رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
یادداشت؛

۲۸ صفر، روزی است که در تاریخ اسلام، با نام رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام گره‌خورده است. این روزنه تنها یادآور فقدان یکی از بزرگ‌ترین پیشوایان تاریخ بشری است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» ۲۸ صفر، روزی است که در تاریخ اسلام، با نام رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام گره‌خورده است. این روزنه تنها یادآور فقدان یکی از بزرگ‌ترین پیشوایان تاریخ بشری است، بلکه به‌یادآورنده اصول و آموزه‌هایی است که پیامبر گرامی اسلام برای نسل‌های آینده به یادگار گذاشته است. در این یادداشت، قصد داریم تا به بررسی ابعاد مختلف شخصیت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بپردازیم و نشان دهیم چگونه آموزه‌های ایشان می‌تواند منبع الهام و هدایت برای جوانان و سایر افراد باشد.

حضرت محمد (ص) که به‌عنوان آخرین پیامبر الهی به بشریت معرفی شد، با کلامش دل‌ها را روشن و با رفتار نیکو، راه را به انسان‌ها نشان داد. او با پیام خود، زنجیرهای جهل و نادانی را شکست و نور ایمان را در دل‌ها افروخت. پیامبر اکرم (ص) که نور هدایت و رحمت برای بشریت بود، با رحلت خود، دنیایی را به سوگ نشاند و خلأی عمیق در میان مسلمانان ایجاد کرد. او با کلامش دل‌ها را روشن و با رفتار نیکو، راه را به انسان‌ها نشان می‌داد، اکنون در آغوش خاک آرام‌گرفته است.

پیامبر (ص) در طول ۲۳ سال تبلیغ دین اسلام، با صبر و استقامت، اصول انسانی و اخلاقی را به بشریت آموخت. او در سخت‌ترین شرایط نیز بر اصول خود پایبند ماند و همواره بر دوستی، محبت و همدلی تأکید کرد. یاد و خاطره‌اش نه‌تنها در دل‌ها زنده است؛ بلکه در عمل نیز باید ادامه یابد.

پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله: چراغ راه انسانیت

پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله با خلق عظیم و رفتار متواضعانه‌اش، الگویی بی‌نظیر برای بشریت به شمار می‌آید. قرآن کریم در آیه‌ای شریفه، از خلق عظیم ایشان به نیکی یاد می‌کند: «وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیم». این ویژگی‌های اخلاقی، نه‌تنها در زمان حیات ایشان موجب محبوبیت و موفقیت در نشر دین اسلام شد، بلکه در طول تاریخ نیز به‌عنوان الگویی الهام‌بخش برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به شمار می‌آید.

پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بامحبت و عشق بی‌پایان به جامعه، به ساختن روابط انسانی مبتنی بر احترام و مهربانی پرداخت. قرآن در این باره می‌فرماید: «لَقَدْ جَاءَکمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکم بِالْمُؤْمِنِینَ رَئُوفٌ رَّحِیم». این آیه نشان‌دهنده عمق محبت و فداکاری پیامبر برای هدایت و نجات مردم است. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در پی رسیدن به سعادت و پیشرفت انسان‌ها بود و از هیچ تلاشی برای این هدف بزرگ فروگذار نمی‌کرد.

آخرین پیام‌های پیامبر صلی‌الله علیه و آله

زمانی که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله احساس کرد که رحلتش نزدیک است، به ارائه مواضع و راهنمایی‌های مهمی در راستای هدایت امت پرداخت. ایشان از امت اسلامی خواستند که به سنت‌های ایشان پایبند باشند و به اهل‌بیت عصمت و طهارت احترام بگذارند. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بر این نکته تأکید کردند که برای حفظ وحدت و انسجام امت اسلامی باید از تعصبات بی‌مورد و اختلافات دوری جست. پیامبر صلی‌الله علیه و آله همچنین به مسئله اهل‌بیت و وصایت حضرت علی علیه‌السلام اشاره کردند و بر پیروی از آنان تأکید نمودند. این توصیه‌ها در واقع راهنمایی‌های کلیدی برای حفظ انسجام و پیشرفت اسلامی بودند و نشان‌دهنده نگاه عمیق و آینده‌نگر پیامبر به وضعیت امت بعد از رحلت خود بود.

 پیام‌های اخلاقی و اجتماعی از زندگی پیامبر

زندگی پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و آموزه‌های ایشان به ما درس‌های مهمی می‌آموزد. یکی از این درس‌ها، ساده‌زیستی و عدم تمایل به دنیای مادی است. پیامبر صلی‌الله علیه و آله با زندگی ساده و متواضعانه خود، به جهانیان نشان دادند که موفقیت و پیشرفت در زندگی به ویژگی‌های اخلاقی و انسانی بستگی دارد و نه به مادیات و ثروت‌های دنیوی.

در نهایت، یادآوری و بزرگداشت این روز به معنای تجدید بیعت با اصول و آموزه‌های پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله است. این یادآوری باید ما را به تأمل در رفتار و اخلاق خود وامی‌دارد و ما را ترغیب می‌کند تا پیروان شایسته‌ای از این مکتب عظیم باشیم.

سیره پیامبر(ص) هدایتگر بشریت به سوی حقیقت

حسن بن علی (ع) نخستین فرزند امام علی (ع) و فاطمه (س) و نخستین نوه پیامبر (ص) است. بنا بر گزارش‌های تاریخی، نام «حسن» را پیامبر (ص) برای او برگزید و او را بسیار دوست داشت. او هفت سال از عمر خود را با پیامبر (ص) همراه بود و در بیعت رضوان و ماجرای مباهله با مسیحیان نجران حضور داشت.

از فضایل امام حسن (ع) در منابع شیعه و اهل‌سنت آمده است. او یکی از اصحاب کسا است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شد و شیعیان آنان را معصوم می‌دانند. آیه اطعام، آیه مَوَدَّت، و آیه مُباهله نیز درباره او و پدر و مادر و برادرش نازل شده است. او دو بار تمام دارایی‌اش را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان داد. گفته‌اند به سبب همین بخشندگی‌ها، او را «کریم اهل‌بیت» خوانده‌اند.

امام حسن مجتبی (ع)؛ تجلی‌گاه صبر و فضیلت

در کنار رحلت پیامبر (ص)، یاد امام حسن مجتبی (ع) نیز در این روز گرامی داشته می‌شود. او که تجلی‌گاه صبر و فضیلت بود، با کمالاتش در تاریخ اسلام جاودانه خواهد ماند. امام حسن (ع) نه‌تنها وارث علم و معرفت پدرش بود، بلکه در مسیری که او ترسیم کرده بود، قدم گذاشت و نشان داد که صلح و دوستی نیز از بزرگ‌ترین سلاح‌هاست.

امام حسن (ع) با تصمیمات حکیمانه‌اش در دوران خلافت، نشان داد که چگونه می‌توان با حفظ اصول انسانی و اسلامی، به صلح و آرامش دست‌یافت. او با فداکاری‌هایش، الگویی برای نسل‌های آینده شد و یادآور شد که حتی در سخت‌ترین شرایط نیز می‌توان به دنبال صلح و دوستی بود.

شهادت امام حسن (ع) در چند سالگی بود؟

امام حسن علیه‌السلام در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید. بعد از شهادت امام علی (ع) به مدت ۱۰ سال عهده‌دار مقام امامت بود و در ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری در سن ۴۷ سالگی به دستور معاویه بن ابی‌سفیان مسموم شد و به شهادت رسید.

چگونگی شهادت امام حسن (ع)

حکومت اموی پس از تحمیل صلح بر امام حسن (ع) گرچه به بسیاری از اهداف خود رسیده بود، ولی همچنان وجود امام حسن (ع) مانع از به اجرا درآوردن برخی از نیّات پلید آنان بود. از جمله اهدافی که معاویه دنبال می‌کرد تعیین جانشین برای خود بود. وی از اجرای این تصمیم که برخلاف مفاد صلح‌نامه او با امام حسن (ع) بود وحشت داشت و می‌دانست که اگر در زمان حیات آن حضرت به چنین کاری دست بزند، بدون شک با مخالفت شدید حسن بن علی (ع) روبه‌رو خواهد شد. براین‌اساس تصمیم گرفت از هر راه ممکن آن امام را به شهادت برساند. پس از بررسی‌های زیاد "جعده" همسر امام حسن (ع) را مناسب‌ترین فرد برای تحقق‌بخشیدن به این هدف پلید دید. آن‌گاه به‌صورت محرمانه و با ارسال صدهزار درهم به وعده، به او قول داد که اگر امام حسن (ع) را به شهادت برساند او را به همسری یزید برخواهد آورد. بدین‌وسیله جعده آن حضرت را با ریختن زهر در آب آشامیدنی مسموم کرد و طولی نکشید بر اثر آن، امام حسن (ع) به شهادت رسید و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار