رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-10-20 11:14 شماره خبر : 1919 https://sobhezagros.ir/short/4OR9P 0
تابویی که شکست؛

بازخوانی هزینه‌های جنگ‌طلبی و منفعت‌طلبی‌های آمریکا در منطقه و هزینه تریون دلاری این مسئله نشان میدهد که هدف اصلی آنها ضربه زدن به ایران و نابودی تفکر انقلاب اسلامی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، از آغاز قرن جدید یا همان قرن 21، جنگ هرگز تا این حد برای بشریت هزینه نداشته است؛ تعداد تلفات جنگ  در دو سال اخیر نسبت به سال‌های پیش از آن چند برابر شده که می‌توان به جنگ روسیه و اوکراین، جنگ نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیسمی و حتی جنگ‌هایی در منطقه که می‌توان به جنگ یمن و کشورهای عربی امارات و عربستان اشاره کرد.

اما باید بدانیم که یک قسمت از این جنگ‌طلبی که در آینده نزدیک بسیاری از کشورهای دیگر را تحت شعاع خودش قرار خواهد داد، آمریکاست، کشوری که برای فروش تسلیحات خودش دست به هر کاری میزند تا این جنگ‌ها ادامه‌دار باشد همان‌گونه که در دو سه دهه اخیر حضور نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه از افغانستان و عراق و حتی سوریه و امروز در فلسطین نشانه از هزینه‌های سرسام‌آور این کشور متخاصم برای رسیدن به مقصود خودش است.

یانکی ها به دنبال ادامه دار شدن جنگ در منطقه خاورمیانه

آمریکا در طول دو سه دهه گذشته در جنگ دائمی بوده و بااین‌حال، مردم به‌ندرت نتایج خشونت آمریکا یا اجساد آمریکایی‌ها را می‌بینند؛ یک روزنامه‌نگار و فعال ضد جنگ آمریکایی می‌گوید که این نامرئی بودن و دیده نشدن بر اساس یک طراحی و برنامه‌ریزی است. 

این نامرئی بودن جنگ‌های آمریکا نشان می‌دهد که چگونه سیاستمداران آمریکایی، در کنار رسانه‌های اصلی، دروغ می‌گویند و هزینه واقعی جنگ‌های این کشور را در سراسر جهان، پنهان می‌کنند.

 

حمله به عین‌الاسد آغاز اضمحلال هژمونی‌آمریکا درمنطقه

از سویی دیگر هزینه‌های هنگفت تریبون دلاری آمریکا برای این جنگ ها یک نشانه دارد و آن‌هم ایران است، ایرانی که در 5دهه اخیر یکی از قدرت‌های منطقه‌ای بوده و حضور آمریکا در همسایگی آن و ورود به جنگ‌های منطقه‌ای از یازده سپتامبر گرفته تا امروز در غزه همه نشانگر احاطه آن برای منطقه برای زیر بار فشار قرار دادن ایران است.

هرچند کنگره آمریکا برآوردی از هزینه‌ جنگ‌های بزرگ آمریکا در دهه‌های اخیر از طریق درگیری‌ها در عراق، افغانستان و مناطق دیگر ارائه می‌کند.

آمریکا ناقص حقوق بشر در منطقه خاورمیانه

بر اساس این گزارش، از زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، کنگره بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار برای عملیات نظامی در افغانستان، عراق و سایر نقاط جهان اختصاص داده که شامل ۶۵ میلیارد دلار برای پوشش هزینه‌های چند ماه اول سال مالی ۲۰۰۹ می‌شود.

همواره و به‌محض روی کار آمدن دولت بعدی، انتظار می‌رود که بخش‌های خدمات نظامی درخواست‌هایی برای بودجه اضافی؛ احتمالاً ۱۰۰ میلیارد دلار یا بیشتر ، برای پوشش هزینه‌های عملیات خارج از کشور و تعمیر و جایگزینی تجهیزات فرسوده از طریق باقیمانده مالی ارائه کنند.

گزارشی از پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون نشان داد که ۲۰ سال جنگ‌های آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حدود ۸ تریلیون دلار برای این کشور هزینه داشته و بیش از ۹۰۰ هزار نفر را کشته است.

جنگی در افغانستان که آخر و عاقبت آمریکا بعد از یک دهه خروج خفت بارش از افغانستان و پس دادن کشور افغانستان به طالبان بود  و نشان داد که آمریکا شکست‌خورده این جنگ بوده است.

 

حمله به عین‌الاسد آغاز اضمحلال هژمونی‌آمریکا درمنطقه

در همین زمینه بر اساس رسانه‌ها کاترین لوتز، یکی از مدیران پروژه هزینه‌های جنگ و استاد روابط بین‌الملل و عمومی در دانشگاه براون، گفت: این جنگ طولانی و پیچیده و وحشتناک و ناموفق بوده است و جنگ در بیش از ۸۰ کشور ادامه دارد؛ پنتاگون و ارتش آمریکا اکنون اکثریت بزرگ بودجه اختیاری فدرال را جذب کرده‌اند و بیشتر مردم آمریکا این موضوع را نمی‌دانند.

برآورد ۸ تریلیون دلاری تیم تحقیقاتی دانشگاه براون، تمام هزینه‌های مستقیم جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر، ازجمله بودجه عملیات اضطراری وزارت دفاع این کشور در خارج را شامل می‌شود.

اما آمریکا بعد از جنگ افغانستان به جنگ با عراق و سرنگونی صدام دیکتاتور عراق زد، صدامی که روزی هم‌پیمان آمریکا بود به یک‌باره از سوی آمریکا ساقط شد و این جنگ ادامه‌دار بعد از 15سال چیزی جزء نابودی عراق را در برنداشت.

عراق که قافیه را در منطقه درخطر می‌دید دست به اقدامی انتحاری دیگری زد و با ایجاد یک گروهک تروریستی به نام داعش سعی کرد حکومت‌های خود خوانده خود در منطقه را در دست بگیرد که آغاز این درگیری از سوریه و آغاز و دامنه آن به عراق جنگ‌زده کشیده شد.

هدف آمریکا در منطقه با ایجاد جنگ های نیابتی

در جنگ علیه داعش هرچند بسیاری از کشورهای ائتلافی را به فرماندهی داعش بپا کردند و به دنبال سرنگونی داعش بودند اما در پشت پرده، خود آمریکا آنان را تغذیه می‌کرد و با ارسال سلاح به آنان، این گروهک تروریستی را قوی  تر در جلوی نیروهای مقاومت منطقه قرار میداد.

حمله به عین‌الاسد آغاز اضمحلال هژمونی‌آمریکا درمنطقه

بعد از شکست داعش با فرماندهی ایران و بودن فرماندهی رشید همانند حاج قاسم سلیمانی که حضوراً در میدان حضور داشت ،آمریکا دست به اقدامی خباثت بار زد و با شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس فرماندهان رشید مقاومت و مبارزه با تروریسم به دنبال شعله‌ور کردن جنگ در منطقه بود.

جنگی که آمریکا خواهان آن بود و می‌خواست با این جنگ منطقه‌ای پای ایران را به جنگ‌های خودش بکشاند و به دنبال مبرا شدن از شکست های پیاپی اش بود، مسئله مهمی که رهبر معظم انقلاب صراحتاً به آن اشاره داشته و فرمودند: آمریکا سیلی خواهد خورد و انتقام سخت همچنان به جای خودش باقی است و انتقام سخت ایران نابودی هژمونی آمریکایی ها و اخراج آنها از منطقه خواهد بود.

نیروی های هوافضای سپاه پاسداران در جواب ترور سردار دلها در تاریخ هجدم دی ماه، پایگاه استراتژیک آمریکا در عراق را موشک باران کردند، حمله ای مستقیم که بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری نتوانسته بود مستقیماً به آمریکا حمله کند، اما ایران اسلامی این کار را انجام داد و سیلی سخت به گوش آمریکاییها زد.

این حمله موشکی اولین گام در اضمحلال هژمونی آمریکاییها در منطقه بود و نشان داد که بعد از این حمله موشکی قدرت آمریکا در منطقه رو به افول بوده و هر روز بر آن افزوده میشود.

اما انتقام سخت از کجا آغاز خواهد شد، انتقام سخت اصلی ترین آن اخراج نظامیان آمریکایی از منطقه است ، موضوعی که با اخراج آمریکایی ها از افغانستان شروع شد و در ادامه در سوریه و عراق و حتی دیگر کشورهای منطقه ای از جمله قطر و امرارانت و عربستان با توجه به دستی دوستی آنها با ایران ادامه خواهد یافت.

 چرا آمریکا از قدرت منطقه شدن ایران هراس دارد

حال هدف از جنگ افزوزی و هزینه های چند ترییون دلاری آمریکا در  منطقه چیست، همه میدانیم که منطقه خاورمیانه یکی از ثروتمند ترین، مهمترین واستراتژیدی ترین منطقه در جهان به دلیل شاهراهای ارتباطی در کل دنیا بوده و وجود یک کشورها مقتدر برای ژاندرم بودن آمریکا سبب خواهد شد که آمریکا قدرت بلامنازع در کل دنیا باشد .

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و الگو برداری بسیاری از منطقه از انقلاب ایران و صادر شدن تفکرات جمهوری اسلامی به دیکگر کشورها حتی در برخی از قاره ها، آمریکا قدرت خودش را در منطقه درخطر دیده و سعی کرده با ایجاد جنگ‌های منطقه‌ای تسلط خودش را بر خاورمیانه گسترش دهد.

حمله به عین‌الاسد آغاز اضمحلال هژمونی‌آمریکا درمنطقه

حال این مسئله را نیز باید بدانیم که هدف آمریکا نابودی کل ایران است و آمریکا امروز با انقلاب اسلامی مشکلی ندارد بلکه با اصل موجودیت ایران اسلامی و بودن مردمانی سخت گوش و قدرتمند که امثال آن‌ها حاج قاسم سلیمانی است مشکل‌دارند و می کوشنند که این تفکر اسلام و شیعه بودن را امروز از ایران بگیرند.

از سویی دیگر آمریکا در دو سه دهه اخیر با ایجاد و راه اندازی جنگ های نیابتی سعی کرده که منطقه را با خود همسو کند و به دنبال گرو کشی باشد.

اما باید بدانیم که بدهی آمریکا اکنون ۶ برابر آن چیزی است که در آغاز قرن ۲۱ بود؛ این رقم در مقایسه با اندازه اقتصاد آمریکا، از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون بزرگ‌ترین بوده و پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده به طور متوسط حدود ۱.۳ تریلیون دلار در سال رشد کند.

حال با حضور آمریکا در جنگ اوکراین و حتی در جنگ مقاومت و رژیم صهونیسمی باید شاهد بدهی های سرسام آور آمریکایی و شکست های دیگر در منطقه باشیم.

اگرچه جنگ جهانی دوم کمتر از ۴ سال به طول انجامید، اما گرانترین جنگ در تاریخ آمریکا بود؛ با توجه به تورم با دلار امروزی، هزینه جنگ بیش از ۴ تریلیون دلار بود و در سال ۱۹۴۵، هزینه‌های دفاعی حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می‌داد.

آمریکا بالاترین کشور از نظر هزینه‌های نظامی از سال 2021 تا کنون بوده است و ۸۰۱ میلیارد دلار هزینه کرد که حدود ۳۸ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را تشکیل میدهد.

این کشور از زمان شروع ردیابی موسسه بین‌المللی صلح استکهلم (SIPRI) در سال ۱۹۴۹، با بیش از ۳۰ درصد، بالاترین کشور در زمینه هزینه‌های نظامی جهان در ۲ دهه اخیر بوده است.

 

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار