رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-11-13 13:22 شماره خبر : 2336 https://sobhezagros.ir/short/VlzYx 0
در خطبه های نمازجمعه کهگیلویه وبویراحمد مطرح شد:

امام جمعه شهر یاسوج به پاسخ سخت ایران در صورت تعرض هرکشوری به سرزمین ایران اشاره کرد و گفت: اگر این تهدیدهایی که آمریکایی‌ها علیه سرزمین ما می کند روزی صورت گیرد، مطمئن باشد که جواب پشیمان کننده به آنها خواهیم داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، آیت الله سید نصیر حسینی امام جمعه شهر یاسوج در خطبه های این هفته مرکز استان با بیان اینکه امام اسوه و الگو است وهمه رفتارش سنت اسلام است، ابراز داشت: امام امت رفتار و کردارش بر اساس سنت پیامبر و انبیاء است.

امام جمعه شهر یاسوج در ادامه به وفات پدر حضرت امیر المومنین (ع)۳ سال بعد از هجرت اشاره و ابراز داشت: حضرت ابوطالب ادیب و شعار بود و دو مقام بزرگ در مکه داشت و از مهمان پذیران بزرگ مکه بود.

وی در ادامه به عید بزرگ مبعث در نیمه های بهمن ماه اشاره کرد و افزود: در عید مبعث نور ایمان طلوع کرد و همه جهان از زشتی ها پاک کرد.

امام جمعه شهر یاسوج با اشاره به این موضوع که اگر معنویت وجود نداشته باشد انسانیت نیز وجود ندارد وانسان ازحیوانات پایین تر می آید، تصریح کرد: شایسته نیست انسانی که عقل دارد نسبت به پروردگار، معاد و حلال و حرام ناآگاه باشد.

 حسینی اذعان کرد: اگر انسان مثل حیوان رفتار وکردار کند با حیوان چه فرقی می کند و لذا این بعثت باعث می شود که انسان در جایگاه انسانی بماند و به جایگاه حیوانات تنزل نکنند.
 
وی ادامه داد: معنویت باعث می شود حد وحدود حلال و حرام برای انسان مشخص شود.

خطیب جمعه مرکز استان به نوزدهم بهمن روز نیروهای هوایی اشاره داشت و گفت: ۱۹بهمن ماه سالروز نیروی هوایی است و این روز را به این تیز پروازان تبریک می گوییم.

وی افزود: ۱۹ بهمن ماه همافران نیروی هوایی با امام خمینی(ره) بیعت کردند و بعد از این بعیت؛ نیروی هوایی ارتش شاه به نیروی هوایی حمله کرد، اما مردم به کمک نیروی هوایی رفتند.
 
 حسینی در ادامه به دیدار امام با همافران نیروهای هوایی اشاره کرد و افزود: امام در دیدار با نیروی هوایی به انها دورد فرستاد و به انها گفت، از امروز در خدمت امام زمان(عج) هستند در صورتی تا قبل از آن در اختیار طاغوت بودید.

وی در ادامه به جنایت های آمریکا در کشورهای منطقه اشاره کرد وبیان داشت: آمریکا به هر جایی می رود فساد وقتل انجام می‌دهد و امروز خود آمریکا جنایت کار است و از جنایتکارانی چون رژیم صهیونیستی حمایت می کند.

امام جمعه شهر یاسوج اذعان کرد: این روزها می بینیم که رژیم صهیونیستی زنان و کودکان بی گناه را به خاک و خون می کشد و کشته شدن این همه انسان بی گناه برای آمریکا اهمیتی ندارد اما برای کشته شدن ۳ سرباز خود تمام دنیا را تهدید می کند.

وی به پاسخ سخت ایران در صورت تعرض هرکشوری به سرزمین ایران اشاره کرد و گفت: اگر این تهدیدهای که آمریکاییها علیه سرزمین ما می کند روزی صورت گیرد، مطمئن باشد که ملت بزرگ ایران جوابی پشیمان کنند به آنها خواهد داد.

حسینی عنوان کرد: این همه مسلمان کشته شد، چطور هیچ حرفی نمی زنید اما برای کشته شدن ۳ سرباز خود همه جهان را تهدید می کنید.

وی بیان  داشت: آمریکا خود جنایت کار است و از جنایت کاران در منطقه نیز حمایت می کند در حالی که انسان های بیگناه زیادی در غزه کشته می شوند.
 
بهمئی
 
امام جمعه بهمئی گفت: نهادهای نظارتی و امنیتی به این پرداخت تسهیلات وام‌ های کلان و طرح‌های بزرگ ورود کنند نگذارند فاجعه شهرک‌های صنعتی بهمئی که فقط فریب و دست اندازی به بیت المال بود مجدداً تکرار شود.

نماز جمعه این هفته شهرستان بهمئی به امامت حجت الاسلام اسماعیل صلواتی اقامه شد.

امام جمعه شهرستان بهمئی گفت: یکی از مصادیق تقوا رعایت تقوا در انتخاب‌هاست در موضوع انتخابات تکلیف ما این است که نامزد اصلح را انتخاب کنیم اصلح یعنی کسی که دین را بهتر شناخته است و مصالح جامعه را بهتر درک می‌کند و در ملکه تقوا و دین مداری از دیگران قوی‌تر است کسی که تقوا و دین دارد مشمول هدایت‌ها و توفیقات الهی می‌شود ما باید تلاش کنیم متدین‌ها را انتخاب کنیم.

حجت الاسلام اسماعیل صلواتی افزود: پیامبر به یکی از صحابه فرمورد خیلی آدم خوبی هستی مجاهد فی سبیل هستی رک گو هستی آسمان بر راستگوتر از تو سایه نیفکنده است و زمین راستگوتر از تو را به روی خودش حمل نکرده است اما با مدیریت تفاوت دارد.

وی تصریح کرد: این‌ها همه به جای خود محفوظ است اما شما در مدیریت ضعیف هستی حالا که ضعیف هستی مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی یعنی شما در مدیریت ضعیف هستی یعنی تو مدیریت نداری و اگر بیشتر از دو نفر یا بیشتر ریاست کنی نمی‌توانی آنها را به سامان برسانی و گشایشی در زندگی آنها ایجاد کنی لذا معلوم است که ما باید کسانی را انتخاب کنیم که استعداد و توان مدیریت دارند نماینده مجلس باید امانت‌دار و اخلاق محور باشد و نسبت به همه مردم احساس مسئولیت کند.

امام جمعه شهرستان بهمئی خاطرنشان کرد: رفتار و اخلاق و تصمیمات نماینده بر جامعه اثر می‌گذارد و لذا تکلیف ما این است که به نامزدی رای بدهیم که متدین باشد و پایبند به اسلام و آموزه‌های اسلامی و ارزش‌های اسلامی و ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی باشد.

وی ادامه داد: نماینده متدین قومگرا نیست اولویتش اقوام و بستگان و طایفه‌اش و هم حزبی‌هایش نیست با اینکه مرزبندی دارد با دشمنان انقلاب و نظام اسلامی اما با مردم مرزبندی ندارد نماینده با اخلاق از تهمت زدن و تحقیر و تضعیف دیگران و دروغ گفتن با استفاده از هر وسیله‌ای به هدف رسیدن مبرا است.

صلواتی بیان داشت: باز هم تاکید می‌کنم به همه مردم عزیز و شریفمان در استان که آدم‌های اطراف نامزدها را ببینند و بدانید که نماینده مومن و متدین و ساده زیست و متخلف به اخلاق الهی و نبوی و علوی با اصحاب قدرت و ثروت و کسانی که خوی اشرافی‌گری و گرایش به اسراف دارند و کسانی که با حیله و نیرنگ و تبعیض و ظلم و ستم در حق مردم و بیت المال پولدار شدن همخوانی و همراهی ندارد لذا عابر بانک‌های نامزدها را بشناسیم نماینده متدین و متخلق به اخلاق الله و اولیا الله خودش ولیدرهایش و هوادارانش الهی می‌اندیشند الهی فکر می‌کنند اهل رعایت هستند اهل معنویت هستند اهل قرآن و عترت هستند و اهل مسجد و جماعت و جمعه هستند باید برای انتخاب و فکر و ایده و نظر خودمان ارزش و احترام قائل باشیم.

وی اشاره کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی از مسئولان دولتی یک گله مندی داشتند و فرمودند مسئولان دولتی باید به جد مسئله بهبود فضای کسب و کار را دنبال و موانع را برطرف کنند نباید صدور مجوز فعالیت‌ها این همه طول بکشد و این طول کشیدن صدور بی‌منطق مجوز فعالیت‌ها یکی از آسیب‌های جدی کسب و کار است.

صلواتی گفت:  متاسفانه در استان ما نورچشمی‌ها و سفارش شده‌ها اعوان و انصار بعضی از چهره‌ها و لیدرهای سیاسی تسهیلات گرفتند اما باعث اشتغال نشد و به انحراف رفت و بعضاً افرادی که پارتی ندارند و به جریان‌های قدرت و ثروت وصل نیستند و به دنبال راه‌اندازی طرح‌های زود بسته هستند و به بهانه‌های مختلف تسهیلات به آنها داده نمی‌شود یا آنچنان صدور مجوزها  و پرداخت تسهیلات طول می‌کشد که یا پشیمان می‌شود یا عمرش تمام می‌شود یا دیگر صرفه اقتصادی ندارد و باید یک مدیر غیور و مومن و عادل و دلسوز مردم به این تبعیض‌ها پایان دهد.

امام جمعه شهرستان بهمئی افزود:  در همین شهرستان مردمان شریف بهمئی افرادی هستند که می‌توانند با حمایت و نظارت دولتمردان یک تحول عظیمی در بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان ایجاد کنند صاحب طرح‌های علمی هستند توانایی دارند شرایط هست اما از گرفتن تسهیلات محروم هستند نهادهای نظارتی و امنیتی به این پرداخت تسهیلات وام‌ های کلان و طرح‌های بزرگ ورود کنند نگذارند فاجعه شهرک‌های صنعتی بهمئی که فقط فریب بود و دست اندازی به بیت المال مجدداً تکرار شود.

دهدشت

حجت‌الاسلام علی وحدانی فر در خطبه های نماز جمعه این هفته دهدشت به عید سعید مبعث اشاره کرد و گفت: عید الهی و نبوی که خدای رحمان بهترین مخلوقش را به مقام بعثت رساندن و جایگاه الهی را ایشان تقدیم کردند. 

وی با اشاره به آغاز دهه فجر، گفت: این دهه بعثتی دوباره در تاریخ اسلام بود و جامعیت اسلام و عمل به احکام الهی را مجدد برگرداند. 

حجت‌الاسلام وحدانی فر خاطرنشان کرد: بعد از بعثت پیامبر، انقلاب اسلامی بعثت دیگری برای احیا و پاسداشت دین به وجود آورد. 

وی عزت آفرینی را به عنوان یکی از شباهت های انقلاب اسلامی با بعثت پیامبر نامید و افزود: مردمی که از لحاظ تمدن فرهنگ و زندگی مادی در پست ترین شرایط بودند در مدت کوتاهی به عالی ترین شرایط رسیدند، کسانی که در بعثت پیامبر در خرافات بودند تبدیل به یک انسان کامل و الهی شدند.

حجت‌الاسلام وحدانی فر روی آوردن به آموزه‌های غیر اسلامی و جاهلی را آفت انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: همانطور که بعثت نبوی چنین لطمه ای را به خودش دید.

وی دهه فجر را به عنوان بزرگ‌ترین انقلاب عصر دانست و افزود: فجر آفرینانی که این انقلاب را به وجود آورند تا برای اولین بار در تاریخ به عزت برگردد.

حجت‌الاسلام وحدانی فر با اشاره به اینکه دهه فجر، ولادت امامت در کشور است، افزود: به همان معنایی که امام راحل و اسلام برای ما ترسیم کردند. 

وی با بیان اینکه اگر انقلاب اسلامی و امام راحل نبود و اسلام پرچمدار انقلاب و تحول در این کشور نبود، افزود: هیچ نگاه امیدی در این کشور وجود نداشت. 

خطیب جمعه دهدشت بر کنده شدن سلطه جهنمی تحقیر آمیز آمریکا و حکومت دیکتاتوری قصی القلب پهلوی از این کشور را برکت دهه پر فروغ فجر عنوان کرد. 

وی دهه فجر را یادبود حیات طیبه دوباره ملت ایران خواند و از آن به عنوان آیینه ای که خورشید اسلام در آن درخشید و منعکس شد نام برد. 

حجت‌الاسلام وحدانی فر با تاکید بر نصب پرچم بر سر در خانه ها، خیابان ها و آذین بندی شهر و روستاها و بیان شعارهای انقلاب، گفت: حتما که نباید منتظر بود شهرداری، نهاد‌های تبلیغی و امثالهم این کار را انجام دهند، خود ما به عنوان کسانی که افتخار می‌کنیم به این انقلابی که ما را از حقارت و بندگی به آقایی و عزت رساند باید افتخار کنیم و نقش داشته باشیم.

وی پرتاب موفق ماهواره ثریا با ماهواره بر قائم ۱۰۰ را یادآور شد و گفت: این یکی افتخارات انقلاب ماست که مایه تحیر، عصبانیت و واکنش غرب شد.

وحدانی فر در ادامه بیانات خود تصریح کرد: کشوری که روزی توان تولید یک قشنگ کلاشینکف را نداشت اما امروز به برکت انقلاب اسلامی به اینجا رسید که با پرتاب ماهواره بر قائم سیطره آمریکا و غرب را به شدت تضعیف کرد.

وی خاطرنشان کرد: این انتشار یک پیام راهبردی دارد اینکه می‌توان بدون اتکا بر قدرت های جهانی مانند ایران کشوری مستقل بود و وارد باشگاه فضایی  و هسته ای شوند. 

وحدانی فر انتخابات را برای کشور ما مهم و حیاتی دانست و افزود: دنیا بر مدار مشارکت حداکثری کشور ها بر توان مشارکت حداکثری قدرت چانه زنی خودشان را بالا می‌برد. 

وی با بیان اینکه برنامه دشمن این است که حضور مردم در انتخابات کم رنگ باشد، گفت: ترفندشان هم تبلیغ وسیع از طریق شبکه های ماهواره ای برای بی تفاوت جلوه دادن مردم نسبت به انتخابات دارند انجام می‌دهند. 

امام جمعه کهگیلویه از ایجاد تردید در خدمات نظام در این دهه، تلقین دلسردی و بی‌تفاوتی مردم نسبت به انتخابات و ناسالم خواندن انتخابات به عنوان دو برنامه مهم دشمن در این روزها نام برد و گفت: مراقب باشید در دام دشمن نیفتیم.

وی انتخابات را وظیفه شرعی، وجدان، عقلانی و ملی همه عنوان کرد و گفت: شرکت در انتخابات جهاد است.

حجت‌الاسلام وحدانی فر به برگزاری جلسات مکرر کاندیداهای انتخابات اشاره کرد و گفت: بیایید با جوانان هم جلسه بگذارید و برنامه ها و به شبهات آن‌ها پاسخ دهید.

وی با بیان اینکه در مجالس عمومی، جمع روحانیان، فرهنگیان حضور پیدا کنید و به شبهات آن‌ها پاسخ دهید، افزود: حرف های اقشار مختلف مردم را بشنوید و کارها و خدمات نظام اسلامی را بیان کنید. 

حجت‌الاسلام وحدانی فر حضور ۷۵ درصدی جوانان و نوجوانان در مراسم معنوی اعتکاف را یادآور شد و گفت: دشمن از طریق رسانه ها در بوق و کرنا می‌کردند که جوانان دین ندارند اما جامعه ما متدین است.

 
سوق

امام جمعه سوق گفت: احداث جاده دسترسی به گلزار شهید «هدایت‌الله طیب» یا همان طریق‌الطیب اقدامی ماندگار بود.

حجت‌الاسلام مهدی کیانی‌اصل در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اظهار کرد: خداوند متعال را شاکر و سپاسگزاریم که مطالبه‌گری در جلسات شورای اداری و مخصوصاً در خطبه‌های نماز جمعه به ثمر نشست و آرزوی یکی از شهدای گرانقدر، شهیدی که دانشگاه فلوریدای آمریکا را رها کرده و در جبهه حق علیه باطل شرکت کرده و به شهادت رسیده و در وصیت‌نامه‌اش نوشته مرا در زادگاهم به خاک بسپارید شاید مشکلی از مشکلات روستا حل شود امروز شاهد بهره‌برداری از پل شهید طیب هستیم.

وی گفت: مردم روستایی که قبلاً با جره رفت و آمد می کردند (روزی که کلنگ این مسیر و پل را به زمین زدیم گفتیم زیباترین کلنگی بود که زده شدعلاوه بر خطراتی که برای آنها داشت رفت و آمد به روستای اطراف و شهر برای آنها با مشکلات فراوانی روبرو بود.

کیانی‌اصل در ادامه افزود: امروز شاهدیم که این پل به بهره‌برداری رسیده و مشکل این مردم برطرف شد ضمن این که راه ارتباطی این شهید به طول ۹  کیلومتر زیر سازی شد که نیاز به آسفالت دارد و از مسئولان انتظار داریم که در اسرع وقت این آسفالت را انجام دهند.

این خطیب جمعه افزود: از همه کسانی که برای این پروژه زحمت کشیدند کمال تقدیر و تشکر را داریم از استاندار، از معاون عمرانی قبلی استاندار که زحمت زیادی کشیدند و معاونت عمرانی فعلی، از اداره راهداری  شهرستان کهگیلویه و راهداری استان، از برنامه و بودجه استان و از مدیر عامل نفت و گاز گچساران که برای راه ارتباطی زحمت فراوان کشیدند از فرمانداران قبلی و فعلی و بخشدار سوق که پیگیر بودند و همه کسانی که به نحوی از انحا برای این پروژه و مخصوصا کسانی که برای اعتبارات و  جذب اعتبارات زحمت کشیدند کمال تقدیر و تشکر را داریم اجر همه این عزیزان با شهدای گرانقدر بالاخص شهید هدایت الله طیب است.

چرام

حجت الاسلام سید نورالله افشار در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر چرام گفت: فتح خیبر از پر برکت‌ترین نعمات خدا بود اما در همین روز فتح، جناب جعفر برادر امیرالمؤمنین علیه السلام نیز بعد از ۱۵ سال تبلیغ، از حبشه آمد.
امام جمعه چرام افزود: ورود وی به‌قدری بشارت‌آمیز بود که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند «خداوند دو نعمت بزرگ به من داد و من نمی‌دانم از قدم جعفر خوشحال باشم و یا از فتح خیبر».
افشار ادامه داد: این سرور و خوشحالی پیامبر(ص)، گویای اهمیت کار فرهنگی و جهاد تبیین و روشنگری است. جناب جعفر طیار سلام الله علیه، مسیحیت آن روز و فرهنگ حبشه را شناخت و تثلیث را با قرآن باطل کرد بنابراین وقتی از حبشه به مدینه آمد کار فتح خیبر را کرد پس می‌شود که یک عالِم، یک فعال فرهنگی هم به اندازه فتوحاتی مثل فتح خیبر نزد امام زمان عجل الله فرجه الشریف بی‌ارزد.
وی بیان کرد: عالِم به‌روز و فهمیده، کاری همانند فتح خیبر می‌کند؛ همان‌طور که جناب جعفر طیار، پانزده سال فهمید و فهماند لذا به اندازه فتح خیبر برای اسلام مفید بود. پیامبر(ص) به میمنت فتح فرهنگی جناب جعفر طیار، اکسیری معنوی به وی هدیه دادند که امروزه ما آن را به «نماز جعفر طیار» می‌شناسیم.
افشار با بیان اینکه در شرایط فعلی ایران اسلامی با عملکرد خوب جبهه مقاومت، در معادلات منطقه دست برتر را دارد و تمام دوستداران و دشمنان انقلاب اسلامی، توجهشان به حضور مردم در رزمایش بزرگ انتخابات است، عنوان کرد: در این شرایطی که ضربه های سنگینی به محور باطل امریکا و رژیم صهیونیستی زده ایم باید جهاد تبیین کنیم و حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشیم.
امام جمعه چرام با بیان اینکه دشمن رو سکوت و بی تفاوتی ما در انتخابات حساب کرده و از آن بهره لازم رو می‌برد، افزود: عدم حضور در انتخابات ضربه به جبهه حق و توحید است بخصوص در انتخابات که تک تک آراء شمرده میشود و هر رای از امنیت کشور دفاع می کند.
افشار با بیان اینکه یادمان باشد، تمام شهداء و صالحان دنیا منتظر اقدام ما در انتخابات هستند، گفت: امام خامنه ای فرمودند "تجربه نشان داده و متن مردم نشان داده‌اند که هر چه دشمن خواسته، عکسش را انجام داده‌اند؛ هم در مورد انتخابات، هم در مورد راه‌پیمایی‌ها و مسائل گوناگون دیگر. این ‌دفعه هم ان‌شاءالله به توفیق الهی همین جور خواهد شد؛ مردم ان‌شاءالله حضور پیدا خواهند کرد و آبرو خواهند داد به نظام جمهوری اسلامی."
وی با بیان اینکه از شرایط اقتصادی ناراحت هستیم اما منافع ملی را و خط ونشان دشمنان برای ایران مقتدر را مشاهده می کنیم، دشمنان را با حضورمان در جشن ملی و بلوغ سیاسی یعنی حضور در انتخابات ناامید خواهیم کرد، افزود: دشمن با حدود ۲۰۰ کانال شب و روز ،ملت ما را دعوت می کند که صحنه و میدان را خالی کنند یعنی میدان را به خود آنها بسپارد آنهایی که در غزه ۱۳ هزار طفل را قطعه قطعه کردند و هنوز هم از خون آشامی خود سیر نشده اند.
افشار با بیان اینکه ما رای ندهیم تا نظام برداشته شود، چه جای آن میگذارید؟ بیان کرد: رای ما اثرگذار است که صدها شبکه ی سلطنت طلب ،بهایی،لائیک، رژیم منحوس صهیونیستی و...می گویند رای ندهید.
وی با بیان اینکه همان انگلیسی هایی که سر درب زمین ورزشی مخصوص انگلیسی‌ها در دوران پهلوی در شهر آبادان می نوشتند ورود سگ وایرانی ممنوع است، آنها می گویند در انتخابات شرکت نکنید. چرا، چون ایران اسلامی با مبانی تشیع، منافع دنیای غرب را دنیا با چالش جدی مواجه کرده است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات سنگر کشور است سنگر را نباید خالی گذاشت هر وقت خالی گذاشتیم سالهای متمادی کشور به سراشیبی افتاد مثل مشروطیت و بلایی مثل قحطی مصنوعی که انگلیسی ها بر سر ایرانی ها آوردند و چندین میلیون نفر را قتل وعام کردند.
وی اضافه کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری حضور در انتخابات، نشان زنده بودن است کسی که تماشا می کند تا دیگران برایش تصمیم بگیرند او مرده است. در نظام اسلامی علاوه بر زنده بودن، عبادت هم است و شایسته است که با قصد قربت به پای صندوق های رای برویم و همه را به این امر مهم تشویق نماییم.
افشار با بیان اینکه توجه به مناطق کمتر برخوردار از جمله روستاها باید در رأس برنامه ریزی برای خدمت رسانی به مردم باشد. آب شرب روستای بلدان که در ۳ کیلومتری شهر چرام قرار وضعیت مناسبی ندارد و مردم این روستا آب شرب خود را بوسیله بشکه های آب از شهر چرام تهیه می کنند، گفت: مدیرعامل محترم قول مساعد بر اولویت قرار گرفتن این پروژه داده است که فعلا به همین اندازه تذکر بسنده میکنم.

انتهای خبر/
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار