رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-06-12 12:33 شماره خبر : 215 https://sobhezagros.ir/short/4A25e 0
سایه شوم مافیای زغال بر بلوطهای زاگرس؛

قامت بلوط‌های چند هزارساله زاگرس به‌عنوان مأمنی برای زیستمندان، این روزها با زخم‌های زیادی عجین شده که می‌توان به پروانه بلوط خوار و حتی آفات قاچاق سوخت و آتش‌سوزی‌های سریالی آن را ربط داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی و اطلاع رسانی صبح زاگرس،قصه پر غصه بلوط‌هایی که در بهار شکفتنشان می‌میرند، روایت درد جانکاهی است که امان ریه‌های ایران را بریده؛ زیاده‌خواهی آدم‌ها تیشه تباهی را به ریشه جنگل‌ها زده و گویی ناقوس مرگ بلوط‌ها را نواخته اند.

بلوط‌های کهن‌سالی که نماد ایستادگی و قدرت هستند حالا قامتشان از هجوم تبربدستان می‌لرزد، تبر به دستانی که تیشه به ریشه این بلوط‌ها زده‌اند و هرروز یکی از آن را سر می‌برند و قاچاق زغال را بیشتر از گذشته در سرزمین زاگرس توسعه داده اند.

سایه شوم مافیای زغال بر بلوطهای زاگرس

امروز بلوط‌های زاگرس به‌وقت بهار و تابستان، خزانشان می‌رسد و رنگ از رخسارشان می‌پرد، امروز قامت بلوط‌های دنا و زاگرس خم‌شده است،درختانی که نفس می‌دهند، حافظان آب‌وخاک سرزمین هستند و سپری در برابر سیلاب‌های مخرب، فرسایش خاک و گردوغبار و ریز گرد، اکنون در معرض تخریب و از بین رفتن دائمی با رشد فزاینده قلع و قمشان در سرزمین زاگرس هستند.

جنگل‌های زاگرس، رویشگاه درختان بلوط با بیش از ۶ میلیون هکتار وسعت در ۱۱ استان کشور گستردگی واردند و حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های آن را بلوط‌ها شامل می‌شوند.

 کارشناسان می‌گویند دست‌کاری در طبیعت، برهم خوردن اکوسیستم، تنش آبی و از بین رفتن پوشش گیاهی و کمبود بارش‌ها  و از همه مهم‌تر تبر هیزم‌شکنان متخلف باعث شده که این‌گونه مهم افسانه‌های زاگرس رو به نابودی بروند.

سودجویان این بار تیغ خود را بر گلوی درختان بلوط منطقه زاگرس در نزدیکی‌های شهرهای دنا و یاسوج گذاشته‌اند و به‌قصد قاچاق چوب آن‌ها را قلع‌وقمع می‌کنند.

بلوط‌های زاگرس زیر تیغ قاچاقچیان زغال

سرزمین بلوط‌های چند هزارساله دنا، سرزمین نیاکان، تنها خاستگاه بلوط‌های چند هزارساله زاگرس است، سرزمین دنایی که  امروزه قامت بلند و رعنایش را تنها مأمن بلوط‌های چند هزارساله زاگرس نامید که در گردا گرد روزگار، توانسته پناهگاه امنی برای این بلوط‌های ایستاده زاگرس باشد.

اما باید با دل‌نگرانی و صراحت گفت که دیگر بلوط‌های زاگرس آرام و قرار نداشته و ندارند، گاهی آتش‌به‌جانشان می‌افتد و گاهی هم سودجویان و مافیای قاچاق زغال  این سروهای ایستاده در غبار را بیشتر از گذشته به سمت نابودی می‌برند و ناقوس مرگ را برای این یادگاران افسانه‌های زاگرس می‌نوازند.

امروز بلوط‌های کهن‌سال دنا نمادی بر این استان محروم و غم‌زده هستند، بلوط‌های کهن‌سالی که سالیان سال بوده که خاطرات نیاکان این دیار را دیده و بر خاطر خوددارند و با آوای کوچ کوچ عشایر هزاران داستان‌سرایی را در سینه‌های ستبر خود انباشته‌اند، اما در کمال ناباوری در حال تخریب به دست مافیای زغال هستند.

ایستاده در غبار!

بلوط‌هایی که امروز باید قربانی طمع انسان‌هایی شوند که روزگاری نیاکانمان را زیر سایه خویش مأوا داده و در سال‌های قحطی قوت لایموتشان بودند‌ و در روزهای تفریح به‌عنوان طبیعتی شگرف آنان را جا و مکان می‌دادند.

اما متأسفانه شاهدیم سودجویان تیغ بر گلوی درختان بلوط گذاشته و آن‌ها را قلع‌وقمع کنند و هروز به جزی سربریدن آن‌ها شاهد آتش‌سوزی‌های سریالی و حتی تغییرات کاربری بیشمار در سرزمین زاگرس هستیم که این درختان زیبا را به نابودی کشانده‌اند.

 

انتهای پیام

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار