رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
آمار بالای تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد؛

سوانح جاده‌ای بخش اعظمی از مرگ‌ومیر را در کهگیلویه و بویراحمد به خود اختصاص می‌دهد، جاده‌هایی که به ارابه‌های مرگ تبدیل‌شده و حجله خون را برای جوانان زیادی برپا می‌کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی و خبری صبح زاگرس، کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن دارای جاده‌های ناایمن و پیچ‌های خطرناکی است که خود حکایتی طولانی و خون‌بار دارد و هرساله موجب عزادار شدن خانواده‌های بسیاری نیز شده است. تصادفات جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد همیشه وجود داشته و بارها از سوی رسانه‌ها موردنقد قرارگرفته است چنانکه به‌طور میانگین هر هفته شاهد وقوع حوادث تلخ جاده‌ای بوده و افراد زیادی در جاده‌های استان جان خود را از دست دادند.

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای 6 هزار و 800 کیلومتر راه ارتباطی بوده که از این میزان 184 کیلومتر چهار خطه، 506 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 192 کیلومتر راه فرعی و مابقی راه‌های روستایی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزون بر یک هزار و 500 کیلومتر نقاط حادثه‌خیز در این استان وجود دارد  و دارای بیش از 40 گردنه خطرناک است.

بسیاری از جاده‌های استان به دلیل شرایط خاص توپوگرافی در دل کوه‌ها کشیده شده که دقت بالای رانندگان در هنگام رانندگی را می‌طلبد و البته بررسی آمار تصادفات نشان از عدم احتیاط رانندگان و ناایمن بودن راه‌های مواصلاتی دارد. کارشناسان حوزه اجتماعی، متصدیان حوزه حمل‌ونقل و پلیس‌راه استان معتقدند که خطای انسانی (95 درصد تصادفات) رتبه نخست در بروز سوانح جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد را دارد.

با این تفاسیر بسیاری از کارشناسان باور دارند که مرگ ناشی از تصادفات قابل‌پیشگیری است. درواقع با از بین بردن عامل تصادفات که شامل سرعت‌بالا، خواب‌آلودگی، رانندگی ناایمن و... است، می‌توان آمار مرگ‌ومیر این بخش را کاهش داد. بااین‌وجود مسئولین سعی کرده‌اند در همه این سال‌ها تمهیداتی را اجرا کند تا از حجم این تصادفات کاسته شود اما آنچه به‌جا می‌ماند تغییر جزئی در میزان جراحات و تلفات به‌جامانده از تصادفات است.

اگرچه استفاده از وسایل نقلیه نسبت به میزان جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های گذشته به‌شدت افزایش‌یافته و این عامل به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سبب بروز تخلفات و تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری بی‌شماری شده است. دلایل متعددی ازجمله نداشتن گواهینامه رانندگی، رانندگی با سرعت غیرمجاز، افزایش سرعت‌های بی‌دلیل، عدم رعایت فاصله طولی، عیوب وسایل نقلیه، عدم ایمنی جاده‌ها و خیابان‌ها و نیز عدم برخورد قاطع پلیس سبب بروز تصادفات رانندگی خطرساز در سطح جاده‌های استان شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد به افزایش آمار فوتی‌ها و مجروحان در پنج‌ماهه اول استان اشاره‌کرده و می‌گوید: این استان با ۲۴۹ فوتی و چهار هزار و ۹۰۲ مجروح رتبه ششم آمار جرحی برحسب جمعیت را در کشور دارد که این آمار در چند سال اخیر رو به افزایش بوده است. به گفته کامروز امینی آمار فوتی‌های ناشی از تصادف در سال جاری با افزایش ۱۱.۹ درصد نسبت به سال گذشته همچنان نگران‌کننده است. این آمار حتی ۴۷ درصد بیشتر از میانگین کشوری در سال جاری گزارش‌شده است.

بسیاری از کارشناسان باور دارند که مرگ ناشی از تصادفات قابل‌پیشگیری است. درواقع با از بین بردن عامل تصادفات که شامل سرعت‌بالا، خواب‌آلودگی، رانندگی ناایمن و... است، می‌توان آمار مرگ‌ومیر این بخش را کاهش داد و قطعاً استانداردسازی جاده‌ها می‌تواند نقش مهمی در کاهش تلفات داشته باشد.

 ازآنجاکه هیچ کاری بدون مشارکت جدی آحاد جامعه به موفقیت کامل نمی‌رسد، لازم است علاوه بر ایمن‌سازی راه‌ها و جاده‌ها و بهبود کیفیت فنی خودروها، آموزش عمومی، فرهنگ‌سازی و بالا بردن سطح مهارت و سپس اعمال قانون درباره متخلفان بیش‌ازپیش در دستور کار قرار گیرد تا سبب کاهش محسوس حوادث شود. در حقیقت بیشترین لطمه و آسیب در تصادفات جاده‌ای به خانواده‌های داغدار وارد می‌شود و باید از مسئولان خواست برای کاهش تصادفات جاده‌ای تلاش و تمهیدات بیشتری داشته باشند.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار