رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-01-13 09:57 شماره خبر : 3067 https://sobhezagros.ir/short/VWPZY 0
پایان یک ضرب‌الاجل؛

توسعه کارخانه آرد و به مدار برگشتن ۵٠ درصد از رده خارج شده این کارخانه از مطالبات برزمین مانده مردم این استان است که ضرب‌الاجل دو ماهه رئیس‌جمهور در رابطه با آن نیز به پایان رسیده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی و اطلاع‌رسانی «صبح زاگرس»؛ شرکت آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در سال ۱۳۶۳ مجوز صنعتی دریافت و در سال ۱۳۶۹ به بهره برداری رسید. فعالیت این شرکت در زمینه محصولات آرد از گندم و سپس آردهای نول و ستاره بود و گلوکز و گلوتن نیز به محصولات تولیدی آن افزوده شد که در حال حاضر تنها بخشی از فاز نخست آن فعال است.

چهار دهه از عمر این کارخانه گذشت

شرکت آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در سال ۱۳۶۳ مجوز صنعتی دریافت و در سال ۱۳۶۹ به بهره برداری رسید.فعالیت این شرکت در زمینه محصولات آرد از گندم و سپس آردهای نول و ستاره بود و گلوکز و گلوتن نیز به محصولات تولیدی آن افزوده شد که در حال حاضر تنها بخشی از فاز نخست آن فعال است.

کارخانه آرد نماد اشتغالزایی خانواده ایثارگران

حال امروز کارخانه آرد یاسوج که به عنوان یک کارخانه حیاتی در یاسوج در حالی با ۵۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است که جوانان بیکار این استان انتظار دارند، این کارخانه با حمایت رئیس جمهور به رونق دوباره برگردد.

توسعه کارخانه آرد؛ مطالبه برزمین مانده مردم کهگیلویه‌وبویراحمد

کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج به عنوان یکی از قدیمی ترین و مهم‌ترین واحدهای صنعتی کهگیلویه و بویراحمد از آن یاد می شود که وابسته به سازمان اقتصادی کوثر به شمار می آید، که حتی تعدادی از فرزندان جامعه ایثارگری در آن مشغول به کار هستند.

بر اساس ظرفیت تولید این کارخانه ۳۰۰ تن در شبانه روز بوده و در زمینی به مساحت یک هکتار در ورودی جاده سروک ودر همسایگی کارخانه قند مادر صنعت استان واقع شده است و به علت قرار گرفتن در نزدیکی سیلوی ذخیره گندم یاسوج به راحتی بدون هزینه زیاد حمل و نقل مواد اولیه خود را تامین می کند.

ماجرای مزایده کارخانه آرد از سوی موسسه کوثر

قریب چند ماه پیش و در اوایل سال ۱۴۰۲ بود که سازمان اقتصادی کوثر به خاطر زیان ده بودن این کارخانه تصمیم بر فروش آن گرفت اما با مخالفت های شدید مردم و مسئولان در استان کهگیلویه و بویراحمد روبرو شد زیرا این کارخانه را میراثی مهم برای اشتغال فرزندان این خطه می دانستند.

بیکاری و مهاجرت های بی رویه به استان های همجوار به خاطر نبود شغل یکی از معضلات کهنه ای است که جوانان کهگیلویه و بویراحمد با آن دست و پنجه نرم می کنند و تعطیلی و فروش این کارخانه هم دردی مضاعف بر این مشکل میتواند بیفزاید.

بر اساس داده ها، این کارخانه ۱۱ محصول می‌تواند تولید کند و با توجه به وضعیت استان از لحاظ بیکاری رونق این کارخانه به توسعه استان می‌تواند کمک بسزایی کند.

کارخانه ای عظیم با ۵۰درصد کار

در حال حاضر اکنون این کارخانه تنها با ۵۰ درصد ظرفیت بخش تولید آرد کارخانه، ۶۰ نفر در کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج مشغول بکار هستند و مردم استان بخصوص جوانان بیکار انتظار دارند با توجه به ضرب الجعل رییس جمهور در سفر دوم برای رفع مشکلات این کارخانه توجه ویژه ای از سوی مسولان امر به این کارخانه شود و هر چهار فاز آن وارد مدار شود.

توسعه کارخانه آرد؛ مطالبه برزمین مانده مردم کهگیلویه‌وبویراحمد

باید بدانیم در شرایط فعلی اگر دولت بخواهد چنین کارخانه ای را احداث کند هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز است بنابراین احیا و رونق این کارخانه بزرگ تا حد زیادی از هدر رفت بیت المال جلوگیری می کند.

دستور مهم رییس جمهور برای احیای کارخانه آرد

رئیس جمهور در دومین سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد در جمع مسوولان استان به سازمان اقتصادی کوثر ۲ ماه فرصت داد تا کارخانه آرد را با تمام ظرفیت احیا و افتتاح کند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی تاکید کرده است: در صورت راه اندازی نشدن کارخانه آرد،نشاسته، کلوگز و خوراک دام یاسوج در وقت مقرر، احیای آن به سازمان دیگری واگذار خواهد شد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر پیش تر با اشاره به فروش کارخانه آرد یاسوج گفته بود که کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج با توجه به زیان ده بودن به بخش خصوصی واگذار می شود. این کارخانه از پنج سال پیش زیان ده است که با این شرایط باید به بخش خصوصی واگذار شود.

این اقدام عملی میشود!

حال بعداز دومین سفر ریاست جمهوری چندین ماه بوده که از قول مسئولان گذشته و هنوز خبری از اقدام عملی نشده است.

حتی در همین راستا نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج با ابراز نگرانی از بلاتکلیفی و رکود مجتمع آرد نشاسته و گلوکز یاسوج و تحقق نیافتن وعده رئیس جمهور در تعین تکلیف این صنعت بزرگ گفته است: آیت الله رئیسی در سفر مرداد ماه به یاسوج ضرب الاجل ۲ ماهه ای برای رفع مشکل و تعیین تکلیف مجتمع صادر کرده است.

آیت الله حسینی بیان داشته است: اما با گذشت چند ماه از سفر ریاست جمهوری اقدامی در راه اندازی مجتمع آرد و نشاسته و گلوکزیاسوج صورت نگرفته و دست اندر کاران هیچ توجیه منطقی برای این وضعیت ندارند.

این کارخانه که یکی از قدیمی ترین واحد های تولیدی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود و ظرفیت اشتغالزایی بیش از ۷۰۰ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم دارد که در حال حاضر به دلیل مشکلات فقط ۶۰ نفر در آن مشغول بکار هستند.

ساز ناکوک موسسه کوثر

از این ضرب الاجل، مدیرعامل هلدینگ کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر ۲۸ شهریورماه در جلسه ای با مسئولان کهگیلویه وبویراحمد احیای این مجموعه را در چهار فاز هدفگذاری شده عنوان کرد و قرار بود طی ۱۸ ماه این کارخانه احیا و در مدار تولید قرار بگیرد. 

قول مساعد معاون رئیس جمهور 

در همین راستا معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگاران گفته است: یکی از مصوباتی که بر زمین ماند و تا الان نتوانسته ایم با آن کنار بیاییم بحث کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج است.

توسعه کارخانه آرد؛ مطالبه برزمین مانده مردم کهگیلویه‌وبویراحمد

سید احسان عسکری افزوده است: کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز و دکستروز در واقع چهار حلقه تولید دارد که این چهار حلقه به جز بخش آرد مابقی غیر فعالند.

مخالفت استاندار با یک واگذاری

وی عنوان کرده است: هلدینگ سرمایه گذاری اقتصادی کوثر زیر مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران است و مکاتباتی با بنیاد شهید انجام شده و اعلام کردند چون در دور سفر نخست رئیس جمهور نبودیم این مصوبه را اجرایی نمی کنیم.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرده است: به خاطر همین مسئله این کارخانه را به مزایده گذاشتند تا آن را بفروشند و از مدار کار خارج شود.

عسکری ادامه داده است: با مکاتباتی که با پیگیری های استاندار استان از وزارتخانه ها و دولت انجام شد و همچنین همراهی و مکاتبات رئیس دادگستری استان باعث لغو این مزایده شده ایم.

تامین بودجه میلیاردی برای توسعه کارخانه آرد

وی تاکید کرده است: هم اکنون این کارخانه یک مدیرعامل جدید دارد و پیشنهاد داده ایم و معاون رئیس جمهوری قول مصوبه ای مبنی بر اینکه ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این کارخانه تامین کنند را پذیرفته اند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرده است: امیدواریم هر چهار خط تولید کارخانه را راه اندازی و به همراه افزایش درآمد استانی، اشتغال استان را هم بهبود ببخشیم.

باید بدانیم که کهگیلویه و بویراحمد استانی با ظرفیت های بسیار است اما همواره از بالابودن نرخ بیکاری رنج برده و اکنون برای عبور از این تنگنا استان نیازمند نگاهی توسعه مدارانه و توجهی در خور از سوی دولتمردان سیزدهم است.

جامعه ایثارگری کهگیلویه و بویراحمد که با افزایش مراکز درمانی طرف قرارداد بنیاد شهید،افزایش تکریم آنان خدمات رسانی را در ۲ سال اخیربهتر تجربه کرده حالا امیدوارند تا با اختصاص ۲هزار و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تحقق سه مطالبه بر زمین مانده شان وضعیت بهتری در انتظارشان باشد.

مردم دیار کهگیلویه و بویراحمد با تقدیم یکهزار و ۸۹۶ شهید که خانواده ۶۳ شهید همچنان در انتظار پیکر فرزندانشان هستند، ۱۱ هزار و ۸۰۰ جانباز و ۵۱۶ آزاده نقش مهمی در دوران هشت سال دفاع مقدس داشته اند امید دارند تا با نگاه انقلابی دولت مردمی وضعیت زندگی آنان بهبود یابد.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار