رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
سقوط یک فرشته!

فرشته آهنی دیار زاگرس طی هفت سال فعالیت تا لحظه ای که سقوط کرد، بیش از ۱۰۰۰ ماموریت امدادی سخت که نیاز سریع و فوری به اقدامات درمانی و انتقال به مراکز درمانی داشتند انجام شد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس،اورژانس امروز به‌عنوان قلب بخش سلامت شهرت یافته و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این حوزه جان انسان‌ها را از خطر مرگ حتمی نجات می‌دهد و در این میان اورژانس هوایی (فرشته آهنین) همچون فرشته نجات در صعب‌العبورترین مناطق، ازجمله کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند به کمک انسان‌ها بشتابد، اما امروز این مسئله نیازمند توجه ویژه‌ای است .

باید بدانیم که کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران واقع‌شده که افزون بر ۸۵ درصد مساحت این استان کوهستانی و دارای مناطق صعب‌العبور‌است و به عبارتی محورهای ارتباطی و مواصلاتی آن در مواقع سوانح و دیگر بلاهای طبیعی خدمات‌رسانی اورژانس و حتی نیروهای امدادی را به مشکل مواجه کرده است.

کهگیلویه وبویراحمد سرزمین پر از حادثه

بد نیست بدانیم که گاهی پیش می‌آید که نجات جان یک بیمار به ثانیه‌ها و دقیقه‌ها بند است و حضور به‌موقع گروه پزشکی ازجمله در مناطق صعب‌العبور در اینجا اهمیت حیاتی پیدا می‌کند چه برسد به اینکه این بیمار در صعب‌العبورترین نقطه استان باشد و کار دشوارتر می‌شود.

 این داستان شاید در ذهن‌ها نگنجد که آیا باوجود چنین مکانه‌ای پرخطری یک بالگرد  چگونه به این مناطق پرخطر پرواز می‌کند، اما فرشته آهنینی که روزی در یاسوج حضور داشتند قدم در دل کوه‌هایی می‌گذاشت که شاید به قیمت از دست دادن جان نجات گران اورژانس تمام می‌شد، اما بازهم از ایثار برای همنوعان خود دست نمی‌کشید.

فرشته ای که با جان خودش بازی میکرد
پرنده‌ای که دریکی از مأموریت‌ها و سوتی‌های پروازش به دلیل موقعیت توپوگرافی موجود دیگر توان پرواز نداشت و سقوط کرد و امروز نبود این پرنده آهنی باعث شده که مادران باردار زیادی و حتی مصدومان حوادث رانندگی به دلیل نبود این فرشته آهنی جان خود را از دست بدهند.

بد نیست بدانیم که درگذشته بیماران و مادران باردار زیادی به خاطر دیر رسیدن به بیمارستان جان می‌باختند و حتی به اذعان نیروهای اورژانس اگر فرشته نجات آهنین این دیار در زمان پرواز کردنش نبود، شمار فوتی‌های این مادران در مناطق صعب‌العبور بسیار زیاد از این بود.

بر اساس آمارهایی که علوم پزشکی استان به رسانه‌ها مخابره کرده بود، مرگ‌ومیر مادران باردار در استان با ورود بالگرد اورژانس یا همان فرشته آهنین در سال‌های نه‌چندان دور به صفر رسیده بود که این مهم اقدامی ارزشمند در ارتقای شاخص سلامت در این حوزه است.

سقوط یک فرشته
اما حال شاید بعد از قریب هفتاد روز از سقوط فرشته آهنین دیار زاگرس و شاید با نبود این بالگرد حیاتی دوباره این آمار به دلیل موقعیت‌های خطرات توپوگرافی وزندگی مردمان این دیار در کنار کوهستان‌ها بازهم قربانی دهد.

پس‌ازآنکه تنها بالگرد اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد در ۲۶ تیرماه سال جاری هنگام یک سورتی پرواز در منطقه دیشموک به دلیل موقعیت خطرناک منطقه و در حال فرود ‌دچار نقص فنی شد و ‌سقوط کرد این استان برای امدادرسانی در مناطق دوردست و سخت گذر با مشکل جدی روبرو شد مسئله‌ای که باعث شده که این دیار همچنان چشم‌انتظار فرشته آهنی اورژانس باشد.


 نبود یک بالگرد و مشکلات بعد از آن
باید بدانیم که نبودن بالگرد امدادرسان تهدیدی جدی برای جان حادثه دیدگان در مناطق سخت گذر کهگیلویه و بویراحمد است و تأمین این نیاز حیاتی مردم استان بدون نتیجه باقی‌مانده و تلاش مسئولان راه به‌جایی نبرده است.


پس از سقوط بالگرد اورژانس مشکلات امدادرسانی یکی پس از دیگری آشکارتر شد ،خبرهای تلخی از مناطق سخت گذر به کوش رسید،برخی مصدومان در مناطق کوهستانی تا یک شبانه‌روز در انتظار رسیدن امدادگران به‌صورت پیاده به سر می‌بردند و برخی از مصدومان سوانح رانندگی به دلیل نبود این فرشته آهنی و به دلیل دیر رسیدن به مراکز درمانی جان خود را از دست دادند.

از سویی دیگر دریکی از سخت‌ترین تجربیات شهریورماه امسال یک مصدوم که براثر سقوط از ارتفاع در کوه‌های سخت گذر شهرستان باشت پایش شکسته بود ساعت‌ها با شرایط درد در انتظار رسیدن امدادگران باقی ماند.

حتی بر اساس آخرین روایات ۳۱ ساعت کشید تا امدادگران در شرایط بسیار طاقت‌فرسای گرمای هوا، آفتاب و کوهستان به مصدوم برسند، اما خستگی ناشی از حمل مصدوم تا پایین کوه امان آنان را برید و نتوانستند او را تا جاده دسترسی ببرند به‌طوری‌که امدادگران درخواست بالگرد از استان خوزستان دادند و چند ساعت دیگر به پوشش امدادرسانی اضافه شد.

حتی طولانی شدن مدت‌زمان امدادرسانی به این مصدوم باعث شد تا مسئولان برای تهیه آب و آذوقه امدادگران و مصدوم از الاغ استفاده کنند که این امر انتقاد بسیاری را به همراه داشت و باعث شد که امروز همه مردم و حتی شهروندان استان‌های هم‌جوار خواهان الحاق یک دستگاه بالگرد اورژانس به این استان باشند.

این فرشته آهنینی که در زمان هفت سال حضورش در استان کهگیلویه و بویراحمد جان مادران باردار زیادی را از مرگ نجات داد و حتی توانست مصدومان زیادی را به‌موقع به مراکز درمانی برساند و درمانگر درد بسیاری از مصدومان و سانحه دیدگان باشد.

باید امروز بدانیم که کار در اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد شاید جزو ریسک‌پذیرترین شغل در کشور محسوب شود زیرا بیشتر اوقات به خاطر ناهمواری‌ها و صعب‌العبوری استان حتی مجبورند استانداردهای پرواز و قوانین بین‌المللی را برای نجات جان انسان‌ها زیر پا بگذارند و باجان خود برای نجات بیماران و مصدومان خود بازی کنند.

استان چهارفصل چند سال از تجهیزات امداد هوایی برای کمک به حادثه دیدگان بهره‌مند بود و جان صدها آسیب‌دیده از حوادث نجات داده شد اما تابستان امسال بالگرد اورژانس این خطه دچار حادثه و غیرقابل استفاده شد و از آن روزبه بعد نبود این فرشته آهنی باعث مشکلات زیادی برای بسیاری از بیماران و مصدومان در این دیار شده است.

بد نیست بدانیم که کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع‌شده و این استان کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه دارد و دارای شرایط خاص توپوگرافی (پستی‌وبلندی )و کوهستانی است.

استان من بالگرد اورژانس ندارد؟

استان من بالگرد اورژانس ندارد؟

استان من بالگرد اورژانس ندارد؟

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار