رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/02/11 Tuesday - 2024 30 April الثلاثاء ، 21 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-23 10:12 شماره خبر : 2963 https://sobhezagros.ir/short/Vwo78 0
عاقبت این پروژه به کجا می رسد؛

سه دهه از تصویب‌ پروژه مهم و حیاتی کمربندی آیت الله ملک حسینی در یاسوج میگذرد، اما همچنان به دلیل معارضات محلی، پایان این پروژه در اما و اگر مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، کمربندی معروف آیت‌الله ملک حسینی یکی از جاده‌های درون‌شهری مهم پایتخت طبیعت است که با اجرای کامل آن معضل لاینحل ترافیک شهر یاسوج مرتفع خواهد شد و بااتصال این کمربندی شرق و غرب یاسوج به هم متصل خواهد شد.

پروژه کمربندی آیت‌الله ملک حسینی از ابتدای منطقه بنسنجان آغازشده و در انتها به بلوار انقلاب یاسوج و پل سوم بشار متصل می‌شود که با دور زدن جنوبی شهر یاسوج در منطقه شر ف آباد، شهرک‌های جهاد و ولایت به بلوار انقلاب متصل می‌شود.

 

سه دهه از تصویب‌ یک‌پروژه مهم‌شهری یاسوج گذشت

این پروژه مهم از سال ۹۵آغاز فعالیت عمرانی خود را به وقفه‌ای طولانی شش‌ساله آغاز کرد  و توانست با رضایت بسیاری از معارضات محلی قسمت‌های زیادی از مشکلات را برطرف کند و به گفته روستا معاون عمرانی استانداری در حال حاضر یک هزار ۳۰۰متر این جاده آماده بهره‌برداری است.

معارضات محلی عامل تعطیلی یک پروژه

اما از سویی دیگر به دلایلی ازجمله معارضات زیاد محلی و قبول نکردن معارضات باقی این طرح که قریب سه هزار متر دیگر بوده همچنان در ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی خود رهاشده که نیازمند رضایت طرفین است.

ساخت کمربندی چهل و پنج متری آیت‌الله ملک حسینی از سال ۱۳۹۵ باهدف تسهیل و روان‌سازی ترافیک شهر یاسوج آغاز شد.

هرچند که اجرای این بلوار در دو مرحله طراحی‌شده و غرب و شرق شهر یاسوج را به هم‌ متصل می‌کند اما توجه نکردن مسئولان اسبق استان و شهر یاسوج به این مسئله باعث شده که این کمربندی مهم درون‌شهری همچنان بلاتکلیف بماند و بر معضل ترافیک در شهر یاسوج افزوده شود.

یاسوج گلستان می‌شود

این طرح  که طولانی‌ترین معبر شهر یاسوج است که با بهره‌برداری آن شاهد روان‌سازی ترافیک، ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های شهری و عدالت اجتماعی در محله‌های شرف‌آباد، دولت‌آباد و اتصال آن به آرامستان مرکزی شهر یاسوج و همچنین بلاتکلیفی مالکان که در کنار این بلوار قرار گرفتند می‌تواند توسعه شهر یاسوج را رقم بزند.

 

سه دهه از تصویب‌ یک‌پروژه مهم‌شهری یاسوج گذشت

عملیات اجرایی این طرح از سال ۹۵ به طول ۵ کیلومتر آغاز شد که مرحله نخست این طرح حدفاصل بلوار اصفهان و بلوار کشاورز و مرحله دوم آن حدفاصل بلوار کشاورز تا بلوار انقلاب خواهد بود.

باید بدانیم که این طرح ۳۰ سال پیش تصویب‌شده و در سال‌های گذشته آغاز به کار شد ولی طی چند  سال اخیر به دلیل معارضات متوقف و راکد مانده بود.

شهری جوان اما پیرشده در ترافیک

شهر یاسوج یکی از جوان‌ترین شهرهای جنوب غربی کشور است که ۶دهه از شهر شدن و ۵دهه از مرکز شدنش به مرکزیت استان کهگیلویه وبویراحمد می‌گذرد و رشد فزاینده شهری نشینی و حاشیه‌نشینی باعث شده که طرح بازنگری این شهر در امر ترافیک نتواند جوابگوی جمعیت ۳۰۰هزارنفری آن باشد.

امروز یاسوج بااین‌همه مواهب خدادادی از یک مسئله مهم رنج زیادی می‌برد و آن‌هم ترافیک است ، ترافیکی که امروز به معضلی لاینحل برای این شهر تبدیل‌شده و ا به سرانجام رساندن چندین پروژه عمرانی شهری ازجمله کمربندی آیت‌الله ملک حسین، پل چهارم بشار، اتصال جاده هتل آزادی به  سروک و بلوار شهید هرمز پور می‌تواند گره‌گشای قسمتی از این درد لاینحل باشد.

باید بدانیم شهر یاسوج امروز یک شهر جزیره ای بوده که دورتادور آن را آب و رودخانه‌های خروشان مهریان بشار و سریز احاطه کرده و احداث پل‌های مقاوم و حتی جاده‌های ایمن می‌تواند در توسعه این شهر زیبای جزیره‌ای در دامان دنا کمک شایانی باشد.

 

سه دهه از تصویب‌ یک‌پروژه مهم‌شهری یاسوج گذشت
سه دهه از تصویب‌ یک‌پروژه مهم‌شهری یاسوج گذشت

در آخرین روند تکمیل از این پروژه حیاتی علی‌محمد روستا معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، شهرام مهدوی‌مطلق فرماندار شهرستان بویراحمد، مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، شهردار یاسوج و جمعی از مسئولان شهرستانی از پروژه 45 متری آیت‌الله ملک‌حسینی یاسوج بازدید کرد.

 روستا معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از پروژه‌های مهم که تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهر یاسوج دارد، 45 متری آیت‌الله ملک‌حسینی است.

وی افزود: این پروژه معارضاتی دارد که قرار است هفته آینده جلسه‌ای با حضور مالکین برگزار کنیم و تدبیری برای رفع معارضین اندیشیده شود.

روستا گفت: همچنین شهرداری یاسوج قرار است که از سمت بلکو شروع به کار بکند که هر چه سریعتر این پروژه مهم به بهره‌برداری برسد.

سه دهه از تصویب‌ یک‌پروژه مهم‌شهری یاسوج گذشت
سه دهه از تصویب‌ یک‌پروژه مهم‌شهری یاسوج گذشت
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار