رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
پیشرفت کُند احداث مسکن ملی در استان؛

پیشرفت کنُد احداث مسکن ملی در پایتخت طبیعت ایران و برخی از شهرهای کهگیلویه وبویراحمد نه تنها با نارضایتی متقاضیان شده بلکه مسئولان استانی از جمله استاندار این روند نیز انتقاد کرده است.

به گزارش صبح زاگرس، طرح مسکن ملی یکی از طرح‌های دولت سیزدهم برای تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد جامعه است، طی که قرار است بر اساس افق تعیین‌شده بیش از ده هزار جوان و خانواده کهگیلویه و بویراحمدی را صاحب‌خانه کند، ولی بااین‌حال این طرح در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات زیادی روبه شده ،هرچند در برخی از شهرهای استان با روند خوبی در حال پیشرفت است.

کمبود پیمانکار، راکد ماندن طرح‌های مسکن ملی و حتی از همه مهم‌تر عدم همکاری بانک‌های عامل در راستای پرداخت تسهیلات خانه‌دار شدن باعث شده که این طرح مهم و حیاتی در شهر یاسوج به‌عنوان پیشانی مرکز استان با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم کند.

 

کمبود پیمانکار یا سخت گرفتن بانکها؟

حال کمبود پیمانکاری از اصلی‌ترین مشکلات طرح مسکن ملی در استان قلمداد می‌شود که  در بسیاری از مناطق استان، پیمانکاران، توان و ظرفیت لازم برای ساخت واحدهای مسکونی طرح مسکن ملی را ندارند که این مشکل اساسی باعث شده  تا روند ساخت‌وساز واحدهای طرح مسکن ملی بیشتر از همه در شهر یاسوج به‌عنوان مرکز استان با کندی پیش برود.

از سویی دیگر همکاری نکردن برخی از بانک‌های عامل در این راستا هم داد استاندار را درآورده و استاندار در جلسه‌ای خواهان همکاری این بانک‌ها با مسئولان و پیمانکاران نیز شده، مسئله‌ای که هنوز به قوت خود باقی است و ارائه ندادن تسهیلات از سوی بانک بر این مسئله بیشتر افزوده است.

 

حال مسکن ملی درپایتخت طبیعت خوب نیست

از سویی دیگر سخت‌گیری برخی از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح مسکن ملی باعث شده است تا متقاضیان طرح مسکن ملی نتوانند از تسهیلات بانکی برای خرید واحدهای مسکونی استفاده کنند که همین مسئله در کُندی و پیشرفت کم این خانه‌ها بسیار تأثیرگذار بوده است.

 

بانک هایی که از ارائه تسهیلات سرباز میزنند

عملکرد صفر بانک‌های مهم استان نیز یک سؤال بی‌جواب از سوی این بانک‌هاست، بانک‌هایی که عملکرد سفر آن‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن باعث شده که این طرح مهم امروز در استان درجا بزند و متقاضیان این مسکن نیز از آرزوی خانه‌دار شدن خود نیز محروم بمانند.

به گفته روستا معاون عمرانی استانداری بانک‌هایی مانند پست‌بانک، رفاه، آینده، اقتصاد نوین و گردشگری تاکنون هیچ تسهیلاتی را برای اجرای طرح مسکن ملی اعطا نکرده‌اند و عملکرد این بانک‌ها نیز از منظر تسهیلات مسکن، صفر است.

 

حال مسکن ملی درپایتخت طبیعت خوب نیست

از سویی دیگر مشکلات آب و برق نیز یکی دیگر از مشکلات طرح مسکن ملی است، برخی از واحدهای مسکونی که در حال ساخت هستند، به دلیل مشکلات آب و برق با کندی پیش رفته که این موضوع نیازمند همکاری ادارات خدمات رسان است که نبود این خدمات اوج ناهماهنگی این نهاد را نشان می‌دهد.

 

احداث پنج هزار باب مسکن ملی در یاسوج

حال که به گفته استاندار قریب بیش از ۵۰درصد از متقاضیان مسکن ملی در شهر یاسوج هستند و از ده هزار تعداد مسکن ملی در دست اقدام بیش از پنج هزار مسکن مربوط به شهر یاسوج است ، می‌طلبد که دستگاه‌های خدمات رسان اوج همکاری خود را بیش از این بالا ببرند .

با توجه به موارد ذکرشده، می‌توان گفت که کُند جلو رفتن طرح مسکن ملی ناشی از عوامل متعددی است که شامل کمبود پیمانکار، عدم همکاری بانک‌ها و مشکلات آب و برق می‌شود.

با توجه به اینکه مشکلات طرح مسکن ملی ناشی از عوامل متعددی است، نمی‌توان یک مقصر یا مقصران اصلی را برای این مشکل معرفی کرد،بااین‌حال، می‌توان گفت که دستگاه‌های اجرایی مسئول اجرای طرح مسکن ملی، بخشی از مسئولیت کُند جلو رفتن این طرح را بر عهده‌دارند.

 

حال مسکن ملی درپایتخت طبیعت خوب نیست

حال استاندار کهگیلویه و بویراحمد  در بازدید از طرح مسکن مهر در گچساران از روند احداث طرح نهضت ملی مسکن به‌استثنای شهر یاسوج در بقیه شهرستان‌های این استان رضایت‌بخش کرده و گفته است:دولت سیزدهم مصمم است برای اقشار کم‌درآمد، افرادی که اجاره‌نشین هستند و در راستای حمایت از ازدواج جوانان مسکن احداث کند و عقب‌ماندگی گذشته را جبران کند.

 

حال مسکن ملی درپایتخت طبیعت خوب نیست

وی با تأکید بر اینکه تعهد دولت در چهار سال اول ساخت چهار میلیون واحد مسکونی است که تعهد استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۷ هزار واحد است و طی چهار سال باید ساخته شوند؛تصریح کرده است؛روند احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به جزء یاسوج که همچنان مشکل کمبود زمین وجود دارد، در سایر شهرستان‌ها رضایت‌بخش است.

همچنین استاندار به مسئله نبود زمین در مرکز استان اشاره داشته و گفته است؛ برای رفع مشکل زمین طرح نهضت ملی مسکن در مرکز استان سراغ کشاورزان رفتیم و زمین‌هایی درجه چهار که مرغوبیت کشاورزی را ندارد تغییر کاربری دادیم تا این مشکل برطرف شود.

وی با اشاره به سایت ۲۸۸ واحدی گچساران که بنیاد مسکن متولی احداث آن است، اظهار کرده است: قرار بود این پروژه هفته دولت امسال به بهره‌برداری برسد اما با تغییر مدیریتی اداره کل بنیاد مسکن روند کار به‌کندی پیش رفت.

استاندار با اشاره به اینکه روند کار در این پروژه رضایت‌بخش نیست، گفته است:تفاهم‌نامه ساخت ده هزار واحد در استان منعقدشده است و به‌زودی عملیات احداث ۳۵۰۰ واحد آغاز می‌شود.

 

انتهای پیام

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار