رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
در آستانه شهادت حضرت فاطمه (س) صورت گرفت؛

در آستانه شهادت حضرت زهرا (س) و با حضور مدیرکل دادگستری استان و مسئولان شهرستانی، قاتل لنده‌ای با عفو بخشش خانواده مقتول از قصاص رهایی یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و با حضور مدیرکل دادگستری استان، دادستان مرکز استان، رئیس شورای حل اختلاف دادگستری استان، امام‌جمعه، فرماندار و فرمانده ناحیه مقاومت شهرستان لنده و بزرگان، ریش‌سفیدان، متنفذان و مسئولان شهرستان لنده مراسم عفو و بخشش یک فقره قتل در لنده برگزار شد.

 

بخشش کریمانه یک قاتل در لنده

در این مراسم قاتل 50ساله لنده‌ای که حدود ۱۲ سال پیش خانم 45ساله خود را به قتل رسانیده بود با وساطتت و رایزنی‌های گسترده اقوام، بزرگان، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی روحانیون و صاحب‌منصبان در آستانه شهادت حضرت فاطمه (س) مورد عفو و بخشش قرار گرفت.

 

بخشش کریمانه یک قاتل در لنده

در ابتدای این مراسم پیام صوتی حضرت آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد پخش شد که وی از اقدام بسیار ارزشمند خانواده نعمتی (خانواده مقتول) در عفو و بخشش قاتل (خانواده شفیعی) بسیار ابراز خوشحالی کردند و ترویج چنین فرهنگی را در جامعه خواستار شدند.

 

بخشش کریمانه یک قاتل در لنده

حضرت آیت‌الله ملک‌حسینی در پیام از تلاش و زحمات همه کسانی که در راه برقراری صلح و امنیت به‌خصوص فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای برقراری صلح و حیات بخشیدن به انسان‌های خطاکار را یک اقدام نیک بیان کردند و خواستار رفع چنین معضلاتی از جامعه شدند.

 

وی در ادامه از تلاش‌های همه صلح یاران و مجموعه دادگستری در سطح استان و شهرستان و همه کسانی که در رفع این اختلافات نقشی داشتند صمیمانه قدردانی کردند.

 

بخشش کریمانه یک قاتل در لنده

در ادامه نیز رئیس شورای حل اختلاف شهرستان لنده گفت: در طول ۲۲ سال فعالیت شورای حل اختلاف در شهرستان لنده بیش از ۲ قتل عمد و چندین پرونده مهم قضایی در این شورا حل شده است.

 

سید عطا شفایی گفت: در مدت ۳ سال گذشته تلاش‌های زیادی صورت گرفت و همکاری و همدلی خانواده‌های قاتل و مقتول در امر خداپسندانه عفو و بخشش همراهی لازم را داشتند که جای تقدیر دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: هم اکنون دو مورد دیگر در خصوص ۳ فقره قتل عمد داریم که صلح یاران و متنفذان به دنبال رفع اختلافات و بخشش هستیم.
رئیس شورای حل اختلاف شهرستان لنده گفت: امیدواریم با همکاری مردم روستای عروه مشکلات زمین‌ها و چشمه‌های روستا را هم حل‌وفصل کنیم.

بخشش کریمانه یک قاتل در لنده

در ادامه نیز محمد رحیم دهراب‌پور گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون در صلح و سازش بیش از ۴۰ مورد بودیم که خدا را شکر همه این موارد حل‌وفصل شدند و چه زیبا همه این موارد منتج به نتیجه و صلح و آرامش شدند.

 

رئیس مجمع خیرین سلامت استان تأکید کرد: در بیشتر خانواده‌های که بخشش صورت‌گرفته است صلح و سازش بیشتری بین طایفه و ایل‌وتبار صورت‌گرفته است که حتی منتج به ازدواج بین طایفه‌ای نیز شده است.

 

وی افزود: اقدام قابل‌تحسین خانواده نعمتی در عفو و بخشش قاتل خواهر خود بدون دریافت یک ریال هزینه یک اقدام قابل‌تحسین در استان است چرا که ما در برخی از شهرستان‌ها داریم که قاتل را به‌شرط پرداخت دیه ملزم می‌کنند و آن وقت دیه‌ای چندمیلیاردی مطالبه می‌کنند.

 

بخشش کریمانه یک قاتل در لنده

در ادامه نیز امام‌جمعه شهرستان لنده گفت: قطعاً انسان‌های بزرگ تصمیمات بزرگی را خواهند گرفت و این اقدام خانواده نعمتی و فرزندان آن مرحومه در بخشش و عفو قاتل یک اقدام زیبا و حسنه است که در تاریخ این شهرستان ثبت خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام سید هدایت محمودی اصل گفت: امروز خداوند را شاکریم که در آستانه سالروز شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س) و پس از تلاشی چند ساله برای جاری‌شدن صلح در این خانواده به برکت نفس این بانوی بزرگ اسلام شاهد عفو و بخشش و برقراری صلح و سازش در این خانواده‌ها هستیم.

وی افزود: قطعا تلاش و همکاری و همراهی صلح یاران و مجموعه دادگستری شهرستان و استان و بزرگان و ریشسفیدان و افراد ذی نفوذ در منطقه برای اصلاح و رفع چنین پرونده های قابل تحسین است و این دومین مورد است که بدون هیچ دیه ای و با رضایت کامل طرفین قاتلین از قصاص رهایی می یابند.

بخشش کریمانه یک قاتل در لنده

در ادامه نیز رئیس شورای حل اختلاف دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: صلح و سازش در منطقه بسیار مهم است وبیش از ٣٠٠بار در قرآن بر صلح وسازش تاکید شده است.
حجت الاسلام مرتضوی افزود: نقش متنفذین و روحانیون در رفع اختلافات و قتل ها و مباحث و اختلافات خانوادگی بسیار مهم بود که در این شهرستان بسیار کارهای ارزشمندی توسط صلح یاران صورت گرفته است.

 

وی تأکید کرد: شهرستان لنده یکی از شهرستان‌های است که در مسائل مختلف از قبیل عفو و بخشش در ردیف شهرستان‌های خوب استان است و امروز نیز شاهد عفو و بخشش کریمانه دومین قصاص در این شهرستان هستیم که ابتدا باید از خانواده‌های مقتولین قدردانی کرد که این امر خداپسندانه را اجرایی کردند و در ادامه از تلاش همه کسانی که در فراهم‌کردن این اقدام همراهی و همکاری داشتند.

 

بخشش کریمانه یک قاتل در لنده

در ادامه نیز نعمتی برادر مقتول با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: یکی از برکات ارزشمند جامعه شیعی ما وجود الگوهای بسیار ارزشمند در جامعه دینی همانند نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) و امامان معصوم (ع) است که همه این بزرگان الگوهای بی‌بدیلی برای همه آحاد جامعه هستند.

 

وی افزود: امروز افتخار این را داریم که در راستای احیای سنت الهی که در قرآن کریم برابر آیه شریفه ۱۷۹ سوره بقره که قصاص را یکی از احکام مهم اجتماعی اسلام و ضامن حفظ خون‌ها می‌داند و آن را مایه حیات جامعه می‌شمرد. اما درعین‌حال عفو و گذشت را برتر از آن می‌داند ما نیز با تاسی به این کلام نورانی وحی و به‌منظور جاری‌شدن صلح و سازش در طایفه با رایزنی‌های گسترده در طول ۱۲ سال گذشته به‌خصوص ۳ سال اخیر با دعوت بزرگانی همچون حضرت آیت‌الله ملک‌حسینی و بزرگان و ریش‌سفیدان و فرزندان خواهرم این سنت الهی را به‌جای آورده و قاتل را مورد عفو و بخشش بدون هیچ هزینه‌ای قرار دادیم.

 

نعمتی در ادامه از تلاش‌های گسترده رؤسای دادگستری سابق و کنونی استان، دادستان مرکز استان، رئیس شورای حل اختلاف استان، امام‌جمعه شهرستان، رئیس مجمع خیرین سلامت استان، رئیس زندان دهدشت و رئیس و دادستان دادگستری شهرستان لنده و طور ویژه امام‌جمعه و رئیس شورای حل اختلاف شهرستان لنده و بزرگان و اقوام و همه کسانی که در رفع این مشکل ما را همراهی و همکاری کردند قدردانی کردند.

 

بخشش کریمانه یک قاتل در لنده

در ادامه نیز رئیس دادگستری استان با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) الگویی بی‌بدیل برای همه جهانیان است و چه زیباست در آستانه شهادت این بزرگ بانوی اسلام آئین عفو و بخشش قصاص در بین بهترین مردم جاری شود.

 

محبوب افراسیاب گفت: این اقدام حسنه و زیبا آن هم در آستانه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ریشه در همین فرهنگ و تفکر فاطمی دارد که الحمدلله مردم این استان به‌خوبی در راستای چنین حرکت‌های خداپسندانه‌ای گام‌های استواری برمی‌دارند و از حقوق حقه خویش این‌چنین می‌گذرند تا حیات و مماتی دوباره به یک انسان دهند.

 

وی افزود: شما پیروی امام‌حسینی هستید که در مقدمات جنگ در روز عاشورا حربن یزید ریاحی را بخشید که بیشتر ضربه را به امام و یارانش در بستن آب بر آنها بخشید و وی را مورد عفو و بخشش قرار دارد تا جایی که وی جانش را فدای امام و یارانش کرد.

 

رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: شما فرزندان استانی هستید که در طول تاریخ شما را به مهمان‌نوازی و غیرتمندی و شجاعت می‌شناسند و این برای مردم خوب یک استان افتخار است.

 

وی افزود: روز اول که وارد این استان شدم احساس غریبی می‌کردم؛ ولی وقتی با شما مردم این استان ارتباط گرفتم و با شما زندگی کردم دیدم شما چه انسان‌های مهمان‌نوازی هستید که حقیقتاً از حضور در بین مردم شما هرگز احساس غریبی نمی‌کنم و از ارتباط با شما مسئولین و مردم حقیقتاً لذت می‌برم.

 

افراسیاب گفت: وقتی گدای به درب منزل حضرت فاطمه زهرا (س) مراجعه می‌کرد آن حضرت هرآنچه که در منزل داشت را با تمام وجود خویش هدیه می‌کرد و آن به گدا می‌بخشید و امروز خانواده محترم نعمتی با این اقدام ارزشمند خود در عفو و بخشش قاتل خواهر و مادر خودتان نشان دادید که در مکتب حضرت فاطمه زهرا (س) هستید و به این مکتب باید افتخار کنیم.

 

رئیس دادگستری استان گفت: شما با این اقدام الگوی عملی برای مردم استان شدید و امیدواریم با این بخشش که برگرفته از الگوی رفتاری حضرت محمد (ص) در بخشش و عفو دیگران این اقدام را صدقه جاری خود برای فرهنگ‌سازی در این استان گذاشتید.

 

وی افزود: عدالت به‌عنوان یک اصل مهم در جامعه است که همه ما برای اجرای صریح آن باید تلاش کنیم؛ ولی عفو و بخشش برترین اقدام‌ها است که در اوج حقانیت فردی که اقدام به قتل نفس کرده است را مورد عفو و بخشش قرار دهید این اقدام کمی نیست که شما آن را اجرایی کرده‌اید.

 

افراسیاب تأکید کرد: از اقدام ارزشمند خانواده نعمتی که این اقدام ارزشمند را اجرایی کردند خاضعانه تقدیر و تشکر می‌کنیم چرا که مورد استحکام دو خانواده شدید و از بروز سایر اختلافات جلوگیری کردید که جای تقدیر دارد.

 

رئیس دادگستری استان گفت: از همه کسانی که در فرایند استقرار و استقلال این صلح و بخشش قدمی برداشتند صمیمانه قدردانی می‌کنم به‌خصوص از خانواده نعمتی، رئیس دادگستری و دادستان، رئیس شورای حل اختلاف شهرستان، امام‌جمعه و همه بزرگان و ریش‌سفیدان که در این امر خداپسندانه قدمی برداشتند تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

بخشش کریمانه یک قاتل در لنده

پس از اتمام سخنرانی‌ها مجری برنامه با دعوت از خانواده‌های نعمتی و شفیعی به روی جایگاه ضمن در آغوش کشیدن همدیگر پرچم آستان مقدس علی بن موسی‌الرضا (ع) را بوسیده و در بین حاضرین چرخاندند.

 

بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده

گفتنی است این دومین بخشش کریمانه ۲ فقره قتل عمد در شهرستان لنده است که با وساطتت بزرگان و ریش‌سفیدان و اقشار مختلف مردم و مسئولان منتج به بخشش و عفو قاتلین در شهرستان لنده شده است.

 

تصاویر تکمیلی در زیر آمده است:

 

بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
بخشش کریمانه یک قاتل در لنده
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار