رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
هشدار به متخلفان؛

بازار مسکن و اجاره بهاء در حال تجربه قیمت‌هایی بوده که بسیاری از متقاضیان را نگران کرده و ضرورت نظارت‌ها در این بخش مضاعف شده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس؛ مسکن و اجاره بهاء از دغدغه‌های اصلی اقشار مختلف جامعه است و یکی از گره‌های زندگی زوج‌های جوان داشتن سرپناه یا رهن و اجاره خانه برای شروع زندگی مشترک است.


راهکارهایی برای تعادل قیمت‌ها در بازار مسکن

در طی سالیان مختلف تصمیمات و راهکار‌های مختلفی برای حل مشکلات مسکن توسط سیاست‌گذاران این حوزه پیش‌بینی شده است که می‌توان به ساخت مسکن نهضت ملی، تعیین سقف افزایش اجاره بهاء ۱۵ تا ۲۵ درصدی و دریافت مالیات از خانه‌های خالی که این موارد در صورت پیاده‌سازی و اجرا نقش مهمی در کاهش مشکلات در این حوزه خواهد داشت.

۱۳ هزار واحد مسکن در کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است

در استان کهگیلویه و بویراحمد سید علی احمدزاده با بیان اینکه ۱۳ هزار واحد مسکن در همه نقاط استان در دست اجرا است که بیش از ۷ هزار واحد آن در روستا‌ها است، گفت: ۱۰ هزار نفر متقاضی ساخت مسکن در شهر یاسوج هستند و چندین هکتار زمین در محدوده شهر یاسوج برای احداث واحد‌های مسکونی در نظرگرفته شده است.



استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین به ادامه دار بودن مشکلات زمین اشاره کرد و گفت: برای ۱۰ هزار نفری که مرکز استان متقاضی خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن هستند واحد مسکونی احداث می‌شود.



بنابر آمار ارائه شده توسط استاندار، ساخت مسکن در مناطق مختلف استان با آمار ۱۳ هزار واحدی در جریان است که احداث این تعداد می‌تواند علاوه بر خانه‌دار کردن قشر‌های مختلفی از مردم استان، نقش مثبتی در کاهش قیمت‌ها در حوزه مسکن و اجاره بهاء دارد هرچند تسریع در ساخت و ساز‌ها دلیل مهمی برای کاهش هزینه‌های ۱۳ هزار متقاضی مسکن در حوزه مسکن و اجاره بهاء خواهد بود.


آشفتگی بازار مسکن و اجاره بهاء با انواع تخلفات

در کنار ساخت مسکن اما برخی نرخ‌گذاری‌ها دلخواه، وجود احتمالی دلالان و همچنین عدم اعمال نرخ مصوب اجاره بهاء و مشکلاتی در برخی از مشاورین املاک نظیر نرخ‌گذاری غیرقانونی، نداشتن مجوز، عدم در اختیار قرار دادن نرخ‌های مصوب موضوعاتی است که می‌تواند بازار مسکن و اجاره بهاء را با مشکل مواجه کند.


تعداد و پراکنش مشاورین املاک در نقاط مختلف شهر یاسوج و شهر‌های بزرگ استان ضرورت نظارت بر فعالیت‌های آن‌ها را مضاعف کرده است تا تخلفات احتمالی در این حوزه شناسایی شود و بازار قیمت‌گذاری در مسکن و اجاره بهاء در سایه بی‌توجهی‌ها با تلاطم و نوسان همراه نباشد.


گشت مشترک بازار مسکن کدام تدابیر را پیاده سازی کرده است

مدیر کل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با صبح زاگرس با بیان اینکه گشت مشترک با حضور بازرسان راه وشهرسازری، اصناف و پلیس امنیت اقتصادی و تعزیرات حکومتی در هر هفته دو بار برای نظارت بر مشاورین املاک در جریان است، گفت: در بازرسی از بنگاه‌ها و مشاورین املاک عمده تخلفاتی نظیر عدم نصب نرخ‌نامه، عدم درج قیمت در قولنامه، اخذ وجه اضافه از مشتریان مشاهده و گزارش این تخلفات ثبت شد.


سید حمزه لقمانی با بیان اینکه طبق قانون حق دریافت بنگاه برای خرید و فروش مسکن حداکثر ۵ میلیون است، گفت: هر مشاور املاک و بنگاه‌داری که از این قیمت تخطی کند ۱۰ برابر میزان تخلف اعلامی جریمه می‌شود.


۷۰ فقره پرونده مربوط به مشاوران املاک در تعزیرات حکومتی

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا اکنون ۷۰ فقره پرونده مربوط به مشاوران املاک در تعزیرات حکومتی استان رسیدگی شده است، گفت: برای این تخلفات حدود ۱ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان جریمه اعمال شده است.


وی تأکید کرد: اگر وجهی با عنوان شیرینی، قرارد جعاله و بکار بردن هر ترفند مازاد حق الزحمه بنگاه دریافت شود تخلف است و به شدت با این تخلف برخورد می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار