رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/07/25 Wednesday - 2024 16 October الأربعاء ، 13 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-25 19:08 شماره خبر : 7931 https://sobhezagros.ir/short/46r7M 0
شهر من پارک ندارد؛

محرومیت شهروندان مادوانی از پارک و فضای سبز شهری در حالی است که سرانه فضای سبز به ازای هر شهروند ۱۲ متر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  «صبح زاگرس» شهر مادوان تا سال ۸۶ یکی از روستاهای اقماری شهر یاسوج بود؛ روستایی در فاصله هفت‌کیلومتری شمال غربی این شهر که در دو مسیر یاسوج به سی سخت و یاسوج به اصفهان قرار داشت و کمتر کسی گمان می‌کرد این منطقه روزی به شهر تبدیل شود، شهی که بعد از سال‌ها امروز رنگ شهر شدن را فقط در داشتن چند فروشگاه و بازار و داروخانه دیده است.

این شهر امروز از داشتن بسیاری از زیرساخت‌ها رنج می‌برد، برخی از معابرش همچنان خاکی است و رنگ روی شهر را ندارد و حتی در بسیاری دیگر حتی زیر ساخت داشتن یک پیاده‌روی ساده برای شهروندان آرزو شده است.

جاده یاسوج به اصفهان، مادوان را به دو بخش علیا و سفلی تقسیم کرده و شاید قرارگرفتن مادوان در کنار این جاده بوده که به‌یک‌باره باعث رشد جمعیتی سرطان گونه ناشی از مهاجرت بی‌رویه روستائیان به این منطقه در حاشیه مرکز استان شد و در سال ۸۶ باتوجه‌به تراکم زیاد جمعیت در این منطقه مادوان نام شهر بر خود گرفت درحالی‌که برای شهر شدن هیچ‌چیز نداشت و این نام بر تنش سنگینی می‌کرد.

شهری بدون زیر ساخت‌های شهری

متأسفانه در مادوان نه زیرساختی برای شهر شدن مهیا بود و نه مؤلفه‌های شهری وجود داشت و شاید مسئولین وقت بر این باور بودند که با شهر شدن مادوان، زیرساخت‌ها نیز به‌خودی‌خود در آن شکل می‌گیرد.

تنها شهر بدون پارک ایران را بشناسید

اما امروز نه‌تنها پس از این سال‌ها زیرساختی در این منطقه ایجاد نشده است، بلکه رشد شتابان جمعیت و مهاجرت بی‌رویه و غیراصولی به مادوان، حالا کمر این شهر هفده‌ساله را شکسته و مشکلات شهری، اجتماعی و فرهنگی عدیده‌ای بر جای گذاشته و می‌رود که به معضلی امنیتی نیز تبدیل شود.

سیاست غلط در شهر شدن مادوان

امروز باید به‌صراحت بگوییم که پس از سال‌ها همه ساکنین شهر مادوان در همسایگی یاسوج مرکز استان چوب سیاست غلطی را می‌خورند که مادوان را بدون هیچ مطالعات و فراهم‌کردن بستری به شهر مبدل کردند.

همین سیاست اشتباه باعث شده است که شهر مادوان امروز به یکی از مناطق با تراکم بالای جمعیت در شهرستان بویراحمد به دلیل مهاجرت بی‌رویه تبدیل شود که به دلیل عدم زیرساخت‌های مناسب با ناهنجاری‌های فراوانی روبه‌رو است و یکی از چند صد مشکل این شهر نداشتن تنها یک فضای سبز است.

تنها شهر بدون پارک ایران را بشناسید

باید بدانیم که ایجاد پارک و فضای سبز یکی از نیازهای امروزی شهرنشینی محسوب می‌شود که کارکردهای زیادی دارد. سه کارد اصلی پارک‌ها را می‌توان کارکرد زیست‌محیطی، کارکرد اجتماعی و کارکرد زیبایی نیز نام برد، اما از همه مهم‌تر پارک‌ها می‌توانند فضای برای خارج‌شدن خانواده از فضای پرتلاطم شهری نیز باشند.

یک شهر بدون پارک

شهر مادوان یاسوج در یک دهه اخیر به دلیل مهاجرت روستاییان به شهر همچنین مهاجرت ساکنین شهرهای مجاور با رشد فزاینده جمعیت روبه‌رو بوده که این موضع باعث شده تا رشد جمعیت موازی با زیرساخت‌های شهری در این منطقه رشد نکند و باوجود تراکم جمعیتی زیاد در این منطقه، زیرساخت‌های شهری همچون پارک‌ها و بوستان در آن وجود نداشته باشد.

در همین زمینه احمدزاده استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از این شهر به مشکل نبود پارک در این منطقه اشاره کرده بود و به ایجاد یک پارک هفتاد هکتاری جنگی در مادوان صحه گذاشته است.

وی ابراز داشته است: پیشنهاد دادیم تپه‌های مادوان به‌عنوان پارک جنگلی ثبت شود تا مردم از خدمات عمومی این پارک بهره‌مند شوند لذا شهردار مادوان به‌منظور ایجاد پارک جنگلی در این منطقه جلساتی را با حوزه عمرانی استان برگزار کند.

 

تنها شهر بدون پارک ایران را بشناسید

استاندار سابق استان یکی از راه‌های برون‌رفت مادوان از این مشکلات را الحاق به شهر یاسوج دانسته بود و گفته بود: شهرداری مادوان هم یکی از نواحی شهرداری یاسوج خواهد شد که این مسئله نیز بعد از سال‌ها رنگ واقعیت به خود گرفت، اما این الحاق هم نیز نتوانسته است مشکلات مادوان را برطرف کند.

تنها راه‌حل برای رفع مشکلات الحاق به شهر یاسوج است

احمدزاده با اشاره به اینکه الحاق مادوان به یاسوج مزایای زیادی برای این منطقه خواهد داشت تصریح کرده است: الحاق مادوان موجب رسیدگی به وضعیت شهری خواهد شد و به این منطقه پای به‌پای یاسوج توجه می‌شود تا از خدماتی که به مرکز استان داده می‌شود بهره‌مند شود.

گم‌شدن پارک ۷۰ هکتاری مادوان در دفتر مدیران

حال چند سال است که از احداث یک پارک هفتاد هکتاری برای شهر مادوان می‌گذرد، اما گویی این پارک فقط بر روی کاغذ برای مردم مادوان نوشته شد و راهی برای احداث آن از سویی مسئولان ارائه نشده است، هرچند که شهردار مادوان یکی از مشکلات آن را همکاری‌نکردن منابع طبیعی استان دانسته است.

مردمی که امروز نیازمند این پارک هستند و می‌طلبد که مسئولان دولت وفاق ملی چهاردهم با همکاری این مسئله را رفع رجوع کنند و بتوانند در جهت ارائه این طرح اقدامات اساسی را انجام دهند. 

به‌صراحت باید بگوییم که امروز شهر مادوان را باید تنها شهر در ایران نامید که از داشت پارک محروم است ، هرچند که کوه‌ها، تپه‌ها و حتی مناطقی در این شهر وجود دارد که می‌تواند با رایزنی‌ها مستمر به پارک تبدیل شود و مردم این دیار از دل‌مردگی رهایی یابند، اما همچنان این مسئله فقط در حد حرف و یک مصوبه مانده است و مردم این دیار از داشتن یک پارک بی‌بهره‌اند.

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار