صبح زاگرس گزارش میدهد؛
جاده لنده به تشان، گلوگاه ورودی کهگیلویهوبویراحمد
جاده لنده به تشان در شهرستان لنده یکی از مهمترین گلوگاههای ورودی به کهگیلویهوبویراحمد محسوب میشود که مهمترین عامل تسریع در حملونقل استانهای خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و اصفهان خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری «صبح زاگرس» توسعه زیرساخت راهها یکی از مهمترین سیاست توسعه محور دولتها است که این مهم در سال ۱۳۷۴ در استان کهگیلویه و بویراحمد و در سفر مقام معظم رهبری به استان تحت عنوان بزرگراه شهرضا در استان اصفهان به رامهرمز در استان خوزستان با تعریف جاده اصلی پاتاوه دهدشت کلنگزنی شد که این مهم در دولت سیزدهم تحقق یافت.
جاده ملی پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی در اتصال استان اصفهان و چهارمحال بختیاری به کهگیلویهوبویراحمد و خوزستان است که در کمتر از فاصله زمانی ۳ساعته این استانها را به همدیگر متصل میکند و باعث صرفهجویی وقت و سوخت برای مردم شده است.
نقطه اتصال محور پاتاوه به دهدشت به استان خوزستان از طریق محور تراب به دهدشت و راه اصلی لنده به تشان خواهد بود که این مهم در سالهای گذشته با اعتباری افزون بر 480 میلیارد ریال به طول ۴۵ کیلومتر با حضور معاون وزیر راه و استاندار و مسئولان وقت کلنگزنی شد که مراحل پیشرفت کار در ۵ کیلومتر اول با بیش از ۷۰درصد اجرایی و عملیات خاکبرداری و ترانشه زنی ۱۰۰درصد اجرایی شده است.
در ادامه کار فعالیت این پروژه در ۳ سال گذشته بنا به اظهارات مسئولان شهرستانی و نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده به دلیل نداشتن مجوز ماده ۲۳ عملاً تعطیل شد و در این سالها قدمی برای فعالیت دوباره آن از سوی مسئولان استانی و شهرستانی برداشته نشده است.
این پروژه با اخذ مجوز ماده ۲۳ و پادار شدن و درج در پیوست شماره یک قوانین بودجه کشور بهعنوان طرح ملی در سال ۱۳۹۸ نیز آمده است.
باتوجهبه سابقه ۵ساله تصویب مجوز کمیسیون ماده ۲۳ و مهمتر از آن درج عنوان محور لنده - تشان در قوانین بودجه سنواتی و عملکرد ۸۵۰ میلیاردتومانی ردیف طرح ۱۳۰۳۰۱۶۰۰۳ طی پنج سال گذشته متاسفانه عملاً قدمی برای احیای دوباره این پروژه حیاتی و ملی برای خروج از بنبست شهرستان لنده و اتصال به راههای اصلی برداشته نشده است.
نکته جالبتر اینجاست که حجتالاسلام انصاریپور رئیس دادگستری لنده در جمع شورای اداری شهرستان که با حضور وزیر کشور برگزار شد، تأکید کرد: بدون شک دستگاه قضایی نمیتواند نسبت به بیتالمال بیتفاوت باشد و در همین راستا از سازمان بازرسی کل کشور دعوت خواهیم کرد تا با ورود به موضوع مشخص شود هزینههای انجام شده بدون تشریفات قانونی و غیرکارشناسی بوده یا با رعایت تشریفات قانونی!
انصاریپور گفت: اگر بدون رعایت موازین قانونی و فنی و کارشناسی بوده چرا هزینههای کلان در این مسیر صرف شد و در غیر این صورت چرا عملیات اجرایی آن متوقف شده است.
در همین جلسه نیز محمودی اصل امامجمعه شهرستان لنده نیز با گلایه از رهایی جاده ملی لنده به تشان و چالش ماده ۲۳ این جاده ابراز نگرانی کرد گفت: آنچه مورد انتظار جامعه است باید به خواست و درخواست مهم مردم توجه ویژه شود بحث جاده لنده به تشان است که این مهم در محضر ریاست محترم جمهوری نیز بیان شده است.
محمدرضا کدخدا زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص محور لنده به تشان گفت: پروژه لنده به تشان را بخشی از جاده پاتاوه به دهدشت و کریدور شمال به جنوب کشور دانست و توضیحاتی در خصوص اعتبارات این جاده بیان کرد.
کدخدا زاده عمده دلیل کندی کار در اجرای این پروژه را مشکل اعتباری عنوان کرد و افزود: باتوجهبه اینکه جاده تشان به لنده بخشی از جاده پاتاوه به دهدشت است، اولویت اعتباری با کار بر روی جاده پاتاوه دهدشت بوده و این پروژه اکنون و پس از افتتاح پروژه پاتاوه به دهدشت میتواند با همکاری و پیگیری مسئولین استانی، نماینده مردم در مجلس. بهخوبی پیش برود.
حال این گلوگاه مهم توسعهای که فاصله ۱۹۰ کیلومتری خوزستان تا تونل کوه پات را که اول ورودی به جاده دهدشت به پاتاوه است را به کمتر از ۴۵ کیلومتر کاهش میدهد چشمانتظار همت و تلاش مسئولان شهرستان لنده، استاندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، نماینده ولیفقیه در استان و مسئولان ملی است تا این مطالبه برحق مردم شهرستان لنده و استان کهگیلویه و بویراحمد تحقق یابد.
انتهای خبر