رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
گزارش خبری:

هر ساله با فرارسیدن فصل بارشی شاهد انسداد در محورهای مارگون و زیلایی و همچنین برخی محو‌رهای اصلی هستیم که با تأمین تجهیزات راهداری این مشکلات به حداقل می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» هر ساله با فرارسیدن فصل‌های سرد سال و شروع بارش‌های باران و برف شاهد مسدودشدن راه‌ها در روستاهای شهرستان مارگون و زیلایی هستیم، در ماه‌های اخیر با افتتاح رسمی جاده ملی پاتاوه به دهدشت و افزایش ترددها امکان انسداد راه‌ و همچنین تردد همراه با خطر به دلیل شرایط جوی نامناسب وجود دارد بر همین اساس لازم است تجهیزات و ماشین‌آلات جاده‌ای با حضور در این مناطق اقدام به بازگشایی مسیرها کنند.

بر همین اساس حضور به‌موقع تجهیزات، ماشین‌آلات و بازگشایی این مسیرها سبب ترددی امن و آسان و رفع خطرات ناشی از شرایط نامناسب جوی خواهد شد که در این راستا یکی از مهم‌ترین ارگان‌هایی که وظیفه نقش‌آفرینی دارد، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

در همین رابطه با اعلام اولین مسدودی در جاده ملی پاتاوه به دهدشت نزدیک‌ترین دستگاه خدمت‌رسان برای بازگشایی این مسیر پرتردد راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است تا با حضور به‌موقع خود اقدام به بازگشایی این مسیر ارتباطی کند.

 مختار اندر خور فرماندار شهرستان مارگون پیش‌تر در همین خصوص بیان داشت: کمبود ماشین‌آلات راهداری زمستانه در شهرستان مارگون وجود دارد، همچنین برای راهداری زمستانه ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی بدون راه‌های فرعی و اصلی تنها دو دستگاه ماشین‌آلات سنگین وجود دارد.

این کمبود در حالی گزارش شده است که باتوجه‌به کوهستانی بودن محور پاتاوه به دهدشت و همچنین کوهستانی و سخت‌گذر بودن راه‌های شهرستان مارگون در زمستان سال جاری امکان بارش برف و انسداد وجود دارد که علاوه بر پاک‌سازی مسیر ذکر شده اقداماتی همچون نمک‌پاشی، برف‌روبی و حضور میدانی همراه با تجهیزات در این مسیر ارتباطی یکی از مهم‌ترین ضروریاتی است که راهداری و حمل‌ونقل جاده باید موردتوجه قرار دهد.

فرماندار مارگون در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس گفت: در سال گذشته باتوجه‌به ریزش جاده‌ها و ضرورت رفع مشکل و همچنین وجود چهار محور برف‌گیر گه هر محور حداقل ۱۵۰ کیلومتر مسافت دارد و برخی از این محورها سخت عبور، کوهستانی مانند محور منتهی به زیلایی، تاکسیسه به مورد زرد، جوکار به سیلاب و کلوار برف‌گیر هستند.

مختار اندرخور با بیان اینکه تجربه سال گذشته به ما نشان داد که باید علاج واقعه را قبل از حادثه داشت، گفت: در حوزه ماشین‌آلات خصوصاً لودر کمبودهایی وجود داشت که طبق وعده‌هایی که به ما داده شد قرار است سه لودر استیجاری در شهرستان مستقر شود هرچند به ۴ دستگاه لودر و حداقل ۲ دستگاه بولدوزر برای بازگشایی و برف‌روبی مناطق سخت نیاز داریم که منتظر عمل به وعده‌ها برای تأمین ماشین‌آلات داریم.

این مسئول با بیان اینکه محور پاتاوه به دهدشت در حوزه راهداری بویراحمد است گفت: سراسر مسیر پاتاوه به دهدشت تا لوداب مربوط به حوزه بویراحمد است که در این خصوص باید اقدام کنند.

وی با بیان اینکه راهداری استان قول داده است ۳ دستگاه لودر و یک دستگاه بولدوزر تأمین کنند، ادامه داد: یک دستگاه بولدوزر به همراه یک دستگاه برف‌روب در محور زیلایی باید مستقر شود و در محور مورد زرد همچنین یک لودر در نظر گرفته شده است که اگر این تجهیزات تأمین شود نسبت به سال گذشته اقدام بهتری خواهیم داشت.

سرپرست راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با صبح زاگرس همچنین گفت: در محور پاتاوه به دهدشت در باران‌های اخیر ریزش برداری‌های مختلفی داشتیم که مشکلی دراین‌رابطه وجود ندارد از طرفی در مارگون همچنین تجهیزات وجود دارد؛ اما در یک الی دو هفته آینده فراخوان آگهی خواهیم داشت تا تجهیزات لازم تأمین شود و مشکلی دراین‌رابطه مشاهده نشود.

حمیدرضا پیمان‌جو با بیان اینکه اولویت بندی جاده‌ها برای رفع انسداد و حل مشکل در دستور کار است، ادامه داد: در اولویت بندی‌ها ابتدا جاده‌های اصلی، جاده‌های فرعی و نهایتا جاده‌های روستایی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جاده‌های روستایی در شهرستان بویراحمد زیاد است و همه ماشین آلات نمی‌تواند روانه آن مناطق شود و باید به ترتیب اولویت اقدام کرد، افزود: با فرمانداران و بخشداران هماهنگی شد تا اولویت‌بندی‌ها را مشخص کنند و به ترتیب اولویت بازگشایی مسیرها را انجام دهند.

پیمانجو با بیان اینکه جاده پاتاوه به دهدشت به صورت رسمی تحویل راهداری داده نشده است، تاکید کرد: این محور هنوز در اختیار شرکت ساخت یعنی توسعه و تعاون زیربنایی و حمل و نقل کشور است و نصب علائم، آشکار سازی و روشنایی تونل‌ها در این حوزه است و اگر جایی تونلی نیاز به روشنایی و آشکار سازی دارد در این حوزه باید عمل کنند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار