رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/07/02 Monday - 2024 23 September الاثنين ، 20 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-01-02 11:12 شماره خبر : 3142 https://sobhezagros.ir/short/VMmGl 0
نقدی بر ارزیابی عملکرد رسانه‌های استان؛

اخیراً گزارش عملکرد پایگاه‌های رسانه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در نوع خود جالب توجه و البته قابل تأمل بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  «صبح زاگرس» انتخابات مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفندماه با حضور پرشور مردم در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد‌؛ دراین‌میان نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم برای انتخاب اصلح و از طرف دیگر شورآفرینی برای حضور حداکثری در انتخابات قابل‌توجه بود. 

انتخابات مجلس دوازدهم در حالی برگزار شد که شور و حال خاصی در ایام انتخابات به‌خصوص در یک هفته پایانی وجود داشت و رسانه‌های مختلف با رویکردهای متنوع در این عرصه فعالیت کردند و به انعکاس اخبار و موضوعات مرتبط با انتخابات پرداختند. 

 اخیراً گزارش عملکرد پایگاه‌های رسانه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در نوع خود جالب توجه و البته قابل تأمل بود و حاوی نکاتی است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد. 

یکی از آیتم هایی که در خصوص مقایسه عملکرد رسانه‌ها در نظر گرفته شد میزان شورآفرینی رسانه‌ها در ایام انتخابات بود، در این خصوص برخی موضوعات از جمله میزان بازدید اخبار، کامنت مخاطبین و چالشی بودن اخبار به‌عنوان شاخص‌های ارزیابی شورآفرینی در انتخابات از سوی رسانه‌ها منتشر شد.

یکی از سوالات و ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد این است که میزان بازدید اخبار هر سایت چگونه محاسبه شده‌است که یکی از آیتم‌های ارزیابی سایت‌ها در نظر گرفته شده‌است. 

 از طرف دیگر رسانه صبح زاگرس در ایام انتخابات سعی کرد هیچ مسئله حاشیه‌ای را درج نکند و به ایجاد فضای امن و سالم در ایام تبلیغات انتخابات مجلس پایبند باشد. 

همچنین صبح زاگرس فرصت برابر و تریبون برابر به همه نامزدهای انتخابات در حوزه‌های انتخابیه مختلف استان داد و اخبار نامزدهای شاخص انتخابات را به صورت یکسان پوشش داد و سعی در رعایت عدالت در پوشش اخبار تبلیغات انتخاباتی داشته باشد. 

همچنین بر اساس قانون و نامه‌هایی که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ممنوعیت تبلیغات در زمانی غیر از بازه رسمی تبلیغات دریافت شد که بر همین اساس این رسانه تنها در بازه زمانی یک‌هفته‌ای تبلیغات انتخابات اقدام به درج اخبار انتخاباتی می‌کرد حال‌آنکه سایر رسانه‌ها به این مسئله پای‌بند نبودند اما صبح زاگرس بنا را با رعایت اخلاق رسانه‌ای و پای‌بندی به قانون در این زمینه دانست. 

از طرف دیگر کامنت‌ها نیز که به‌عنوان یک آیتم ارزیابی در نظر گرفته شده‌است بعضاً حاوی توهین و مسائل مختلفی بود که در بسیاری موارد بسته شده بود تا بحث تحلیل مخاطبان بهتر دیده شود و از نگاه‌های سطحی جلوگیری شود.

این رسانه همچنین در ماه های منتهی به انتخابات با راه‌اندازی پویش «نه به اسلحه» تاثیر زیادی در کاهش چشمگیر آمار استفاده از سلاح در همایش‌های انتخاباتی داشت و فرهنگ‌سازی مناسبی ر این زمینه صورت گرفت اما به نظر می رسد از کمترین اهمیت نزد ارزیابان برخوردار است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار