رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-12-29 05:26 شماره خبر : 3010 https://sobhezagros.ir/short/4Q9k6 0
شیرین شدن کام مردم با تحقق شعار سال؛

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم توانست اولین وعده خود در استان کهگیلویه وبویراحمد را عملیاتی کند و وعده صادق دولت وی برای راه‌اندازی کارخانه قند یاسوج شیرینی قند را در کام کارگران آن داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  «صبح زاگرس»، احیای کارخانه قند یاسوج به‌عنوان نماد صنعت و تولید در کهگیلویه وبویراحمد ازجمله مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور به این استان بوده که در سفر دوم وی به این دیار به چرخه تولید بازگشت و توانست در سال ۱۴۰۲ که به سال رشد تولید و مهار تورم بود عینیت ببخشد.

باید بدانیم که عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک هزار تُن قند و شکر آغاز شد،مدتی پس از بهره‌برداری این کارخانه با معضلات فراوانی دست‌وپنجه نرم کرد اما باز به کار خود ادامه داد که به تعطیلی کشیده شد.

این کارخانه را سال ۴۴ رژیم وقت برای آرام کردن بویراحمدی‌ها و سکوت آنان در ظلم‌های ناروا آن‌ها را راه‌اندازی کرد و چرخ این کارخانه در سال ۸۲ از حرکت ایستاد و برنامه‌های دولت‌های مختلف برای سر پا نگه‌داشتن این واحد تولیدی بی‌نتیجه ماند.

احیاء کارخانه‌ قند؛ وعده‌ای که محقق‌ شد

این کارخانه هرچند که به‌کلی در حاشیه فرورفته بود در سال ۱۳۸۷ سایه مشکلاتی که شامل معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی و نبود چغندرقند بود رخنه کرد و باعث شد که این صنعت پیر کهگیلویه وبویراحمد به تعطیلی کشیده شود.

حتی بر اساس برخی قراردادها سال ۱۳۹۳ این کارخانه به یکی از سرمایه‌گذاران بومی استان واگذار شد و درواقع این واگذاری به دلیل نداشتن شرایط قانونی به یک چالش جدی و جدید تبدیل شد تا اینکه دستگاه قضایی در زمان آیت‌الله رئیسی به این مسئله ورود کرده و واگذاری را باطل کرد و در این واحد تولیدی پلمپ شد.

بعد از سال‌ها کشکمش و در سفر مهر ماه سال ۱۴۰۰ آیت الله سید ابراهیم رییسی؛رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد احیای دوباره کارخانه قند یاسوج ازجمله مصوبات سفر هیات دولت به این استان قرار گرفت، که مسئولان استان در طی یک برنامه زمانبندی تدابیر لازم برای بازگشت سریع کارخانه به چرخه تولید در استان را آغاز کردند.

احیاء کارخانه‌ قند؛ وعده‌ای که محقق‌ شد

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ۵۱ درصد سهام کارخانه قند را خرید و زمستان ۱۴۰۰ فرایند نوسازی و احیای کارخانه را بااعتباری افزون بر 170 میلیارد تومان استارت زد و هرچند احیا با یک سال تأخیر به اتمام رسید ولی با دغدغه دولتی‌ها به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور درنهایت سوت پایان دمیده شد و چرخه‌ای کارخانه سرویس شده و کلید کارخانه با دستان رئیس‌جمهور روشن شد تا نماد عینی «می‌شود، می‌توانیم» به نمایش گذاشته شود.

هرچند کارخانه قند یاسوج روزگاری به‌عنوان یکی از ۷ کارخانه بزرگ تولید قند و شکر کشور فعالیت داشت تا اینکه به دلیل ضعف مدیریتی و فرسودگی خطوط تولید بعد از ۴۴ سال از حرکت ایستاد تا اینکه یک دهه بعد با نوسازی خطوط تولید این کارخانه جان دوباره گرفت و شعار رشد تولید در این کارخانه به عینه دیده شد.

احیای کارخانه قند یاسوج تحول در زنجیره تولید استان ایجاد می‌کند

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در زمان افتتاح این کارخانه در زمان سفر دوم ریاست جمهوری به استان گفته است: کارخانه قند یاسوج در یک مقطعی باقیمت بسیار نازلی به بخش خصوصی واگذارشده بود و زمانی که آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه وقت بود از این کارخانه بازدید کرد و به دادگستری استان دستور رسیدگی به وضعیت این کارخانه را داد.

احیاء کارخانه‌ قند؛ وعده‌ای که محقق‌ شد

احمدزاده بیان کرده است: قضات استان در بررسی‌ها متوجه این شدند که کارخانه کاملاً به یک قیمت کاملاً غیرواقعی به بخش خصوصی واگذارشده و این موضوع ابطال شد.

وی ادامه داده است: در سفر نخست رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه وبویراحمد در ۹ مهرماه ۱۴۰۰ اعتبار بسیار خوبی برای بازسازی این کارخانه قرار داده شد که این اعتبار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ( ره) مسئول بازسازی کارخانه تعطیل‌شده و راکد شد که خوشبختانه این کارخانه با پیگیری‌ها و روند کاملاً اجرایی کاملاً بازسازی شد و در حال حاضر به مدار تولید بازگشته است.

استاندار بابیان اینکه این کارخانه باید یک هزار تن شکر تولید کند و تحولی را در زنجیره تولید این استان و استان‌های هم‌جوار ایجاد کرده است، ابراز داشت: احیای کارخانه قند یک کار بزرگ درون استانی بود که محقق شد و شیرینی آن را مردم استان لمس کرده‌اند.

باید بدانیم که صدها نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق کارخانه بزرگ قند یاسوج در استان می‌توانند  در سایه امنیت شغلی درآمد پایداری را داشته باشند و از سوی دیگر این کارخانه کمک زیادی به توسعه صنعت استان کرده است، کارخانه‌ای که کارگران در برهه‌ای  از کار بیکار شدند و کامشان برای همیشه تلخ شد ه بود.

احیاء کارخانه‌ قند؛ وعده‌ای که محقق‌ شد

حال کارخانه قند یاسوج  بعد از سال‌ها غیرفعال بودن به همت دولت سیزدهم دوباره احیا شد و راه‌اندازی مجدد آن به‌عنوان صنعت مادر استان سبب خوشحالی کشاورزان، کارگران شده و کام همه مردم استان از فعالیت آن شیرین  شده است.

اکنون مطالبه مردم استان برای احیای این کارخانه در دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم محقق شده است و منتظرند دیگر پروژه‌های زخمی استان ازجمله کارخانه آرد دیگر کارخانه مهم استان به چرخه تولید بازگردد تا صنعت دوباره در این سرزمین به عینه لمس شود.

کارخانه قند یاسوج پس از یک دهه تعطیلی ابتدا در سال ۹۹ و در زمان ریاست دکتر رئیسی بر دستگاه قضا قفل آن شکسته شد و در ادامه و با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت مردمی و به ریاست ایشان، طی ۲۲ماه گذشته به مرحله احیای مجدد و بازگشت به چرخه تولید قرار گرفت.

سرمایه احیاشده در این کارخانه 2هزار میلیارد تومان و تعداد اشتغال احیای شده مستقیم در گام اول ۱۳۰ نفر و در گام دوم  به ۲۰۰ نفر خواهد رسید.

همچنین با احیای این کارخانه برای ۶۰۰ نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است.

احیاء کارخانه‌ قند؛ وعده‌ای که محقق‌ شد
احیاء کارخانه‌ قند؛ وعده‌ای که محقق‌ شد
احیاء کارخانه‌ قند؛ وعده‌ای که محقق‌ شد
احیاء کارخانه‌ قند؛ وعده‌ای که محقق‌ شد
احیاء کارخانه‌ قند؛ وعده‌ای که محقق‌ شد
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار