رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/02/30 Sunday - 2024 19 May الأحد ، 11 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-12 13:58 شماره خبر : 3883 https://sobhezagros.ir/short/NDxbm 0
مدیربحران استانداری مطرح کرد:

مدیرکل ستاد بحران استانداری به اعلام صدور هشدار قرمز بارندگی در کهگیلویه‌وبویراحمد اشاره کرد وگفت:بر اساس نقشه های هواشناسی اوج بارندگی سامانه جدید بارشی روز پنجشنبه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» علیرضا نیک‌روز در نشست ستاد بحران با تبریک روز معلم گفت: معلمان ما برکردن همه ما حق‌دارند و باید این مقام را پاس بداریم.

وی گفت: این جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران مبنی بر هشدار سطح نارنجی متمایل به قرمز است و مسائل و مشکلات باران های سیل‌آسای فروردین را بررسی خواهیم کرد.

مدیرکل ستاد بحران استانداری گفت: فصل کارهای کشاورزی است در همه مناطق وجود دارد هر اداره‌ای هر وسیله‌ای دارد کمک کند که مسائل و مشکلات بخش کشاورزی حل شود بخش اعظمی از درآمد مردم از حوزه کشاورزی است که از همه دستگاه‌ها وادارات می‌خواهیم هم‌بستگی خوبی داشته باشند.

صدور هشدار قرمز بارندگی در کهگیلویه‌وبویراحمد 

نیک‌روز به اعلام صدور هشدار قرمز بارندگی در کهگیلویه وبویراحمد در روز پنج‌شنبه  اشاره کرد و گفت:با توجه به اینکه روز شنبه نیز تعطیل است ممکن است مسافرانی وارد استان شوند و در حاشیه رودخانه‌ها و کنار کوه‌ها ساکن شوند گاهی نیز در میان عشایر شاهد تلفات دام‌ها هستیم، امور عشایر نقطه‌به‌نقطه مناطق عشایری را رصد کنند و بازدید میدانی داشته باشند.

وی ادامه داد: اکنون فصل کوچ است ممکن است عشایر در مسیر باشند که در این راستا امور عشایر راهنمایی‌ها و بازدیدهای لازم را داشته باشند که در بارندگی دچار مشکل نشوند.

در ادامه کرمی مدیرکل هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد به ورود سامانه بارشی به جو استان از روز گذشته اشاره کرد و  گفت: بارندگی‌ها در اغلب نقاط شروع‌شده است؛ ابتدا هشدار سطح نارنجی صادرشده بود اما با توجه به شرایط خاص استان به سمت هشدار سطح قرمز رفتیم و این هشدار صادرشده است و اوج بارش‌ها صبح روز پنجشنبه تا اواخر همان روز است.

شدت بارش‌ها در جنوب و جنوب غرب استان

وی افزود: در این روز شاهد کاهش دید نیز خواهیم بود و با توجه به سیلابی شدن رودخانه‌ها، حوزه شیلات تدابیر لازم را داشته باشند، بیشتر مناطق جنوب و جنوب غرب ازجمله گچساران چرام و کهگیلویه درگیر این بارندگی هستند.

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد افزود: برای روز جمعه و شنبه نیز بارش‌های پراکنده‌ای خواهیم داشت و همچنین شنبه هفته آینده سامانه دیگری وارد استان می‌شود.

کرمی گفت: شدت بارش در ساعاتی بسیار بالاست که برای روز جمعه و شنبه هشدار سطح زرد خواهد بود و بارش‌ها به‌صورت رگباری پیش‌بینی‌شده‌اند.

پیش ببنی ۱۲۰ میلی متر بارندگی

همچنین در ادامه مصلح مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سد کوثر از ۱۴ فروردین در حال سرریز است به ما اعلام شده میزان بارندگی  ۸۰ تا ۱۲۰ میلی متر خواهد بود سد کوثر هیچگونه حجمی برای کنترل سیلاب  اکنون ندارد اما تا پنجشنبه ۱میلیون متر مکعب ظرفیت سد خالی خواهد شد ما تجربه ورود ۱۱۰۰مترمکعب بر ثانيه ورود آب به سد را داشتیم.

وی گفت: سدچمشیر ۷۰۵ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که ۱۶۰۰میلیون متر مکعب اکنون  ظرفيت خالی دارد سد شاقاسم نیز یک میلیون مترمکعب دیگرظرفیت دارد.

مصلح ابراز داشت: اگر تنگ سرخ نبود بسیاری ازمزارع  پرورش‌های ماهی آسیب مي‌ديد،حتی در همین راستا ۱۰ کیلومتر لایه روبی و ۱۰۰ مورد نصب علائم هشداری داشتیم.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد افزود: باید بپذیریم در سیلاب فروردین بخش زیادی از خسارت‌ها حاصل ورود آب کِدر بود، اگر یک طرح پرورش ماهی دریچه را ببندد ماهی‌ها آسیب نمی‌بیند، باید فکری برای این مزارع پرورش ماهی شود.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: عشایر درخواست نایلون و یا گاهاً چادر دارند، اما هلال احمر می‌گوید قانونی نیست .

 فضل‌الله آذرفر بیان کرد: ۴هزار کیلومتر جاده عشایری داریم که ۸۰ درصد این جاده‌ها بعد از بارندگی به بازگشایی احتیاج دارند، اکنون عشایر در مناطق ییلاقی هستند و این جاده‌ها به شدت دچار مشکلاتی هستند.

وی افزود: ما چیزی به عنوان اعتبار برای بحران نداریم، انتظار داریم از اعتبارات بحران به عشایر نیز تعلق بگیرد.

مدیرکل امور عشایر استان گفت: آمادگی لازم وجود دارد؛ اما ادوات ما برای بازگشایی بسیار کم است و نیاز داریم یک یا دو دستگاه خودروی سنگنین برای بازگشایی جاده‌ها به ما داده شود.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار