رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-06-11 14:42 شماره خبر : 203 https://sobhezagros.ir/short/4QY74 0
سنگ بزرگ جلوی پروژه مهم گردشگری پایتخت طبیعت؛

باید بدانیم که حوزه گردشگری استان با برخی مشکلات زیرساختی و البته سوءتعبیرها در طول سالیان متمادی نیز مواجه بوده،مشکلاتی که شاید در نگاه نخست کوچک و یا کم‌اهمیت جلوه کند .

به گزارش پایگاه تحلیلی و اطلاع رسانی صبح زاگرس،پارک بزرگ جنگلی، طبیعی منحصربه‌فرد و ظرفیتی منحصربه‌فرد برای توسعه گردشگری در یاسوج ملقب به پایتخت طبیعت بوده که می‌توان با توسعه امکاناتی از قبیل تله‌کابین، سورتمه، زیپ لاین، تله شیر و غیره در آینده یکی از طرح‌های بزرگ گردشگری جنوب کشور است که حتی برخی امکانات آن نیز می‌تواند در سطح خاورمیانه آن را بی‌نظیر کند، پروژه‌ای که با آمدن یک سرمایه‌گذار می‌خواهد این تحول را در این دیار ایجاد کند،ولی؟

 

معظلی به نام بروکراسی اداری!

امروز به دلیل آنچه برخی مسئولان ذی‌ربط و حتی خود سرمایه‌گذار می‌گوید به دلیل زمان‌بر بودن استعلام از سوی منابع طبیعی این پروژه که می‌رود بوی واقعیت بگیرد قریب دو سال و اندی معطل نامه‌نگاری‌های مسئولان قرارگرفته و همچنان رنگ اجرایی حتی بعد از کلنگ زنی نگرفته است.

کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین چهارفصل دارای مناطق بکر گردشگری و طبیعی است که هر بیننده و گردشگری را مبهوت خود می‌کند و دارا بودن این از ظرفیت‌های خدادادی می‌تواند این دیار را به بهشتی برای گردشگران در کشور و حتی خاورمیانه تبدیل کند که نیازمند بازنگری و نگاهی عمیق مسئولان ذی‌ربط است.

 

سرزمینی رویایی اما مظلوم ازتوسعه

از سویی دیگر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بهشتی در جنوب ایران، در دامنه‌های کوه دنا بخشی از خطه زاگرس و در ارتفاع یک هزار و۸۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد و ساکنان مهمان‌نواز از قوم بزرگ لر دارد که همه این خصوصیات باعث شده که این دیار جدیدترین مقصد گردشگران باشد.

یاسوج که پس از رشت، دومین مرکز استان ایران ازنظر بارش برف و باران بوده و با دارا بودن رودخانه‌های دائمی و خروشان ازجمله بشار و مهریان و سریز و پل کلو و خرسان و چشمه‌های متعدد و اماکن تاریخی و تفرجگاه‌های بکر همچون تنگ مهریان و تنگ آبشار از آب‌وهوای مطبوع توانسته است در چند سال اخیر ایران‌گردان و گردشگران زیادی را جلب خود کند.

از سویی دیگر قرار داشتن جاذبه‌های گردشگری در فاصله نزدیک به هم دیگر و گاهی در شهر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد گردشگری در شهر یاسوج است.

 

سنگ بزرگ جلوی بزرگترین پروژه گردشگری یاسوج

درحالی‌که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد درحالی‌که سرمایه‌گذاری بر روی گردشگری را با توجه به شرایط خاص اقلیمی و ظرفیت‌های متنوع طبیعی و تاریخی محور توسعه این استان در سرزمین‌های سردسیری آن دانسته‌اند که وجود برخی چالش‌های نهفته تا حدود زیادی بر رونق و شکوفایی این صنعت مهم سایه افکنده است.

به‌عنوان‌مثال پارک بزرگ جنگلی یاسوج، طبیعی شگرفت و غیرقابل وصف بوده که گیر افتادن آن در بروکراسی اداری و کاغذبازی‌های متولی باعث شده که سرمایه‌گذاران دلسرد از سرمایه‌گذاری در آن باشند و هر سرمایه‌گذاری یکی پس از دیگری در حال فراری شدن از این دیار بهشتی هستند.

یکی از پروژه‌های مهم در پایتخت طبیعت ایران و در جوار پارک جنگلی و تنگ مهریان پروژه بزرگ گردشگری شهر یاسوج با احداث بزرگ‌ترین پل شیشه‌ای جنوب کشور با امکاناتی همچون تله‌کابین، سورتمه، زیپ لاین، تله شیر، جامپینگ و دیگر بازی‌های زمستانی و تفریحی کوهستانی بوده که با اجرای آن می‌توان آینده‌ای درخشان را برای توسعه گردشگری این دیار در نظر گرفت.

 

چند ماه معطل یک استعلام

اما بر اساس آخرین صحبت‌ها از سوی سرمایه‌گذار این پروژه،حدود دو سال از استعلام‌های اداره کل منابع طبیعی  و بروکراسی‌های اداری آن می‌گذرد و همچنان اجازه‌ای به سرمایه گذار از سوی متولیان امر برای اجرای این پروژه  برای سرمایه‌گذار محیا نشده است.

در همین رضا حسینی در گفتگو با خبرنگاران افزوده است: فاز نخست این طرح در سفر دور دوم رئیس‌جمهور به این استان کلنگ زنی شد و قرار است ۲۵ درصد مبلغ سرمایه‌گذاری آورده سرمایه‌گذار باشد.

وی تأکید کرده است: طولانی‌ترین زیپ لاین دنیا قرار است در این طرح گردشگری به طول سه هزار و ۵۰۰ متر احداث شود و یکی از هیجان‌انگیزترین مکان‌های گردشگری در جنوب کشور و حتی خاورمیانه خواهد شد.

این سرمایه‌گذار به احداث پل شیشه‌ای در این مکان اشاره‌کرده و ابراز داشته است: طول پل معلق شیشه‌ای در این طرح ۳۸۵ متر خواهد بود که طولانی‌ترین پل کشور محسوب می‌شود.

حسینی تصریح کرده است: تله‌کابین یاسوج به طول ۱.۸ کیلومتر بوده که فاز توسعه آن تا ۵.۵ کیلومتر هم ادامه پیدا می‌کند و ۵۵۰ میلیارد تومان مبلغ سرمایه‌گذاری این طرح است و ۲۵۰ نفر اشتغال دارد و دار سه شیفت  پروژه فعال خواهد شد که با همکاری ادارات ذی‌ربط ازجمله منابع طبیعی این پروژه با فعالیت صددرصدی آغاز خواهد شد.

 

توسعه گردشگری سرزمین چهارفصل و بروکراسی های اداری

حال این سؤال پیش‌آمده که پروژه ای که تمامی استعلامات را گرفته و در زمان سفر دوم رئیس‌جمهور کلنگ آن به زمین‌خورده چرا همچنان از سوی برخی ادارات نتوانسته است آغاز  به کار کند.

چرا امروز بروکراسی‌های اداری جلوی اجرای این پروژه مهم و حیاتی گردشگری را در مضیقه قرار داده است.

هرچند که مدیرکل منابع طبیعی به نبود کم‌کاری در این نهاد خبر داده و بیان داشته است هیچ‌گونه کم‌کاری در خصوص پیگیری استعلام نداشته است، گفت: مستندات این طرح وجود دارد و سرمایه‌گذار دنبال ماده ۳۲ بود و ما نمی‌توانستیم تخصیص بدهیم و دنبال یک روش دیگر بودیم.

سعید جاوید بخت ضمن اشاره به استعلام پروژه پارک طبیعی جنگلی در تنگ مهریان اضافه کرده است : سرمایه‌گذار در این خصوص کم‌وزیاد می‌گوید، و این‌طور هم نبوده که ۲۰ ماه به دنبال استعلام منابع طبیعی باشند.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پیچیدگی‌هایی که وجود داشت پرونده پروژه را تهران فرستادیم و برای بازدید بازرس از تهران فرستاده می‌شود.
جاوید بخت افزوده است: تخصیص اراضی به لحاظ قانونی ممنوع است و نمی‌توان اراضی را برای این طرح تخصیص داد.

 

این سرزمین را دریابید!

حال جای سؤال اینجاست که چرا پروژه‌ای که می‌تواند شکل گردشگری استان را دگرگون کند اندر خم این بروکراسی‌های اداری و این کاغذبازی‌هاست و همچنان جدال بر سر یک ماده  نتوانسته آن را نجات دهد.

باید بدانیم که کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶هزار کیلومتر مترمربع بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان واقع‌شده بیش از ۲ هزار اثر تاریخی دارد که افزون بر ۷۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این سرزمین همچنین دارای ۱۴منطقه نمونه و ۱۱روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و چهار کمپینگ اقامتی است.

باید بدانیم که حوزه گردشگری استان با برخی مشکلات زیرساختی و البته سوءتعبیرها در طول سالیان متمادی نیز مواجه بوده،مشکلاتی که شاید در نگاه نخست کوچک و یا کم‌اهمیت جلوه کند و به‌صورت ریسمان‌های نازک به نظر برسند اما وقتی آن‌ها را کنار هم گذاشت تبدیل به چالش‌های بزرگ‌تر و درعین‌حال ریسمان‌های محکم و درهم‌تنیده و با گره‌های کوری شده‌اند.

باید بدانیم که طبق نظر کارشناسان حوزه صنعت گردشگری یکی از راهکارهای اساسی در تحقق توسعه سرزمین کهگیلویه و بویراحمد در راستای گردشگری تهیه و تدوین سند جامع گردشگری است که می‌تواند باعث توسعه این استان درزمینهٔ گردشگری شود و از سویی دیگر می‌تواند باعث جذب سرمایه‌گذار برای نشان این ظرفیت‌های خدادادی شود.

 

انتهای پیام

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار