رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1404/04/07 Saturday - 2025 28 June السبت ، 3 محرّم ، 1447
ساعت
1404-04-07 12:05 شماره خبر : 14023
قوز بالا قوزِ یک پروژه در یاسوج؛

پروژه زیرگذر روگذر مهریان که در طی سال‌های  اخیر با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرده با شوک عجیبی روبه‌رو شده، و آن هم انصراف پیمانکار از پروژه فوق است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»  قریب چهار سال از کلنگ زنی تقاطع غیر هم‌سطح مهریان می‌گذرد، اما همچنان تکمیل و روند عمرانی این پروژه‌های در هاله‌ای از ابهام است و پیشرفت لاک‌پشتی آن‌هم نتوانسته است باعث خوشحالی شهروندان شود.

حال شنیده‌شده که پیمانکار این پروژه که قریب چهار سال بوده این پروژه در دست اقدام دارد به دلیل حل نشدن معارضات و پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات و برخی دیگر موضوعات نامه انصراف خود از این پروژه را به مسئولان استانی ارائه داده که اگر این مسئله صحت داشته باشد، بازهم شاهد یک پروژه زخمی دیگر و بار هزینه‌ای هنگفت برای این پروژه خواهیم بود.

افتتاح نشده پیر شد! سرنوشت غم انگیز یک پروژه!

باید بدانیم که سال‌هاست که ساز مرگ در محور خطرناک یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) کوک شده و تکمیل طرح در دست اجرای مسیر یادشده به دلیل آنچه کمبود اعتبار و وجود معارض خوانده می‌شود، تاکنون پیشرفت کاری مناسبی نداشته است و قریب چهار سال از کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد.

سه‌راه مرگ،  نامی است که برخی رسانه‌ها برای سه‌راهی یاسوج-اقلید-مهریان انتخاب کرده‌اند. احداث تقاطع غیره مسطح در این مکان در سال 1399 با هیاهوی بسیار و با حضور وزیر راه وقت، نماینده پیشین بویراحمد، دنا و مارگون و جمعی از مسئولین استانی کلید خورد.

پروژه فراموش شده؛ گویا مسئولان آدرس افتتاح را گم کرده‌اند

در آن برهه زمانی قرار بود این پروژه طی 24 ماه به اتمام برسد؛ ولی با طی شدن چند ماه  به دلیل معارضات بیشمار و ضعف در تزریق بودجه مناسب، این پروژه تعطیل و بلاتکلیف ماند تا اینکه در ماهه‌ای اخیر بازهم با حرکتی لاک‌پشتی در حال اجراست.

در همین راستا جانی پور مجری این طرح در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» با تأیید انصراف از این پروژه گفت: با توجه به مشکلات مالی و تأمین نشدن بودجه مالی و همکاری نکردن مسئولان در این زمینه نامه انصراف شرکت خود را از پروژه سه‌راهی مهریان را ارائه داده‌ایم.

وی ادامه داد: ازلحاظ اقتصادی و با توجه به تورم لحظه‌ای شرکت نمی‌تواند در ادامه این پروژه کار را به جلو ببرد و به این نتیجه رسیده‌ایم که در این راستا انصراف خود را اعلام داریم.

پروژه‌ای که نفس‌های آخرش را می‌کشد؛ چرا افتتاح نمی‌شود؟

مجری طرح پروژه سه‌راهی مهریان بابیان اینکه متأسفانه با انصراف از این پروژه هم بیت‌المال و شهروندان در این زمینه ضرر بزرگی خواهند کرد: بیا نداشت: این پروژه در اول کار با 70 میلیارد تومان به سرانجام می‌رسید اما با تورم لحظه‌ای و حتی نقدینگی فوق رقم این پروژه به 700 میلیارد تومان رسیده است.

جانی پور بیان داشت: در سال‌های اخیر ما تمام تلاشمان برای اتمام این پروژه را انجام دادیم و حتی با بودجه شخصی این پروژه را جلو بردیم، تکمیل متأسفانه معارضات و حتی تزریق نشدن بودجه در زمان مقرر و همکاری نکردن مدیران چه در استان و چه در خارج از استان مانعی برای تکمیل این پروژه بوده است.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال ما پولی که از تهران برای این پروژه با رایزنی و چانه‌زنی به دست می‌آوریم به دلیل بدهکاری اداره راه و شهرسازی به دیگر شرکت‌های پیمانکاری در حساب این اداره توقیف می‌شود و به‌حساب شرکت‌های شکایت کرده ریخته می‌شود که نمونه بارز آن در شب عید بود که به دلیل مسدود شدن حساب‌های اداره راه و شهرسازی پولی که ما در راستای آن رایسی کرده بودیم به‌حساب یک شرکت دیگر واریز شد.

پیمانکار پروژه سه‌راهی مهریان تصریح کرد: از سویی دیگر مسئولان و کارمندان مرکز نیز در راستای برطرف کردن مشکلات کما همکاری لازم را ندارند و حتی راضی به زدن یک نامه برای واریز پول و بودجه تعلق‌گرفته به ما نمی‌شوند که این موانع کار را برای ما بسیار سختت کرده است.

جانی پور بابیان اینکه ماهانه به دلیل استهلاک و دیگر موارد کارگاه 600 میلیون تومان هزینه می‌کنیم، بیان داشت: این هزینه کرد ما بدون راندمان است و فایده‌ی نه برای ما و نه برای شهروندان دارد و در این زمینه نمی‌توانیم دیگر ادامه دهیم.

400میلیادرد بودجه برای یک پروژه حیاتی

وی به میزان هزینه برای اتمام این پروژه اشاره کرد و گفت: با صحبت‌های که انجام دادیم و حتی در این زمینه نیز معاون وزیر حضور داشتند گفتیم برای خود پروژه بر اساس میزان تورم جاری 250 میلیارد تومان بودجه لازم است و برای رفع معارضات پیش رونیز 150 میلیارد تومان باید به این پروژه تعلق گیرد که هیچ‌کدام در حال حاضر به سرانجام نرسیده است.

پیمانکار پروژه مهریان با تأکید بر اینکه میزان پرداختی‌های راه و شهرسازی با توجه به تورم لحظه‌ای برای این شرکت جوابگو نیست، بیان داشت: این پروژه کلاً آلمتور و بتن هست و قیمت این دو محصول هم لحظه‌ای و تورم طاست و با این میزان نمی‌توان این پروژه را به جلو برد.

جانی پور بابیان اینکه در حال حاضر پروژه 40 پیشرفت فیزیکی و 60 درصد هم معارض داشته ابراز داشت: با توجه به عدم همکاری برای اتمام این پروژه نامه خاتمه شرکت خود را به مدیرکل ارائه داده این و حتی وی گفته چند روزی مهلت دهیم تا بتوانند مشکلات را به سرانجام برسانند، اما همچنان اقدام متناسبی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: انصراف ما سنگینی هنگفتی را برای استان و بیت‌المال و حتی شهروندان در بر خواهد داشت و برای اتمام این پروژه باید آن را در حدود 800 میلیارد به مناقصه بگذارند که این رقم بسیار سنگین است.

حوادثی تلخ که هرروز شاهد آن هستیم

جاده یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) معروف به سه‌راهی مرگ به‌عنوان یک نقطه حادثه‌خیز، در این سال‌ها شاهد بروز صدها حادثه تلخ و تصادف دل‌خراش در این محور بوده که همواره سوژه رسانه‌ها و دغدغه متولیان امر بوده است.

صدها حادثه تلخ در این مسیر پرتردد به وقوع پیوسته و حتی هرروز به دلیل ساماندهی نبودن درست این مسیر پرتردد شاهد تصادفات بیشمار هستیم که ضرورت توجه بیش‌ازپیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثه‌خیز و تکمیل این جاده مهم و میانبر دارد.

در برخی از مواقع روزانه شاهد ترافیک بسیار وحشتناک در این مسیر ورودی که به دو منطقه یاسوج و حتی مهریان و شهر مادوان متصل بوده هستیم که براثر حتی یک تصادف کوچک این مسیر برای ساعت‌ها قفل می‌شود و این مسئله درصورتی‌که یکی از تنها مسیرهای رودی شهر یاسوج همین مسیر است و بروز این‌گونه حوادث می‌توانند اثرات سوئی برای آن داشته باشد.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!