رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-08-03 08:42 شماره خبر : 880 https://sobhezagros.ir/short/V1JpN 0
مجید پارسایی مطرح کرد:

مدیر عامل باشگاه هندبال فرازبام خائیز دهدشت از تلخ و شیرینی‌های یک تیم گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « صبح زاگرس» مجید پارسایی مدیر عامل باشگاه هندبال فرازبام بام خائیز دهدشت هستم متولد فروردین 59در شهر بهبهان ، تا پایان تحصیلات متوسطه در شهر دهدشت و دوران دانشجویی از شهرکرد شروع شد و در دانشگاه ازاد خوزستان با مهندسی عمران گرایش سازه فارغ التحصیل شدم، ذاتا عمرانی هستیم هندبالی هم هستیم؛ مدرس رسمی دوره‌های مربی گری فدارسیون هندبال نیز هستم.


در خصوص شروع فعالیت‌های ورزشی تان توضیح دهید از کجا شروع کردید؟

اگر نگوییم محروم می گوییم کم برخوردار از خیلی از ظرفیت های پیشرفت هستیم . یک جایی زیر ساخت نیست، یک جایی درکی از پیشرفت نیست، وقتی می گوییم در کهگیلویه پیشرفت کردیم و کم برخوردار از خیلی از عوامل است بیراه نگفته ام.

هندبال را در آموزش و پرورش شروع کردیم با تیم منتخب آموزشگاه‌های استان به چندین مسابقه اعزام شدیم بازیکن اسبق نفت و گاز گچساران در لیگ دو کشور هستم ، بعد از ان در تیم مقاومت شهرکرد در لیگ برتر هندبال ایران بازی کردیم. در سال ٧٨قهرمان دانشکده های فنی کشور شدیم، بعد از آن دوره های مربی گری را شروع کردیم و اکنون بالاترین مدرک مربی گری فدارسیون هندبال ایران که در واقع درجه (C) جهانی است را دارم.


گفتید از آموزش و پرورش شروع کردید ورزش در مدارس چگونه ممکن است باعث شود که استعدادها شناسایی شوند؟
به این معتقد هستم که آموزش و پرورش یک جامعه هدف است ما باید بتوانیم هم کشف استعداد کنیم و هم استعدادها را پرورش دهیم در سال 1394 در آموزش و پرورش کهگیلویه تصمیم گرفتیم پایه ای را در مقطع ابتدایی وارد هندبال کنیم و در این بستر تیمی که در سال 1394 ما جمع کردیم بین مدارس کشور در شهر شیراز و امروز در جام جهانی جوانان و نوجوانان هندبال در کرواسی بعد از شش سال کار مستمر و نایب قهرمانی اسیا و تیم شانزدهم جهان شد. بالاترین رتبه را کسب کردیم .

ما این کار استعدایابی را به یک سال محدود نکردیم واین موضوع را در سال های بعد تکرار کردیم، در دوره وزیر وقت ورزش و جوانان المپیاد استعدادهای برتر در کل ایران در همه رشته های سنی بین 9 تا 15 سال برگزار شد تنها رشته تیمی و توپی که در المپیاد سال 97 برنز و در سال 98توانست طلا کسب کند تیم استان ما بود.

در سال 1400 در دوره وزارت دکتر سجادی المپیاد تکرار شد و ما سال گذشته درمبارکه اصفهان بین 32 استان باز هم قهرمان شدیم در واقع یک نسل پوست اندازی شده و مجدد استعدیابی شده توانستیم در المپیاد استعدادهای برتر در سه دوره مقام کسب کنیم.

تنها رشته تیمی و توپی استان بودیم که توانستیم مقام کسب کنیم.

استعداد یابی در کل استان وجود دارد؟
ورزش به خودی خود یک علم است و استعدادیابی در همه رشته ها نیز یک علم است که اثرگذاری مستقیم با ژن و ژنتیک دارد بنابراین وقتی یک ورزش را استارت بزنیم باید خیلی از مولفه ها را کنار هم داشته باشیم یک زیرساخت، دوم نیروی انسانی توانمند و مجرب سه درک مردم از این موضوع .
این سه تا مولفه در کنار هم می تواند یک پتانسیل ایجاد کند، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه اینکه باشگاه ها دیگر نمی توانند در قالب تیم داری کار انجام دهند بنابراین کار سخت است شهرستانی بدون پشتوانه مالی و شهرستانی بدون داشتن زیرساخت کار بسیار دشواری است.


در خصوص شرکت فرازبام توضیح دهید؟
مجموعه فراز بام خائیز یک مجموعه فنی مهندسی است یک مجموعه ای است که در این شرایط بحران اقتصادی که در بحث تحریم ها و در بحث اقتصاد شرایط ناخوش احوالی است داریم پروژه های عمرانی را در گرمای خوزستان کار می کنیم ماحصل این پروژه ها همین مجموعه ای است که با بحث مربی گری و آموزش در هندبال داریم به نتیجه می رسیم.

آیا تاکنون از فروش بازیکن به درآمدزایی رسیده اید؟
ما دو بازیکن یکی آقای ارش که در تیم مس کرمان بازی می کند یکی هم اقای دولت خواه که در نوجوانان سپاهان است را داریم. بچه های ما به توجه به اینکه یک عمر 8 ساله دارند و در سن نوجوانان و اکنون ورود به جوانان هستند هنوز به موضوع درامدزایی نرسیده است.
قهرمان نیز یک عمری دارد این عمر مثل میوه ای است که باید برسد بعد از رسیدن ان اشالله اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد که باشگاه در بحث فروش به درامد زایی برسد.

اکنون وضعیت مالی در هندبال به چه شکل است؟
در مجموعه ما که یک مجموعه آکادمیک است منابع مالی هنوز ورود نکرده است البته امروز با جاهایی که صحبت شده ریاست فدارسیون نیز قول مساعد داده که مجددا به لیگ برتر بیاییم این اتفاق، اتفاق مثبتی است اگر به نتیجه برسیم ان شالله بتوانیم در لیگ برتر حضور پیدا کنیم لیگ برتر ویترین هر بازی است و بازیکن در این بخش به یک رشدی می رسد به آینده امیدوار هستیم.

چه اتفاقی افتاد که سال گذشته در لیگ حضور نداشتید؟


ما دو دوره لیگ را حضور نداریم همه می‌دانیم قیمت ها یک رشد فزاینده داشتند شرایط یک تیم لیگ برتری نیز در چند مقوله است.

شرایط اقتصادی که داشتیم رقابت با غول‌های اقتصادی مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن ، مس کرمان، ذغال سنگ طبس که دست همه در جیب دولت بوده است برای یک باشگاه خصوصی کار سختی بود و یک رقابت نابرابر بود با توجه به این شرایط تصمیم گرفتیم برگردیم و بومی سازی کنیم و به رشد و نمویی برسند و اکنون خود فدارسیون هندبال به این موضوع رسیده که ما 6 بازیکن در تیم ملی نوجوانان داریم که بتوانیم در لیگ برتر امسال حضور داشته باشیم.

سیاست کلی وزارت نفت در چند سال اخیر این بوده است که حمایت مالی را در ورزش قهرمانی کمتر کند و پیرو منویات حضرت اقا این نگاه را به ورزش در خانه و ورزش همگانی بیشتر کرد. مجموعه نفت در حوزه ورزش قهرمانی به یک سطح ایده آل رسید که ثابت شد.بله سخت بود من خودم در قطر حضور داشتم و ان روزی که پرجم نفت و گاز گچساران را کنار باشگاه‌های صاحب نام مانند بارسلونا در ورزش دیدم برای من افتخار بود که پرچم تیمی از استانم اکنون به اهتزاز در آمده است .
اما ان فرایند را نمی پذیرفتم قهرمانی به صرف داشتن یک مقام یا مدال نیست، مهم حفظ قهرمانی است و این اتفاق در ان سال باشگاه نفت و گاز گچساران در باشگاه‌های جهان حضور پیدا کرد که به نظر من این حضور به هندبال نفت و گاز گچساران کمکی نکرد گچساران در چند سال اخیر به این نتیجه رسیده که باید به بومی سازی روی بیاورد که هم سرمایه از استان خارج نشود و برای جوانان همین استان هزینه شود که بتوانیم پتانسیل‌های بیشتری داشته باشیم.
نفت و گاز در این زمینه نتوانست کاری کند اما در این چند سال واقعا کار کرده است و از اقای محمدی مدیر امور ورزش نفت و گاز که از داوران خوشنام ورزش هاکی است و سطح (A) را دارد انتظار می رود همین فرایندی که ایجاد کرده و تیمش را به سمت بومی سازی برده بتواند پشتوانه سازی کند تا در اینده شاهد حضور نفت و گاز گچساران در بخش قهرمانی باشیم.

در حوزه بانوان فعالیتی دارید؟
فراز بام خائیز در حوزه بانوان فعالیتی ندارد اما باشگاه نفت و گاز گچساران در بخش بانوان فعالیت موثر دارد ما اکنون دو خانم رسمی ناظر فدارسیون داریم خانم پناه پوری و خانم موسوی هستند خانم صمیمی و فدایی از مدرسان فدراسیون هندبال هستند ما در این ساختار خانم های موفقی را داریم ما دو بازیکن ملی پوش داریم خانم سونا بیداد و خانم اذرگشسب.

مسئولان استان چه حمایتی از ورزش و هندبال تا کنون داشته اند ؟
خودم به شخصه بارها گفته و معقتد به این هستم مسوولی که می خواهد به شما کمک کند اول باید فهمی از موضوع داشته باشد مثلا اینکه چرا باید کمک کنم؟ اصلا این کمک چه فایده‌ای دارد؟ آیا درکی از موضوع وجود دارد؟ ایا این مسئول درک می‌کند من تیم دار وقتی می‌خواهم در رقابت با غول اقتصادی این کشور رقابت کنم چند چندم؟ مختص این دولت یا دولت های قبل نیست و برای من همیشه عذاب اور است که مسئولان ما هم هنوز به خودباوری نرسیده اند همین که در سرریز اعتبارات استانی نمی‌توانیم جذب اعتبارات داشته باشیم یعنی قدرت چانه زنی و درکی از موضوع نداریم.

وقتی نمی توانیم ساختاری ایجاد کنیم که مثلا یک دود کارخانه مستمر روشن باشد طبیعی است من باشگاه دار پشت درب هر مدیری بروم با «نه نمی توانم و نمی شود» مواجهه می شویم در حالی که دوستان ما در سایر استان‌ها هم می شود هم می توانند و هم اتفاقات مثبت رقم می خورد. چیزی که برای مجید پارسایی درد است درک است اینکه وقتی با مسئولی صحبت می کنم که می گویم بالاغ بر 14 میلیارد تومان هزینه کردم یک جمله می شنوم چی گیرت میاد؟


من چیزی گیرم میاد که نه با پول بدست می‌اید نه با چیز دیگری بدست می‌اورید وقتی شما یک بازیکن چاروسایی را وارد زمین می‌کنید برترین بازیکن زمین می‌شود و اشک شوق یک ایل و یک خانواده جاری می‌شود با هزاران میلیارد هم بدست نمی‌آید. این ماحصل کاری است که به پشتوانه عشق بوجود آمده است شاید هر کسی جای من باشد هرروز مطالبه کند اما من اینگونه نیستم می‌گویم اگر قرار است کسی کمک کند، بیاید می‌بیند ماحصل زحمات من و ما عشقی است که گذاشتیم. این موضوع را شمای مسئول درک کن من هم فرزند این استان و این کشور هستم کنار من و ما بایستید؛ مایی که به وسعت جوانانی پر از امید است بخشی از کار را که می توانید حضور داشته باشید کمک کنید این درک مسئول است ، این روحیه را ندارم که پشت درب اتاق مسئول بروم و بدانم وقتی داخل می روم حرفم برایش نامفهوم باشد از زندگی و خانواده ام می زنم کار را پیش می برد از تعمر و جوانای ام برای این بچه ها گذاشتم و شاهد رشدشان هستم.


به نظر شما ورزش چه جایگاهی در نظر مسئولان دارد؟

مسئولان به درکی که در بالا اشاره کردم نرسیدند، یک نه به وسعت بسیار زیاد. به نمایندگان استان ما بگویید لیگ را تعریف کنند و مفهومی از لیگ شاید درک نکنند من چگونه بگویم اقای ایکس شما بیا در لیگ برتر به من کمک کنند.

نگاهشان به لیگ برتر شاید در قالب طنز باشد ، امروز ورزش علم است و دنیا بر اساس علم مدیریت می شود باید بدانیم جایگاه علم بسیار بالا است و ورزش نیز علم است.
ما زاگرس نشینان در ورزش‌های پرتابی می‌توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم می‌توانیم تا المپیک برویم در این دایره تلاش کنیم سر صحبت من با نمایندگان استان است ما در سال 98 تا کنون در همه رده های سنی خردسالان، جوانان، نوجوانان و نونهالان رتبه داریم به اندازه چندین صفحه روزنامه پیام تبریک و عکس یادگاری با مسئولان داریم این که خود را با شادی مردم شریک بدانیم خوب است اما سهم شان از ایجاد این خوشحالی چقدر است؟

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار