بیان کرد: در هر استانی که می‌رویم انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی وجود دارد و این با توجه به تاکیداتی است که مقام معظم رهبری بر معیشت و سفره مردم دارد که سفره مردم همین بخش کشاورزی است و تمام تلاش ما در وزارت جهاد کشاورزی این است که شرمنده مردم و مقام معظم رهبری نشویم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: 12 هزار خانوار عشایری و بیش از 70 هزار نفر جمعیت عشایر این استان است و خالص ترین عشایر ایران اینجا زندگی می‌کنند.

 وی بیان کرد: برای اینکه اتفاقات سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱  برای عشایر تکرار نشود نهاده 6 ماهه و 8 ماهه به عشایر می‌دهیم که در زمستان که کار سخت می‌شود بتوانند کار تالیف دام را انجام دهند و به سمت تولید حمایتی از عشایر می رویم تا مشکلات موجب نشود دام آنها وارد کشتارگاه شود و عشایر بتواند دام خود را حفظ کند.

وی از توزیع 130 هزار تن نهاده دامی مدت‌دار از ابتدای سال جاری تاکنون به عشایر خبر داد و گفت: اعلام کردیم در توزیع نهاده دامی سقف نداریم و عشایر بیشتر بخواهند هم در اختیار آنهاخواهیم داد.

نیکبخت عنوان کرد: به طور نرمال در طول یکسال  8 میلیون دام در کشتارگاه‌های رسمی کشتار می‌شد اما در سال ۱۴۰۰ ، ۱۷ میلیون و ۱۴۰۱ نیز ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دام کشتار شد و  آسیب شدیدی به عشایر وارد شد لذا در حال حرکت به سمتی هستیم  که جامعه عشایری را بازسازی کنیم.

مجوز صادرات یک هزار مرغ آرین

وی افزود: مجوز صادرات یک هزار مرغ آرین در کنار تولید برای کشور در دستور کار است، هم واردات و صادرات باید به نحوی به تعادل برسد که سبب مشکل برای تولید نشود.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: حوزه ماهیان گرمابی در مناطق گرمسیری را دنبال می‌کنیم که این پیشنهاد مورد استقبال وزیر کشاورزی مبنی بر حمایت قرار گرفت.

لازم به ذکر است؛ محمدعلی نیکبخت در ابتدا در دفتر نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه وبویراحمد حضور خواهد یافت در ادامه با حضور در شهرک صنعتی بلکو واحد تولیدی شیر استریلیزه را افتتاح خواهد کرد‌.

در ادامه بازدید از پروژه زیرسازی و آسفالت معابر روستای بلهزار با حجم ۲۳ هزار مترمربع مورد بهره‌برداری قرارگرفته است، افتتاح واحد تولیدی خوراک آبزیان، کلنگ زنی سایت جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات در تنگ گاری، افتتاح اجرای طرح‌های هادی روستای دلی بجک و افتتاح مرکز سلامت روان جامعه نگر ( سراج) را در برنامه خواهد داشت.

ظرفیت تولید 22هزارتن ماهیان سردآبی در کهگیلویه وبویراحمد
ظرفیت تولید 22هزارتن ماهیان سردآبی در کهگیلویه وبویراحمد
ظرفیت تولید 22هزارتن ماهیان سردآبی در کهگیلویه وبویراحمد
ظرفیت تولید 22هزارتن ماهیان سردآبی در کهگیلویه وبویراحمد
ظرفیت تولید 22هزارتن ماهیان سردآبی در کهگیلویه وبویراحمد
ظرفیت تولید 22هزارتن ماهیان سردآبی در کهگیلویه وبویراحمد
ظرفیت تولید 22هزارتن ماهیان سردآبی در کهگیلویه وبویراحمد
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار