رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
در جلسه شورای عشایرلنده مطرح شد:

مدیرکل امور عشایری استان از تأمین اعتبارات ویژه برای عشایر استان در دولت سیزدهم خبرداد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، جلسه شورای عشایر شهرستان لنده امروز و با حضور امام‌جمعه، فرماندار، مدیرکل امور عشایری استان، نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنده، بخشداران مرکزی و موگرمون، مدیران ادارات جهاد کشاورزی، امور عشایری، نماینده شرکت اسکان در محل سالن جلسات فرماندار این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، سید صفدر نیک آئین رئیس اداره امور عشایری شهرستان لنده با تشریح خدمات صورت‌گرفته در چندماهه گذشته در خصوص کوچه عشایر گفت: با حمایت‌های خوب و شبانه‌روزی مدیرکل امور عشایری استان، فرماندار و امام‌جمعه و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان و همه اعضای شورای اداری و تأمین امسال در خصوص کوچ عشایر مشکلی نداشتیم.

وی افزود: با اعتبارات تخصیص‌یافته امسال شاهد تأمین سرویس بهداشتی برای عشایر، ایجاد سکو برای زیست بهتر عشایر و تأمین آب پایدار از طریق چاه و آبرسانی با تانکر به ظرفیت ۱ هزار و ۲۰۰ سرویس از ابتدای فصل کوچ تا پایان زمان کوچ داشتیم.

رئیس امور عشایری شهرستان لنده گفت: اعتبارات خیلی جوابگوی نیاز عشایر نیست که بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار داشتیم که باتوجه‌به نیازمندی‌ها و حجم عظیم مشکلات یک دستگاه لودر را که تنها لاشه‌ای بود تحویل گرفتیم و امروز همان لودر به یک لودر راهگشا برای حل مشکلات جاده‌های عشایری شهرستان تبدیل شده است.

نیک آئین گفت: از همکاری و همراهی بنیاد علوی به‌خصوص در تأمین یک دستگاه تانکر آبرسانی برای عشایر و کمک در تأمین مصالح و ساخت‌وساز سرویس‌های بهداشتی در وردهای عشایری شهرستان صمیمانه قدردانی می‌کنیم.

رئیس امورعشایری شهرستان لنده گفت:بیش از ٨٠٠خانوار عشایری ثبت در سامانه داریم  که میزان توزیع آرد سهمیه اب بیش از ١۶٠٠کیسه آرد می باشد.

امام‌جمعه شهرستان لنده با قدردانی از تلاش امور عشایری شهرستان گفت: آبرسانی به عشایر در ۱ هزار و ۲۰۰ نوبت در چندین ماهه گذشته نشان از خدمت بی‌منت عزیزان در امور عشایری است.

وی افزود: یکی از ممتازترین اقدامات امور عشایری بحث ساماندهی چشمه‌ها و ایجاد سکوی برای عشایر است.

در ادامه نیز آذر فر مدیرکل امور عشایری استان با قدردانی از همه حمایت‌ها و تلاش‌های خوب مسئولان در متعالی کردن برنامه‌های امور عشایری و خدمت مضاعف به عشایر شهرستان قدردانی کرد.

وی افزود: تلاش و پیگیری برای رفع مشکلات شهرستان لنده از سوی مدیر امور عشایری شهرستان که انصافاً یکی از مدیران توانمند استان هستند قدردانی می‌کنم.

مدیرکل امور عشایری استان گفت: توجه ویژه دولت سیزدهم به عشایر نشان داد که حقیقتاً باعث شکوفایی در حوزه اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری شده است که از نزدیک شاهد چالش‌ها و مشکلات عشایر بودند و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای عشایر تخصیص دادند.

آذر فر گفت: عشایر شهرستان لنده به دلیل میزبانی از عشایر شهرستان بهمئی باعث شده است که سهم این اداره شهرستان در توزیع خدمات بیشتر باشد.

وی افزود: برای تأمین آب شرب پایدار سالم اعتبارات خوبی داریم که باید زمینه آن توسط ادارات فراهم شود.

مدیرکل امور عشایر استان گفت: سرفصلی برای بحث بازگشایی و ترمیمی جاده‌های عشایری صورت گیرد.

وی در خصوص رفع مشکلات عشایر باخبر خوش خود گفت: تمام عشایر استان تا سال آینده مجهز به پنل‌های خورشیدی خواهند شد.

آذر فر در ادامه خاطرنشان کرد: طرح‌های ۴گانه ای برای ترمیم شرایط عشایری استان داریم که زنجیره تولید گوشت قرمز، طرح گردشگری، گیاهان دارویی تولیدات دامی از جمله طرح‌های است که با تسهیلات تا سقف ۲ میلیارد ریال اعتبار تخصیص خواهیم داد.

وی افزود: توجه به ظرفیت صنایع‌دستی هیچ محدودیتی نداریم و امروز بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار داریم که شهرستان‌ها می‌توانند درخواست دهند.

آذر فر به نقش عشایر در تأمین گوشت استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۳ هزار تن نیاز گوشت استان است که ۸ هزار تن آن را عشایر تأمین می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان تأکید کرد: تأمین گوشت‌های قراردادی داریم که به‌ازای هر رأس دام ۱۸۰ کیلو جو به مدت ۵ ماه هزینه آن را تأمین می‌کنیم که کمک‌کننده عشایر است.

وی افزود: با این طرح می‌توانیم سهم مهمی در تأمین زنجیره غذایی شهروندان باشیم.

آذرفرگفت: پروژه‌های عمرانی حوزه امور عشایری به طور ویژه نیز اجرایی می‌شود.

در ادامه نیز فرماندار شهرستان لنده گفت: یاد وخاطره شهیدان عشایری شهرستان به خصوص شهید پوزن که اولین شهید شهرستان بود که با تفنگ سرپر خود در سال ١٣۵٩در جنگ حضور یافتند.

وی در ادامه گفت: تلاش‌های خیلی خوب امور عشایری در سطح شهرستان و استان قابل‌لمس است.

دانش گفت: همین فرزندان عشایر بودند که در خطوط مقدم دفاع مقدس حضور یافتند و جانانه از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند.

وی گفت: سال گذشته شاهد کوچ زیاد عشایر بودیم که امسال این مهم کمتر شده بود که باید این سنت مهم را حتماً حفظ کنیم.

فرماندار شهرستان لنده خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ هزار رأس دام سبک در سطح عشایر شهرستان لنده داریم که ۵۰ هزار رأس آن متعلق به شهرستان و ۲۰ هزار رأس توسط عشایر میهمان در تابستان در وردهای عشایری داریم.

دانش گفت: اجرای جشن‌های عشایری در زمینه‌های مختلف برای احیای سنت عشایری در سطح شهرستان باید حتماً رعایت شود.

وی گفت: در سیلاب سال گذشته متأسفانه شاهد بیشترین آسیب به عشایر بودیم به دلیل عدم جانمایی و بافت درست ورد عشایری که می‌توانند بهتر اجرایی کنند.

فرماندارلنده گفت: اگر ما بتوانیم عشایر استان را به حفظ سنت‌ها و احیای دستباف‌های عشایری دعوت کنیم.

وی افزود: باید در بحث خدمات‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی به عشایر باید به‌صورت استانی این خدمات به‌صورت ماهیانه سرکشی به عشایر صورت گیرد.

دانش تأکید کرد: سازماندهی و احیای یک لودر فرسوده را تبدیل به یک لودر صفرکیلومتر کرده است که این مهم در حال خدمات‌رسانی به عشایری است که حقیقتاً در چند سال گذشته بیشترین مشکلات را داشتیم.

 وی گفت: در روستای آب بهاره مشکلات اساسی داریم که باید حوزه بهبهان باید خدمات‌رسانی کنند که متأسفانه این مهم از سوی بهبهان و بهمئی حل شود.

وی تأکید کرد: کار ارزشمندی که قرار است امور عشایری انجام دهند بحث پنل‌های خورشیدی است که نقش مهمی در تأمین نیازمندی‌های عشایر صورت گیرد.

فرماندار شهرستان لنده گفت: هیچ‌گونه خدمات‌رسانی به عشایر ساکن در منطقه که زمان کوچ را رعایت نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی باید در خصوص کوه سفید مشکلات جاده عشایری را هرچه سریع‌تر حل کنند چرا که عشایر نقش مهمی در رفع مشکلات دارند.

تصاویر تکمیلی در زیر آمده است:

 

توجه ویژه دولت سیزدهم به عشایر
توجه ویژه دولت سیزدهم به عشایر
توجه ویژه دولت سیزدهم به عشایر
توجه ویژه دولت سیزدهم به عشایر
توجه ویژه دولت سیزدهم به عشایر
توجه ویژه دولت سیزدهم به عشایر
توجه ویژه دولت سیزدهم به عشایر
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار